Článek
Vždycky jsme si mysleli, že i výborná celoroční pneumatika bude mít spíše kompromisní vlastnosti, a zatímco ji možná „nezdrbete“ v teple a na suchu na dráty za pár měsíců, tak to prostě na ní nebude nikdy úplně ono, až napadne sníh nebo namrzne. „Jezdíš málo, a když sněží, tak raději nikam nejedeš? Tak pro tebe budou celoročky stačit,“ zní opakovaná poučka.
Ale když vezmeme výsledky posledních testů pneumatik německého autoklubu ADAC, které jsme publikovali letos, a srovnáme naměřené výsledky zimních a celoročních pneumatik, možná to přiměje některé lidi k zamyšlení, jestli jsou vlastně plnohodnotné zimáky (správně bychom měli napsat „sněžné“ gumy) opravdu potřeba.
Pneumatiky v rozměru 205/55 R16 jsou velice rozšířené, neboť je to velikost obvyklá na mnoha autech segmentu C a příbuzných SUV. Takové gumy má třeba VW Golf, Škoda Octavia a podobně koncipovaná auta. Najdete je i na starších vozech segmentu D. Budeme tedy porovnávat výsledky v tomto rozměru. Podrobné výsledky testů najdete v odkazech uvedených výše.
Samozřejmě nemůžeme pneumatiky srovnat podle celkové známky, kterou jim ADAC uděluje, protože na zimní, letní a celoroční pneumatiky se kladou jiné podmínky. Ale pokud jde o naměřené hodnoty, používá ADAC vlastně totožnou metodiku. Srovnejme si tak gumy podle toho, jak brzdí na suchu, na mokru, jak odolávají akvaplaningu a jak se chovají na sněhu a ledu.
Na suchu je to celkem jasné
Vlastnosti na suchu asi nebudou hlavním kritériem, podle kterého se rozhoduje někdo, kdo kupuje zimní pneumatiky, případně právě celoročky. Ale přesto se v takových podmínkách občas jezdí, tak se do toho pusťme. Na suchu mezi gumami brutální rozdíly nejsou, ale když se budeme držet striktně naměřených čísel, tak na prvních šesti příčkách jsou celoroční pneumatiky. Nejlépe ze 100 km/h na suchu zastavil Michelin (39,5 metru), ze zimáků je nejlepší Falken s brzdnou dráhou 43,3 m. Vítěz testu celoroček potřeboval 43,2 m, vítěz testu zimáků dokonce 44,7 metru. Výsledky uvádíme v přiložené tabulce, celoročky jsou zvýrazněné tučným písmem.
pneumatika | brzdná dráha 100-0 km/h na suchu v m |
---|---|
Michelin CrossClimate2 | 39,5 |
Pirelli Cinturato All Season SF2 | 40,4 |
Vredestein Quatrac | 42,2 |
Hankook Kinergy 4S2 | 42,6 |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 43,2 |
Toyo Celsius AS2 | 43,2 |
Falken Eurowinter HS02 | 43,3 |
Kumho Solus 4S HA32+ | 44,1 |
Falken EuroAll Season AS210 | 44,1 |
Nokian Tyres Snowproof 2 | 44,1 |
Firestone Multiseason2 | 44,2 |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 44,2 |
Vredestein Wintrac | 44,5 |
Nankang Cross Seasons AW-6 | 44,6 |
Continental WinterContact TS 870 | 44,7 |
Kenda Kenetica 4S | 44,8 |
Infinity Ecofour | 44,9 |
Sava All Weather | 45,0 |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 45,2 |
Michelin Alpin 6 | 45,5 |
Dunlop Winter Sport 5 | 45,6 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 45,7 |
GT Radial WinterPro2 Evo | 45,8 |
Semperit AllSeason-Grip | 45,9 |
Zeetex WH 1000 | 46 |
Yokohama BluEarth-4S | 46,1 |
Winrun Winter-max A1 WR22 | 46,5 |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 46,6 |
Jen pro srovnání, vítěz (Goodyear EfficientGrip Performance 2) testu letních pneumatik 205/55 R16 potřeboval k zastavení ze 100 km/h na suchu 37,7 metru. Nejlepší hodnota mezi tehdy testovanými letními pneu byla 35,9 m, nejhorší 42,9 m. Dá se to tedy zobecnit i tak, že i nejlepší celoročky se musí na suchu snažit, aby se vyrovnaly jen průměrným letním gumám. Naopak i mizerná letní pneumatika zastaví na suchu lépe než nejlepší zimák.
Na vodě je to vyrovnané
Celoroční pneumatiky si vedly lépe také při brzdění na mokrém asfaltu z 80 km/h, kdy hned osm pneumatik předběhlo nejlepší zimní gumu. Zimní Continental potřeboval 35,1 m k zastavení, celoroční Pirelli 33,3 m. Na mokrém betonu už to tak výrazné nebylo, i když i tady vyhrála celoroční guma Pirelli (37,5 m), ale hned druhá byla zimní guma Continental, vítěz testu zimáků (38,5 m). Přiloženou tabulku seřazujeme podle výsledků na mokrém betonu (podle metodiky ADACu má horší přilnavost), celoročky jsou opět vyznačené tučně.
pneumatika | brzdná dráha mokrý asfalt 80-0 km/h (m) | brzdná dráha mokrý beton 80-0 km/h (m) |
---|---|---|
Pirelli Cinturato All Season SF2 | 33,3 | 37,5 |
Continental WinterContact TS 870 | 35,1 | 38,5 |
Falken EuroAll Season AS210 | 34,4 | 38,9 |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 35,1 | 39 |
Michelin Alpin 6 | 35,4 | 39,1 |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 35,5 | 39,2 |
Firestone Multiseason2 | 33,6 | 39,3 |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 34,7 | 40,0 |
Vredestein Quatrac | 35,0 | 40,0 |
Falken Eurowinter HS02 | 35,9 | 40,2 |
Semperit AllSeason-Grip | 35,3 | 40,3 |
Vredestein Wintrac | 36,1 | 40,3 |
Kumho Solus 4S HA32+ | 35,1 | 40,6 |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 35,0 | 40,8 |
Nokian Tyres Snowproof 2 | 36,4 | 41 |
Michelin CrossClimate2 | 34,8 | 41,1 |
Yokohama BluEarth-4S | 36,1 | 41,3 |
Dunlop Winter Sport 5 | 37,2 | 41,7 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 37,1 | 42,1 |
Hankook Kinergy 4S2 | 35,9 | 42,3 |
GT Radial WinterPro2 Evo | 36,9 | 42,3 |
Toyo Celsius AS2 | 36,4 | 43,1 |
Kenda Kenetica 4S | 37,5 | 43,2 |
Nankang Cross Seasons AW-6 | 37,9 | 43,9 |
Zeetex WH 1000 | 39,7 | 44,3 |
Sava All Weather | 38,1 | 44,5 |
Infinity Ecofour | 38,6 | 45,9 |
Winrun Winter-max A1 WR22 | 40,7 | 46,6 |
Když se podíváme na výsledky letních pneumatik 205/55 R16, tak vítěz testu potřeboval na mokrém asfaltu 37,4 m a na mokrém betonu 36 metrů. Nejlepší hodnoty z testu letních pneu byly 34,4 m pro mokrý asfalt a 35,2 m pro mokrý beton. Nejlepší celoroční pneumatika se tak vyrovnává v této disciplíně dobrým letním pneumatikám.
V odolnosti proti akvaplaningu v přímce si lépe vedou plnohodnotné zimáky. Nejlepší Hankook vydržel až do 84,4 km/h, následovaly zimáky Continental a Goodyear. Až pak byl z celoroček nejlepší Uniroyal s 82,3 km/h. Opět přikládáme tabulku seřazenou podle akvaplaningu v přímce (celoročky jsou tučně).
pneumatika | akvaplaning v přímce (km/h) | akvaplaning v zatáčce (m.s-2) |
---|---|---|
Hankook Winter i*cept RS3 | 84,4 | 3,6 |
Continental WinterContact TS 870 | 84 | 3,7 |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 83,1 | 3,6 |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 82,3 | 3,6 |
Pirelli Cinturato All Season SF2 | 81,0 | 3,3 |
Michelin CrossClimate2 | 81,0 | 3,2 |
Vredestein Wintrac | 81 | 3,3 |
Falken EuroAll Season AS210 | 80,8 | 3,4 |
Nokian Tyres Snowproof 2 | 80,7 | 3,6 |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 80,6 | 3 |
Falken Eurowinter HS02 | 80,4 | 3,3 |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 79,3 | 3,4 |
Vredestein Quatrac | 78,7 | 3,3 |
Kenda Kenetica 4S | 78,6 | 3,3 |
Toyo Celsius AS2 | 78,4 | 3,3 |
Firestone Multiseason2 | 77,8 | 2,8 |
Semperit AllSeason-Grip | 77,8 | 2,9 |
Hankook Kinergy 4S2 | 77,7 | 3,3 |
Michelin Alpin 6 | 77,2 | 3,2 |
Dunlop Winter Sport 5 | 76,5 | 3,6 |
GT Radial WinterPro2 Evo | 76,1 | 2,9 |
Yokohama BluEarth-4S | 74,8 | 2,8 |
Sava All Weather | 74,0 | 3,0 |
Kumho Solus 4S HA32+ | 73,4 | 2,6 |
Nankang Cross Seasons AW-6 | 72,3 | 2,5 |
Infinity Ecofour | 69,4 | 2,4 |
Winrun Winter-max A1 WR22 | 69 | 2,4 |
Zeetex WH 1000 | 68,9 | 2,4 |
Když to tedy shrneme, na suchu si podle očekávání vedou lépe celoroční pneumatiky, ale na mokru jsou na tom kvalitní zimáky přece jen o kousíček lépe, hlavně pokud jde o odolnost proti akvaplaningu. Žebříček je na mokru ale dost pomíchaný, hlavně pokud jde o měření brzdné dráhy. Nedá se jednoznačně říci, že by byly zimáky obecně o třídu lepší.
Do extrémů na zimních, ale celoročky nezklamaly
A teď asi to nejzajímavější - jak si celoročky vedou na sněhu a ledu ve srovnání se zimáky? Možná vás překvapí, že zas tak brutální rozdíly zde nejsou a rozhodně se u celoročních gum nejedná o skokové zhoršení vlastností. Samozřejmě celkově si ale plnohodnotné zimáky aspoň na sněhu vedou lépe. Což se od nich tak nějak očekává.
Brzdná dráha z 30 km/h znamená u nejlepších zimáků hodnoty 9,9 až 10,3 metru. Mezi ně spadla jen celoročka Semperit, která zastavila na deseti metrech. Průměr celoročních gum je kolem 11 metrů, takže zjednodušeně by šlo říci, že celoročky začínají tam, kde mají zimáky už dávno odbržděno. Ale jsou samozřejmě propadáky, takže mizerné zimáky se nemůžou rovnat ani průměrným celoročním gumám, aspoň tedy podle testů ADACu. Každopádně ale není rozdíl na brzdách na sněhu mezi celoročními gumami a těmi zimními propastný. Výsledky v přiložené tabulce seřazujeme podle naměřené brzdné dráhy na sněhu (celoročky jsou tučně).
pneumatika | brzdná dráha na sněhu 30-0 km/h (m) | trakce (N) |
---|---|---|
Continental WinterContact TS 870 | 9,9 | 229 |
Dunlop Winter Sport 5 | 9,9 | 235 |
Semperit AllSeason-Grip | 10,0 | 228,1 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 10 | 233 |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 10,1 | 231 |
Winrun Winter-max A1 WR22 | 10,1 | 231 |
Nokian Tyres Snowproof 2 | 10,2 | 222 |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 10,2 | 233 |
Michelin Alpin 6 | 10,3 | 236 |
GT Radial WinterPro2 Evo | 10,3 | 230 |
Sava All Weather | 10,4 | 234,1 |
Yokohama BluEarth-4S | 10,5 | 212,3 |
Vredestein Wintrac | 10,5 | 235 |
Kumho Solus 4S HA32+ | 10,6 | 223,2 |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 10,7 | 218,5 |
Nankang Cross Seasons AW-6 | 10,7 | 212,5 |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 10,7 | 217,6 |
Falken Eurowinter HS02 | 11 | 216 |
Zeetex WH 1000 | 11 | 208 |
Michelin CrossClimate2 | 11,1 | 225,5 |
Hankook Kinergy 4S2 | 11,4 | 216,9 |
Falken EuroAll Season AS210 | 11,4 | 200,0 |
Firestone Multiseason2 | 11,4 | 210,4 |
Infinity Ecofour | 11,4 | 210,9 |
Vredestein Quatrac | 11,6 | 217,6 |
Toyo Celsius AS2 | 11,7 | 191,4 |
Kenda Kenetica 4S | 11,9 | 191,2 |
Pirelli Cinturato All Season SF2 | 12,0 | 209,7 |
Trakce na sněhu také lépe vychází pro zimní gumy. Pomyslná TOP 10 obsahuje jen jednu celoroční pneumatiku od výrobce Sava (zvládla 234,1 N, což je jen kousek za nejlepšími zimáky). Ale celkově na tom nejsou celoroční pneumatiky vůbec špatně a ty nejlepší překonávají s přehledem mizerné zimní pneumatiky. Jen pro zajímavost, letní pneumatiky by ve stejných podmínkách zvládly přibližně 100 N.
A teď jedno překvapení. Čekali jste, že při brzdění na ledu budou nejlepší zimáky? Omyl! Z 20 km/h nejlépe zastavily celoročky, konkrétně gumy Pirelli (brzdná dráha 18 m) a Semperit (18,1 m). Pak je teprve zimní Continental (18,3 m) a následují zase celoročky (Uniroyal 18,5 m, Goodyear 18,7 m). Je nezbytné připomenout, že led je extrémně kluzký, a je celkem jedno, jaké pneumatiky máte. Klouže to na letních, celoročkách i zimákách. Vždyť i na sněhu je z 30 km/h brzdná dráha poloviční proti brzdné dráze na ledu z 20 km/h. Naměřené výsledky najdete v tabulce, celoročky jsou opět vyznačené tučně.
pneumatika | brzdy 20-0 km/h (m) |
---|---|
Pirelli Cinturato All Season SF2 | 18,0 |
Semperit AllSeason-Grip | 18,1 |
Continental WinterContact TS 870 | 18,3 |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 18,5 |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 18,7 |
Nankang Cross Seasons AW-6 | 19,0 |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 19,1 |
Sava All Weather | 19,2 |
Falken Eurowinter HS02 | 19,4 |
Vredestein Wintrac | 19,4 |
Winrun Winter-max A1 WR22 | 19,4 |
Kumho Solus 4S HA32+ | 19,6 |
Firestone Multiseason2 | 19,6 |
Infinity Ecofour | 19,7 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 19,8 |
Michelin CrossClimate2 | 19,8 |
Dunlop Winter Sport 5 | 20 |
Zeetex WH 1000 | 20 |
GT Radial WinterPro2 Evo | 20,3 |
Vredestein Quatrac | 20,4 |
Falken EuroAll Season AS210 | 20,5 |
Michelin Alpin 6 | 20,8 |
Hankook Kinergy 4S2 | 21,0 |
Toyo Celsius AS2 | 21,2 |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 21,2 |
Yokohama BluEarth-4S | 21,2 |
Nokian Tyres Snowproof 2 | 21,6 |
Kenda Kenetica 4S | 22,0 |
Celoroční pneumatiky už nejsou k smíchu
Ve výdrži jsou na tom o trochu lépe celoroční pneumatiky, ale jen Goodyear odskočil a jako jediný má podle ADACu zvládnout přes 60 000 km. Pak jsou zimáky Michelin (53 200 km) a Hankook (52 800 km), následují celoročky Hankook, Kumho a Toyo, které se ještě dostanou přes 50 000 km. Překvapivě nižšího valivého odporu a spotřeby dosáhl ADAC na zimních pneumatikách, v hlučnosti je to celkem vyrovnané. Zas se ale nepotvrdilo, že zimáky budou mít skokově menší výdrž než celoročky.
Pokud jde o ceny, celoroční pneumatiky jsou levnější, ale samozřejmě záleží na tom, co srovnáváte. Výrobci prémiové řady si za své produkty nechají zaplatit, ale když srovnáte nabídku od stejné značky, vychází obvykle celoroční pneumatika o pár stovek levněji. Při objednávání pneumatik dejte pozor na výběr správných rozměrů a také hmotnostních a rychlostních indexů. Hlavně u zimních pneumatik se za vyšší rychlostní index poměrně masivně připlácí.
Co z toho tedy vyplývá? Pořád platí, že do extrémního počasí bude lepší specifická pneumatika, v tomto případě zimní. Ale nejde automaticky říci, že pořád lepší levný zimák než dobrá celoročka. Vlastě to vůbec není pravda. Naopak si musíte připlatit za opravdu špičkové zimní pneumatiky, aby opravdu vynikly, až napadne sníh. Jinak můžete klidně jezdit na dobrých celoročních pneumatikách, neboť v těch nejběžnějších českých podmínkách se slušným zimákům vlastně vyrovnají.