Článek
Karel Mastný, původním povoláním učitel, působil v rozhlase od roku 1962. V někdejším Československém rozhlase začínal v pořadu pro děti a mládež s názvem Pionýrská jitřenka. Na první samostatný pořad Kdyby všechny děti světa Mastný vzpomínal se slovy „byla to propaganda“. Kromě Mikrofóra má Mastný zásluhy o vznik pořadů Kolotoč a Dobré jitro, nejvíce se ale do paměti řidičů zapsal pořadem Zelená vlna.
Dopravní zpravodajství Českého (tehdy samozřejmě Československého) rozhlasu se poprvé zkušebně vysílalo 22. září 1974, tedy ještě „do zdi“. Naplno v éteru se objevilo až v neděli 29. září 1974.
„Původně to byl požadavek příslušníků dopravní policie, konkrétně tehdy plukovníka Šmolíka, aby Rozhlas nějakým způsobem pomohl zvládnout rekreační dopravu v pátek a v neděli,“ vzpomínal na počátky relace jeden z prvních redaktorů Leo Kustoš.
S rostoucí popularitou Zelená vlna získala vysílač na středních vlnách. Signál ze Zbraslavi pokrýval okruh zhruba 80 kilometrů kolem Prahy. Od pátku 26. března 1976 se začalo vysílat každý den.
Velkým přínosem pořadu jsou sami posluchači, kteří volají své dopravní aktuality přímo z cest. Tito zpravodajové Zelené vlny, nejčastěji řidiči z povolání, pomáhají varovat ostatní posluchače před nástrahami a zádrhely na českých silnicích. Dodnes je jich registrovaných přes 10 tisíc, další příležitostní přispěvatelé volají do pořadu i bez registrace.
Služba prošla v průběhu desetiletí celou řadou vylepšení, například od roku 2003 vyráží do ulic motohlídka, tedy specializovaný redaktor křižující každý všední den republiku za řídítky motocyklu, od září 2013 vysílá Radiožurnál dopravní zpravodajství Zelené vlny nonstop 24 hodin denně, od roku 2016 pak funguje specializovaný dispečink na bezplatné lince 800 553 553. Nejnovější inovací je mobilní aplikace Zpravodaj Zelené vlny (dostupná na Google Play i Apple App Store) usnadňující odesílání hlášení i jejich přehrávání.
Zelená vlna se tedy za skoro pět dekád svého vysílání zasadila o zvýšení bezpečnosti na českých silnicích. A za její vznik zase vděčíme z velké části Karlovi Mastnému. Děkujeme a nikdy nezapomeneme!