Článek
Zatímco věci jako defekt pneumatiky si ještě člověk většinou vyřeší na místě (pokud má rezervu nebo opravnou sadu), s vážnějšími problémy technického rázu si dnes už z neporadí. Ostatně, kdo z vás vozí s sebou potřebné nářadí a díly na výměnu klínového řemene k pohonu alternátoru nebo náhradní sondu lambda, když vám kabel překoušou hlodavci?
Záruka, že se dostanete, kam potřebujete
Pod slovním spojením „záruka mobility“ se tedy zpravidla skrývá pomoc v nouzi, kterou nevyřešíte na místě svépomocí, abyste se dostali tam, kam potřebujete. Obvykle s vámi asistence po telefonu probere, jaký je problém, a buď vám pošle servisní vozidlo s technikem, nebo rovnou odtahovku. To v případě, že závada nepůjde odstranit na místě.
Asistenční služby automobilek nejsou nějaké zákonné nařízení. Jedná se o bonusové služby, které jsou součástí péče o zákazníky. Je to nástroj, který výrobci používají k lákání klientů a především udržení si jich. Ostatně, moc dobře ví, že i servisované a mladé auto může potkat mechanická závada či nehoda. A pokud se o majitele dobře postarají, je šance, že na výrobce nezanevře. Tady vidíte, že ke všemu není potřeba nějaká státní úřednická regulace, ale přirozená „regulace“ volnotržní.
Určitě to ale nefunguje stylem „Ha! Teď se vám to rozbilo, tak se starejte!“ Především je potřeba mít představu o tom, co všechno služby spojené s asistencí a tou tzv. zárukou mobility obsahují. Neznamená to automaticky, že vždycky máte na všechno bezplatný nárok. Měli byste vědět, co se zrovna u vašeho auta pod touto službou myslí, s čím vám výrobce pomůže zdarma, za co bude chtít zaplatit a hlavně, kdy to platí a kdy můžete takové služby požadovat.
Tzv. záruka mobility se nejčastěji shoduje se zárukou na vozidlo, tedy první dva roky ze zákona. Většina výrobců ale v rámci balíčku na prodlouženou záruku (či pokud nabízí standardní záruku už jako prodlouženou nad rámec zákona) nabízí právě i prodloužení záruky mobility. Obvykle lze různé záruky a asistence nad rámec záruky dané ze zákona chápat jako připojištění a je pak na výrobcích či prodejcích, jakou cenu za takové „pojištění“ nastaví.
„Porucha auta při cestách po Česku nebo v zahraničí může být velký stres pro všechny. Záruka mobility Škoda si klade za cíl přinést řidičům kousek klidu – ubytování pro celou posádku vozu, včetně psa nebo jiného zvířete a náhradní vůz na tři pracovní dny, to je pro naše zákazníky standard. Po dohodě s našimi operátory lze získat i jinou formu pomoci, kolegové z centrály Škoda Assistance například zákazníkovi, který se nutně potřeboval dostat domů, zajistili letenku do Prahy,“ říká Karel Starý, vedoucí oddělení aftersales pro Škoda Auto Česká republika.
Omezení kilometry, ale někde i bez limitu
Procházení různých informačních letáků je tak trochu slovíčkaření a to jak kolem toho, na co všechno máte nárok, tak také ohledně platnosti a uchování takové záruky. Formulace jsou různé, nejčastěji se ale setkáte s tím, že se záruka mobility prodlužuje automaticky vždy o rok po absolvování předepsané servisní prohlídky dle servisního plánu. Výrobci to ale mívají časově i kilometrově omezené, zpravidla do 5 let a 100 000 km, ale někdy i do 10 až 12 let a většího kilometrového nájezdu. Jsou ale i značky s vysokými limity. Příkladem může být třeba značka Mercedes-Benz, která záruku mobility prodlužovala až na třicet let, pokud jste přijeli každý rok na předepsanou servisní prohlídku.
Právě absolvování předepsaných servisních prohlídek u schválených servisních partnerů značek bývá jedním z hlavních požadavků na prodlužování záruky mobility. Například česká značka Škoda takhle umí prodlužovat tzv. doživotní záruku mobility neustále, pokud si o ní zákazník řekne, po každém pravidelném servisu dle servisního plánu. Je za to sice malý poplatek, ale těch 80 korun bez DPH na rok je skoro zanedbatelná položka.
Znovu je ale dobré připomenout, že pod termínem „záruka mobility“ se neskrývá nárok na bezplatnou opravu. To platí jen v případě, že je vaše auto v tovární záruce. Pozáruční opravy (a opravy spotřebního materiálu, jako jsou třeba pneumatiky, spojka a brzdy) musíte většinou hradit ze svého, automobilka vám jen vyjde vstříc a pomůže problém řešit – to je ono už zmíněné zjištění odtahu, přistavení náhradního vozidla a podobně. Mezi zajímavé bonusy patří třeba i zajištění přenocování posádky auta včetně domácích mazlíčků.
Automobilka umí pomoci i v případě, kdy jste zavinili dopravní nehodu a vaše pojištění nezahrnuje asistenční služby v potřebném rozsahu. Ovšem to jen v případě, že vám značková záruka mobility platí. Právě ohledně smyslu záruky mobility bude asi nejvíce otázek, k čemu to je, když lze takové služby získat i u většiny komerčních pojišťoven v rámci povinného ručení nebo celkového balíčku autopojištění.
Služby nabízené pojišťovnou jsou podobné (odtah do smluvního servisu, zajištění náhradního vozidla a podobně), takže k čemu je potom značková záruka mobility a asistenční programy? Zásadní rozdíl je prostý. Doživotní záruka mobility je v podstatě dárek či bonus pro ty majitele vozů, kteří pravidelně navštěvují autorizovaný servis.
Ani majitelé ojetin nepřijdou zkrátka
No dobře, koupím si nové auto, jezdím na předepsané prohlídky a záruku mobility si prodlužuji. Ale platí to i tehdy, když si koupím někde ojeté auto, třeba v zahraničí? Záleží na značce, ale třeba u domácí značky Škoda jsou asistenční služby přístupné i majitelům ojetých aut. Pokud si například přitáhnete auto z Německa a máte zájem o tovární záruku mobility a tedy možnost využít asistenční služby v případě poruchy, domluvíte se s autorizovaným servisem na provedení servisní prohlídky, zaevidování do systému a uhrazení manipulačního poplatku. Aktuálně vychází na 400 korun bez daně.
Případně se odstraní zjištěné vady a dostanete možnost připlatit si za značkovou službu doživotní záruky mobility, která znamená, že opět za oněch 80 korun bez daně ročně (což můžete chápat jako jistou formu připojištění) máte v případě poruchy nárok na asistenční služby ve stejném rozsahu jako u nového auta. Tato záruka se pak prodlužuje při každé další plánované návštěvě servisu.
Výrobci tyto bonusové služby nabízejí také jako lákadlo pro ty, kteří si kupují auto z oficiálních programů ojetin. Bývají tam omezení na věk auta či nájezd, ale ne vždy. Auta ze značkových programů mohou mít zpravidla takovou tovární záruku, která je součástí příplatkových paketů, nabízených k novým vozům, a k tomu i patřičnou záruku mobility. V zásadě podobně to má mnoho větších značek a je celkem jedno, jestli ty běžné nebo prémiové. Třeba Porsche umí prodlužovat záruku jako takovou až na patnáctiletá ojetá auta ze značkového programu, program asistence také vlastně neomezuje věkem ani nájezdem. Ale to je u luxusních značek, u kterých se za to připlácí, obvyklý standard.
Služby pojišťoven tak využijí ti, jejichž auto do značkového asistenčního programu nespadá, případně pozbylo nárok na platnost značkových asistenčních služeb, nejčastěji právě kvůli neabsolvování předepsaných prohlídek ve značkových servisech. Záleží pak na výrobcích, jestli vám záruku mobility znovu zavedou, pokud si třeba přivezete auto ze zahraničí a dáte ho do značkového servisu. To si ale musíte zjistit, protože to bude na individuální dohodě.