Hlavní obsah

Zimní zrada. Německo a Slovensko už nebudou od 1. října uznávat jako zimáky všechny pneumatiky s označením M+S. Jak to ale bude u nás?

Foto: Nokian Tyres

Od 1. října už nebude v Německu a na Slovensku stačit, když máte na pneumatikách označení M+S, aby mohly být považovány za zimní. Nezbytný bude také dodatečný symbol rovněž označující zimní pneumatiky. U nás se změna zatím nechystá a v ČR nadále stačí gumy s označením M+S.

Článek

Není to žádná novinka, v Německu je takové značení svým způsobem povinné už od ledna 2018. Jen platilo přechodné období, které letos v září končí. Označení M+S zůstává na některých pneumatikách nadále, alpský symbol je ale označení pneumatik, které vyhověly při testech přísnějším standardům, hlavně pokud jde o funkci ve velmi nízkých teplotách.

Pro to, aby bylo možné v Německu a na Slovensku pneumatiku označovat jako zimní, už nebude stačit jen symbol M+S, jako tomu bylo doposud, ale musí už mít „alpské“ označení se třemi vrcholky hor a sněhovou vločkou uprostřed. Na zprávu od Německého deníku Bild upozornil web Echo24.

U starších zimáků je vše v pořádku

Zajímavé je, že pokud byla pneumatika vyrobená před 1. lednem 2018, nadále bude považována za zimní i jen se symbolem M+S. Stáří pneumatik poznáte podle čtyřčíselného označení DOT na boku. Například číslo 2824 znamená, že pneumatika byla vyrobená v 28. týdnu roku 2024. Číslo 3717 značí pneumatiku vyrobenou v 37. týdnu roku 2017 a tak podobně.

Foto: Dalibor Žák

V Německu a na Slovensku už musí mít pneumatiky tento symbol se třemi vrcholky hor a sněhovou vločkou, aby mohly být považovány za zimní. U nás nadále stačí pneumatiky se symbolem M+S jako doposud.

Tady je totiž potřeba upozornit, že se v takovém případě jedná o více než 6 let staré pneumatiky. A to už je za hranicí jejich optimální použitelnosti, i když mají stále dostatečný vzorek. Je tedy zvláštní, že vadí nové pneumatiky jen s označením M+S, ale nevadí sice pneumatiky s alpským symbolem 3PMSF, ale použité a hlavně více než šest let staré.

Za porušení předpisu prý v Německu hrozí pokuta 60 eur řidiči. Pokud by zároveň omezil ostatní, je pokuta 80 eur a jeden trestný bod. Německý autoklub ADAC doplňuje, že v případě ohrožení ostatních účastníků je pokuta 100 eur a také jeden trestný bod. V případě, že vůz neřídí provozovatel, dostane provozovatel zároveň pokutu 75 eur. Na Slovensku je pokuta 40 eur.

V obou případech se na řidiče s pneumatikami jen s označením M+S nahlíží, jako by vyjel na obyčejných letních. V Německu platí, že zimní pneumatiky se musí použít tehdy, když je na vozovkách sníh nebo led, případně jejich použití může být nařízeno dopravní značkou či místní úpravou bez ohledu na podmínky. V principu se to tak neliší od zákonů platných u nás. V Česku se k tomu jen přidává časové omezení platnosti, které v Německu podle všeho zavedené není (ono totiž v Alpách může sněžit klidně i v červenci).

Pozor na „celoročky“ a nejlevnější pneumatiky

Nejvíce se toto nařízení dotkne spousty motoristů s celoročními pneumatikami. Ty získávají v posledních letech na oblibě. Hlavně díky tomu, jak se postupně zvyšuje jejich kvalita, jenže motoristé také chtějí šetřit za přezouvání. Dnes vám už nikdo auto za osm stovek nepřezuje, návštěva pneuservisu dnes stojí okolo 2 500 Kč za přezutí běžného vozu, přezutí SUV s velkými koly a runflaty přijde klidně na čtyři tisíce nebo i víc (například pokud se musí ještě programovat ventilky TPMS).

Foto: Dalibor Žák

Některé celoroční pneumatiky ovšem alpský symbol 3PMSF mají, takže jste s nimi „v suchu“. Například tyto nové Goodyeary Vector 4 Gen 3, které aktuálně zaparkovaly v naší redakční flotile a jejichž dlouhodobý test chystáme.

I některé celoroční pneumatiky ale prošly náročnějšími testy a vedle symbolu M+S se mohou pyšnit i alpským symbolem 3PMSF. Neplatí to ale pro všechny typy. A také to neplatí pro některé velmi levné „zimní“ pneumatiky od nepříliš rozšířených výrobců, především těch z Asie.

Alpský symbol ale nemají také často univerzální značkové pneumatiky pro dodávky, off-roady a SUV, jež jsou označovány i jako celoroční a mají symbol M+S. Opatrně pak s pneumatikami z USA, které se objednávají ve specifických rozměrech například právě na jeepy a jiné americké off-roady či SUV.

Zatímco hlavně v našich zeměpisných podmínkách nebudeme nikomu používání kvalitních celoročních pneumatik rozmlouvat (pokud nejezdí do horských závějí), před používáním nejlevnějších pneumatik od pochybných výrobců obecně varujeme. Rádi připomínáme náš srovnávací test standardních značkových pneumatik s těmi nejlevnějšími. Sice šlo o letní gumy, ale ani u těch zimních to v principu není jiné.

Načítám