Hlavní obsah

Znáte Škodu Enve? Tahle specialitka neměla šanci na výrobu, ale několika nápady předběhla dobu

Foto: Václavík design, Garáž.cz

Slyšeli jste někdy o škodovce jménem Enve? Nepřekvapilo by nás, kdyby většina z vás tohle zajímavé auto neznala. Tak to pojďme napravit!

Článek

Musíme se kvůli tomu vydat do října roku 2004, kdy dva mladí designéři v pražském Národním technickém muzeu představili vůz vyšší střední třídy, který nesl zmíněné jméno Škoda Enve.

Při pohledu z některých úhlů se automobil nepodobal ničemu, co česká automobilka v té době vyráběla. Současně však z jiných perspektiv vypadal povědomě, zvlášť z profilu. Boční silueta, dveře a linie střechy totiž velice nápadně připomínaly tehdejší Škodu Superb – tedy první generaci. A není to samozřejmě náhoda, Škoda Enve z modelu Superb vycházela, dostala však výrazně přepracované přední a zadní partie.

Foto: Václavík design, Garáž.cz

Enve připomíná první Superb. Není to náhoda…

Vpředu zaujmou především nové světlomety, větší a s nápadnými horizontálními směrovkami v horní části, odlišná je přední kapota a dostalo se také na nový, „uhlazenější“ nárazník. Další podstatnou změnu představuje rozhodnutí zbavit škodovku charakteristické masky chladiče. A došlo dokonce i na modernizaci loga mladoboleslavské značky.

Vzadu jsou změny v podobném duchu, auto dostalo nové svítilny a jiný nárazník. Upraveny byly také dveře zavazadlového prostoru, z nichž zmizela registrační značka. Ta našla místo na nárazníku. V souvislosti s registračními značkami stojí za zmínku zajímavý nápad uložit je na obou koncích vozu za transparentní antireflexní plast, designéři toto řešení zvolili proto, že je podle nich tvarově čistší, aerodynamicky příznivější a že může otevírat nové možnosti v identifikaci automobilů - například displeji nebo čárovými kódy.

LED světla a podsvícené logo

Nápaditých detailů najdeme na autě víc, ale o tom až později. Musíme si také vysvětlit, proč vlastně Škoda Enve vznikla. A je to vlastně vcelku jednoduché - šlo o školní projekt Ondřeje Václavíka a Petra Nováka, studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Vozidlo přitom vzniklo ve spolupráci se Škodou, český výrobce projekt nejen odsouhlasil, ale hlavně mladým tvůrcům poskytl jeden Superb, na němž mohli redesign uskutečnit.

Autoři měli jasnou vizi, chtěli vytvořit studii vozu vyšší střední třídy, který sice bude vycházet z modelu Superb a tehdejšího škodováckého designu, ale současně bude jasně odlišitelný od ostatních automobilů značky. Studentům totiž připadalo, že Superb se až příliš podobá Octavii. Důraz kladli také na rozpoznatelnost mezi ostatními auty, a to i v dešti nebo za tmy.

Mladí designéři tak věnovali velkou pozornost osvětlení, které chápali jako jeden z prostředků okamžité identifikace vozu. I proto zvolili koncové svítilny s výraznou „grafikou“ tvořenou LED diodami, což bylo v roce 2004 velice moderní řešení. Škoda ostatně první model s technologií LED uvedla až v roce 2009 – Octavia RS diody používala k dennímu svícení. Dalším neobvyklým prvkem, souvisejícím s osvětlením, bylo podsvícené přední logo.

Škoda Enve tedy byla školní prací, jakýmsi designovým cvičením, u něhož neexistovala reálná šance na sériovou výrobu. Skončilo proto u jediného exempláře. A jméno Enve? Vzniklo prý fonetickým přepisem počátečních písmen termínu „New Vision“. Jistě ale není náhodou, že písmeny N a V začínají také příjmení tvůrců.

Z těch se mimochodem stali renomovaní a úspěšní designéři. Ondřej Václavík v současnosti pracuje jako Senior Design Manager ve společnosti Harman International a Petr Novák, známý dnes jako Petr Novague, na sebe výrazně upozornil například projektem supersportovního automobilu HN R200 představujícího poctu a moderní interpretaci Škody 200 RS.

Související témata:
Načítám