Článek
Loňský rok byl pro mnoho firem mimořádně náročný. Příčinu netřeba znovu vypisovat. Ale není to jenom pandemie covid-19, automobilka měla vyšší výdaje také kvůli zvyšujícím se nákladům na emisní systémy. Škoda Auto za loňský rok zaznamenala provozní zisk snížený o 54,4 % na 765 milionů eur (20 miliard korun), což je s ohledem na celkovou situaci pořád velmi pěkný výsledek.
Logicky klesaly také tržby, ale ne až tak dramaticky, jak by se mohlo zdát. V řeči čísel jde o bezmála 14% pokles na 17,1 miliardy eur (447 miliardy korun). Škoda loni vyrobila o 19 % automobilů méně, v absolutních číslech 1 004 800 vozidel.
Kmenoví zaměstnanci (ve výrobě je pak také spousta externistů, kterých se bonusy netýkají) Škody potom dostanou k dubnové výplatě bonus ve výši 40 tisíc korun (variabilní bonus 34 tisíc korun a jednorázový benefit 6 tisíc). I přes nepříznivé hospodářské výsledky, které se podařilo změkčit řadou úsporných opatření, navíc tarifním zaměstnancům od dubna naroste měsíční hrubá mzda o dva tisíce korun.
Bonusy pro zaměstnance mladoboleslavské automobilky už mají letitou tradici. Loni šlo o 80 tisíc korun vyplácených v dubnu, kdy celý svět bojoval s pandemií čínského viru a výroba v automobilce se dokonce na měsíc zastavila. Předloni byl mimořádný bonus dokonce 100 tisíc korun. Letos je logicky nižší, ale stále je a čtyřicet tisíc korun je pro většinu lidí hodně peněz.
Průměrná hrubá mzda zaměstnance loni ve Škoda Auto činila 53 775 korun (jde o tarifní zaměstnance – mimotarifní zaměstnanci – manažeři – ve Škodovce berou ročně řádově milionové částky). To je hodně nad celorepublikovým průměrem, který dle Českého statistického úřadu činí 38 525 korun.
Těšit se z bonusů mohou i jinde
Zatímco ve Škodovce si dávají na čas až do dubna, pracovníci kolínského závodu Toyoty se z ročních bonusů a osobních ohodnocení mohli radovat už 10. února 2021, kdy jim k lednové výplatě přistálo na účtu pár tisícovek navíc. Pokud se budeme bavit o konkrétních cifrách, tak si jen samotní operátoři výroby přilepšili o více než 30 tisíc korun, a to i přes to, že továrna nemohla kvůli pandemii splnit původně plánované produkční objemy. Do toho teď aktuálně běží velká náborová kampaň, která ukazuje, že se japonský gigant nezdráhá solidně investovat do českého autoprůmyslu.
Rovněž v Nošovicích (Hyundai) se i přes loňské nižší výrobní výsledky mohli pracovníci letos v únoru radovat z mimořádného bonusu ve výši 10 tisíc korun, a také z navýšení mezd o 2,5 % (od ledna 2021). Zaměstnance nemine ani pololetní a výroční bonus, každý se výši minimálně 50 % měsíční mzdy, která v roce 2020 činila u dělnických profesí průměrně 39 739 korun. Dle počtu vyrobených aut a osobního výkonu jsou pak ve hře další finanční benefity.
My tyto zprávy vítáme. Oceňujeme především to, že i přes nevalnou globální situaci automobilky zbytečně nešetří na lidských silách a snaží se různými bonusy podporovat i obyčejné lidi, kteří jsou na práci v továrně kolikrát životně závislí.