Hlavní obsah

Závodní Ferrari z Le Mans, které je sice malé, ale dokonalé

Foto: Amalgam

Na první pohled člověk zaváhá… Ale ano, opravdu je to model

Ferrari v roce 1966 na Le Mans totálně vyhořelo. To ví přece každý, kdo viděl film Le Mans 66, o kterém jsme na Garáži několikrát psali. V následujícím roce však přezbrojilo a všechno bylo jinak. A vy si teď můžete dopřát unikátní závodní model tohoto černého koně závodu v ceně sady slušných pneumatik. A když říkáme model, tak opravdu model!

Článek

Ferrari 330 P4 bylo nástupcem modelu P3 a asi vás nepřekvapí, že bylo ve všem lepší. Ford zoufale toužil po tom obhájit výsledek z roku 1966, a tak postavil na start zase celou armádu aut s těmi nejlepšími jezdci, výsledek ovšem nebyl zdaleka tak oslnivý. Gurney a Foyt sice s GT40 Mark IV ujeli za 24 hodin 5 232,90 km průměrnou rychlostí přes 218 km/h, ale na druhém a třetím místě dojela Ferrari s posádkami Scarfiotti s Parkesem a Mairesse s Beurlysem.

Vítězství Fordu však bylo vykoupeno nepředstavitelnými náklady, vždyť na start postavil hned sedm aut! Rozpočet i účast Ferrari byly výrazně hubenější. Červená auta byla subtilnější, vyladěná na podvozku… A na startu byla Ferrari jen čtyři.

Jak už zaznělo, Ferrari 330 P4 bylo následovníkem typu 330 P3 z roku 1966. Vzadu uložený vidlicový dvanáctiválec 4,0 l s výkonem 450 koní byl osazen vstřikováním a převodovka byla pětirychlostní. Podvozek a karosérie typu P4 a P3 byly téměř shodné, takže nechybělo nezávislé zavěšení, lichoběžníky a rám z ocelových svařovaných trubek. Váha? 800 kg!

Všechny tyto informace vyskočí zasvěceným hned při prvním pohledu na model Amalgam od britské společnosti, která proslula neuvěřitelným smyslem pro detail a autentičnost. A toto Ferrari 330 P4 Le Mans z roku 1967 není výjimkou, ba právě naopak.

Jde o model v měřítku 1:18 vyrobený v počtu pouhých 100 kusů. Každý model je ručně malovaný a perfektně zpracovaný do posledního detailu, Amalgam pro to používá data z digitálního skenu původní závodní 330 P4. Je tam úplně všechno, jde opravdu jen o zmenšení v měřítku 1:18, nechybí tak olejové skvrny, špína nasbíraná během dlouhého závodu a místa s odraženým lakem. Je to identická kopie vozu, který v roce 1967 projel pod šachovnicovým praporem na Le Mans.

Model bude zákazníkům dodán v luxusním černém ochranném boxu, na leštěném podstavci a s ochrannou krabičkou. Nebude chybět brožura obsahující certifikát pravosti spolu s historickými informacemi o vozidle.

„Nejsou to modely pro každého, ceny jsou od pětadvaceti tisíc výš,“ říká Filip Ikonomidis z firmy Racelife, která je prodává výlučně na objednávku, a připomíná, že značku Amalgam proslavily hlavně větší modely v měřítku 1:8 za čtvrt milionu korun!

Pokud se vám to zdá příliš, je třeba si připomenout, že když bylo naposledy skutečné Ferrari 330 P4 v dražbě, prodalo se za částku 9 milionů dolarů (191 milionů korun).

Související témata:
Načítám