Hlavní obsah

Zamoří diesely ze západu východní Evropu?

Foto: Ministerstvo dopravy

V Praze vyprodukuje polovinu všech nejnebezepčnějších emisí cca pět procent aut. Na dálnici podobné měření v ČR zatím neproběhlo

Působí to snad až tragikomicky. Úředníci si něco vymyslí, občané se děsí a nikdo vlastně pořádně neví, jaká je skutečnost. Německo omezuje provoz starších dieselových motorů a EU se bojí, že větší část z nich skončí na východě. Bavíme se o nějakých 8,5 milionech nevyhovujících naftových aut.

Článek

Fakta jsou následující: Německo chce omezit množství naftových aut a prostě jim postupně zakazuje vjezd do jednotlivých měst. Rozhodnutí přitom nechává na městech jako takových – každá metropole či oblast si má určit, zda se to týká aut s emisemi Euro 3 a starších, nebo klidně i Euro 4 či Euro 5. Vláda se navíc domluvila s automobilkami, že od zákazníků začnou vykupovat stará auta za zvýhodněných podmínek. V Německu tak aktuálně platí nejen šrotovné ve výši až 2 500 eur, ale koncern VW vám dává slevu při výměně staršího dieselu za nový naftový vůz stejné značky, přičemž její výše se pohybuje od 1 500 do 7 500 eur, tedy od 40 do 200 tisíc korun, a závisí na kupovaném modelu. Konkrétně je to 1 500 eur při koupi modelu Citigo, 2 500 eur dostanete za Fabii, 3 500 eur za Kodiaq nebo 7 500 eur za Škodu Superb. Připojují se i další, jako třeba Ford, Kia či Hyundai; vždy záleží na konkrétní automobilce a nabídky se mění.

Samozřejmě tak doléhá otázka, co s těmi staršími auty? Vozy plnící normu Euro 4 nebo Euro 5 nemusí být nutně na odpis, naopak, najdete mezi nimi funkční a velmi dobře vybavená auta, která by mohla ještě dál sloužit. „Jenže to by znamenalo jen přesun problémů s emisemi na východ,“ varuje eurokomisařka Elžbieta Bieńkowská. „Mělo by být jasně určeno, co se stane s opotřebenými vozidly, jde totiž o evropský, a nikoliv národní problém,“ řekla Bieńkowská deníku Tagesspiegel. Jen v Německu přitom podle registrací jezdí 3,1 milionu naftových aut splňujících Euro 4 a 5,7 milionu ve standardu Euro 5. A nejen Bieńkowská má obavy, že by se tato auta mohla objevit v ČR a dalších východoevropských zemích. „Zatím není jasné, co se stane s německými opotřebovanými diesly, komunikujeme proto s Polskem, Slovenskem ad. Nicméně, pokud se týká aktuální situace u nás, máme k dispozici studii ČVUT k emisím z dopravy v Praze a podle ní nejde až tak o Euro 4 nebo 6, jako o technický stav spalinových cest daného vozu. A to by měly prověřovat stanice měření emisí. V tom vidíme příležitost ke zlepšení technického stavu aut a samozřejmě i kvality ovzduší, zvláště velkých měst,“ říká Vladislav Smrž, náměstek ministra životního prostředí. Jenže například Bulharsko podle ekologické skupiny Transport & Environment vloni dovezlo ze států EU přes 100 000 ojetých automobilů, z toho více než třetina měla nejvíce znečišťující motory.

Podle logického uvažování by měla nabídka převyšující poptávku donutit snížit ceny ojetých aut, což by mohl být pro spoustu lidí impuls k výměně staršího vozu za novější, protože valné části řidičů nejde jen o emise, ale i o spolehlivost, komfort a bezpečnost vozu při nehodě. A tady, zvlášť v posledních dvou zmiňovaných ohledech, splňují požadavky novější auta vždy lépe. Autobazary se přitom shodují, že aktuálně je na českém trhu z čeho vybírat a žádný zvýšený tlak z Německa nepociťují. Kromě starších dieselů je největší poptávka po takzvaných ročních autech, která jsou v drtivé většině případů koupena jako nová v ČR. „Zájem o dieselová auta v ČR nepolevuje, největší zájem je o vozy vrácené z operativních leasingů nebo krátkodobých pronájmů, případně o firemní vozy,“ říká Pavel Foltýn z Auto Esa. A Petr Vaněček z AAA Auto to potvrzuje: „Zánovní vozy jsou nejrychleji rostoucím segmentem.“

Obnově vozového parku nahrává, že za cenu okolo sto padesáti tisíc (což je podle statistik pro většinu běžných českých domácností částka, kterou si mohou dovolit investovat do nákupu auta) si lze pořídit vozy, které Euro 5 spolehlivě plní. Jsou to automobily jako třeba Fabie nebo Hyundaie i30, přičemž aktuálně najdete na inzertním serveru sauto.cz více než čtyři tisíce nabídek.

Podle všeho jsou tedy výkřiky typu „Levné diesely ze západu zamoří východní Evropu“ jen laciným politickým vystoupením a trh si sám bude diktovat. Podle Michala Vojtíška z ČVUT vyprodukuje polovinu nejškodlivějších emisí v Praze jen pět procent aut a právě tohle je podle nás věc, na kterou by se měli politici zaměřit. Většinou jde o auta s odmontovanými filtry pevných částic, která sice mohou být novější datem výroby, ale tato nepovolená úprava z nich dělá větší problém, než je patnáct let staré auto s dobře seřízeným motorem a funkčním výfukovým potrubím.

A jak to vnímáte vy? Zajímáte se při nákupu ojetého vozu, jaké emisní normy splňuje?

Načítám