Hlavní obsah

Že by zimákům odzvonilo? Ve srovnání s celoročními pneu si nevedou o tolik lépe. Hlavně na českou zimu by celoročky mohly být vhodnější

Foto: ADAC

Blíží se konec zimních pneumatik jako jediné správné volby pro zimní období na našich silnicích? No, to asi úplně ne, ale srovnání výsledků z letošních testů pneumatik ukazuje, že celoroční pneumatiky o moc nezaostávají za zimáky ani na sněhu a v některých disciplínách je dokonce překonávají.

Článek

Vždycky jsme si mysleli, že i výborná celoroční pneumatika bude mít spíše kompromisní vlastnosti, a zatímco ji možná „nezdrbete“ v teple a na suchu na dráty za pár měsíců, tak to prostě na ní nebude nikdy úplně ono, až napadne sníh nebo namrzne. „Jezdíš málo, a když sněží, tak raději nikam nejedeš? Tak pro tebe budou celoročky stačit,“ zní opakovaná poučka.

Ale když vezmeme výsledky posledních testů pneumatik německého autoklubu ADAC, které jsme publikovali letos, a srovnáme naměřené výsledky zimních a celoročních pneumatik, možná to přiměje některé lidi k zamyšlení, jestli jsou vlastně plnohodnotné zimáky (správně bychom měli napsat „sněžné“ gumy) opravdu potřeba.

Pneumatiky v rozměru 205/55 R16 jsou velice rozšířené, neboť je to velikost obvyklá na mnoha autech segmentu C a příbuzných SUV. Takové gumy má třeba VW Golf, Škoda Octavia a podobně koncipovaná auta. Najdete je i na starších vozech segmentu D. Budeme tedy porovnávat výsledky v tomto rozměru. Podrobné výsledky testů najdete v odkazech uvedených výše.

Samozřejmě nemůžeme pneumatiky srovnat podle celkové známky, kterou jim ADAC uděluje, protože na zimní, letní a celoroční pneumatiky se kladou jiné podmínky. Ale pokud jde o naměřené hodnoty, používá ADAC vlastně totožnou metodiku. Srovnejme si tak gumy podle toho, jak brzdí na suchu, na mokru, jak odolávají akvaplaningu a jak se chovají na sněhu a ledu.

Na suchu je to celkem jasné

Vlastnosti na suchu asi nebudou hlavním kritériem, podle kterého se rozhoduje někdo, kdo kupuje zimní pneumatiky, případně právě celoročky. Ale přesto se v takových podmínkách občas jezdí, tak se do toho pusťme. Na suchu mezi gumami brutální rozdíly nejsou, ale když se budeme držet striktně naměřených čísel, tak na prvních šesti příčkách jsou celoroční pneumatiky. Nejlépe ze 100 km/h na suchu zastavil Michelin (39,5 metru), ze zimáků je nejlepší Falken s brzdnou dráhou 43,3 m. Vítěz testu celoroček potřeboval 43,2 m, vítěz testu zimáků dokonce 44,7 metru. Výsledky uvádíme v přiložené tabulce, celoročky jsou zvýrazněné tučným písmem.

pneumatikabrzdná dráha 100-0 km/h na suchu v m
Michelin CrossClimate239,5
Pirelli Cinturato All Season SF240,4
Vredestein Quatrac42,2
Hankook Kinergy 4S242,6
Goodyear Vector 4Seasons Gen-343,2
Toyo Celsius AS243,2
Falken Eurowinter HS0243,3
Kumho Solus 4S HA32+44,1
Falken EuroAll Season AS21044,1
Nokian Tyres Snowproof 244,1
Firestone Multiseason244,2
Goodyear UltraGrip Performance 344,2
Vredestein Wintrac44,5
Nankang Cross Seasons AW-644,6
Continental WinterContact TS 87044,7
Kenda Kenetica 4S44,8
Infinity Ecofour44,9
Sava All Weather45,0
Pirelli Cinturato Winter 245,2
Michelin Alpin 645,5
Dunlop Winter Sport 545,6
Hankook Winter i*cept RS345,7
GT Radial WinterPro2 Evo45,8
Semperit AllSeason-Grip45,9
Zeetex WH 100046
Yokohama BluEarth-4S46,1
Winrun Winter-max A1 WR2246,5
Uniroyal AllSeasonExpert 246,6

Jen pro srovnání, vítěz (Goodyear EfficientGrip Performance 2) testu letních pneumatik 205/55 R16 potřeboval k zastavení ze 100 km/h na suchu 37,7 metru. Nejlepší hodnota mezi tehdy testovanými letními pneu byla 35,9 m, nejhorší 42,9 m. Dá se to tedy zobecnit i tak, že i nejlepší celoročky se musí na suchu snažit, aby se vyrovnaly jen průměrným letním gumám. Naopak i mizerná letní pneumatika zastaví na suchu lépe než nejlepší zimák.

Na vodě je to vyrovnané

Celoroční pneumatiky si vedly lépe také při brzdění na mokrém asfaltu z 80 km/h, kdy hned osm pneumatik předběhlo nejlepší zimní gumu. Zimní Continental potřeboval 35,1 m k zastavení, celoroční Pirelli 33,3 m. Na mokrém betonu už to tak výrazné nebylo, i když i tady vyhrála celoroční guma Pirelli (37,5 m), ale hned druhá byla zimní guma Continental, vítěz testu zimáků (38,5 m). Přiloženou tabulku seřazujeme podle výsledků na mokrém betonu (podle metodiky ADACu má horší přilnavost), celoročky jsou opět vyznačené tučně.

pneumatikabrzdná dráha mokrý asfalt 80-0 km/h (m)brzdná dráha mokrý beton 80-0 km/h (m)
Pirelli Cinturato All Season SF233,337,5
Continental WinterContact TS 87035,138,5
Falken EuroAll Season AS21034,438,9
Pirelli Cinturato Winter 235,139
Michelin Alpin 635,439,1
Goodyear UltraGrip Performance 335,539,2
Firestone Multiseason233,639,3
Goodyear Vector 4Seasons Gen-334,740,0
Vredestein Quatrac35,040,0
Falken Eurowinter HS0235,940,2
Semperit AllSeason-Grip35,340,3
Vredestein Wintrac36,140,3
Kumho Solus 4S HA32+35,140,6
Uniroyal AllSeasonExpert 235,040,8
Nokian Tyres Snowproof 236,441
Michelin CrossClimate234,841,1
Yokohama BluEarth-4S36,141,3
Dunlop Winter Sport 537,241,7
Hankook Winter i*cept RS337,142,1
Hankook Kinergy 4S235,942,3
GT Radial WinterPro2 Evo36,942,3
Toyo Celsius AS236,443,1
Kenda Kenetica 4S37,543,2
Nankang Cross Seasons AW-637,943,9
Zeetex WH 100039,744,3
Sava All Weather38,144,5
Infinity Ecofour38,645,9
Winrun Winter-max A1 WR2240,746,6

Když se podíváme na výsledky letních pneumatik 205/55 R16, tak vítěz testu potřeboval na mokrém asfaltu 37,4 m a na mokrém betonu 36 metrů. Nejlepší hodnoty z testu letních pneu byly 34,4 m pro mokrý asfalt a 35,2 m pro mokrý beton. Nejlepší celoroční pneumatika se tak vyrovnává v této disciplíně dobrým letním pneumatikám.

V odolnosti proti akvaplaningu v přímce si lépe vedou plnohodnotné zimáky. Nejlepší Hankook vydržel až do 84,4 km/h, následovaly zimáky Continental a Goodyear. Až pak byl z celoroček nejlepší Uniroyal s 82,3 km/h. Opět přikládáme tabulku seřazenou podle akvaplaningu v přímce (celoročky jsou tučně).

pneumatikaakvaplaning v přímce (km/h)akvaplaning v zatáčce (m.s-2)
Hankook Winter i*cept RS384,43,6
Continental WinterContact TS 870843,7
Goodyear UltraGrip Performance 383,13,6
Uniroyal AllSeasonExpert 282,33,6
Pirelli Cinturato All Season SF281,03,3
Michelin CrossClimate281,03,2
Vredestein Wintrac813,3
Falken EuroAll Season AS21080,83,4
Nokian Tyres Snowproof 280,73,6
Pirelli Cinturato Winter 280,63
Falken Eurowinter HS0280,43,3
Goodyear Vector 4Seasons Gen-379,33,4
Vredestein Quatrac78,73,3
Kenda Kenetica 4S78,63,3
Toyo Celsius AS278,43,3
Firestone Multiseason277,82,8
Semperit AllSeason-Grip77,82,9
Hankook Kinergy 4S277,73,3
Michelin Alpin 677,23,2
Dunlop Winter Sport 576,53,6
GT Radial WinterPro2 Evo76,12,9
Yokohama BluEarth-4S74,82,8
Sava All Weather74,03,0
Kumho Solus 4S HA32+73,42,6
Nankang Cross Seasons AW-672,32,5
Infinity Ecofour69,42,4
Winrun Winter-max A1 WR22692,4
Zeetex WH 100068,92,4

Když to tedy shrneme, na suchu si podle očekávání vedou lépe celoroční pneumatiky, ale na mokru jsou na tom kvalitní zimáky přece jen o kousíček lépe, hlavně pokud jde o odolnost proti akvaplaningu. Žebříček je na mokru ale dost pomíchaný, hlavně pokud jde o měření brzdné dráhy. Nedá se jednoznačně říci, že by byly zimáky obecně o třídu lepší.

Do extrémů na zimních, ale celoročky nezklamaly

A teď asi to nejzajímavější - jak si celoročky vedou na sněhu a ledu ve srovnání se zimáky? Možná vás překvapí, že zas tak brutální rozdíly zde nejsou a rozhodně se u celoročních gum nejedná o skokové zhoršení vlastností. Samozřejmě celkově si ale plnohodnotné zimáky aspoň na sněhu vedou lépe. Což se od nich tak nějak očekává.

Brzdná dráha z 30 km/h znamená u nejlepších zimáků hodnoty 9,9 až 10,3 metru. Mezi ně spadla jen celoročka Semperit, která zastavila na deseti metrech. Průměr celoročních gum je kolem 11 metrů, takže zjednodušeně by šlo říci, že celoročky začínají tam, kde mají zimáky už dávno odbržděno. Ale jsou samozřejmě propadáky, takže mizerné zimáky se nemůžou rovnat ani průměrným celoročním gumám, aspoň tedy podle testů ADACu. Každopádně ale není rozdíl na brzdách na sněhu mezi celoročními gumami a těmi zimními propastný. Výsledky v přiložené tabulce seřazujeme podle naměřené brzdné dráhy na sněhu (celoročky jsou tučně).

pneumatikabrzdná dráha na sněhu 30-0 km/h (m)trakce (N)
Continental WinterContact TS 8709,9229
Dunlop Winter Sport 59,9235
Semperit AllSeason-Grip10,0228,1
Hankook Winter i*cept RS310233
Goodyear UltraGrip Performance 310,1231
Winrun Winter-max A1 WR2210,1231
Nokian Tyres Snowproof 210,2222
Pirelli Cinturato Winter 210,2233
Michelin Alpin 610,3236
GT Radial WinterPro2 Evo10,3230
Sava All Weather10,4234,1
Yokohama BluEarth-4S10,5212,3
Vredestein Wintrac10,5235
Kumho Solus 4S HA32+10,6223,2
Goodyear Vector 4Seasons Gen-310,7218,5
Nankang Cross Seasons AW-610,7212,5
Uniroyal AllSeasonExpert 210,7217,6
Falken Eurowinter HS0211216
Zeetex WH 100011208
Michelin CrossClimate211,1225,5
Hankook Kinergy 4S211,4216,9
Falken EuroAll Season AS21011,4200,0
Firestone Multiseason211,4210,4
Infinity Ecofour11,4210,9
Vredestein Quatrac11,6217,6
Toyo Celsius AS211,7191,4
Kenda Kenetica 4S11,9191,2
Pirelli Cinturato All Season SF212,0209,7

Trakce na sněhu také lépe vychází pro zimní gumy. Pomyslná TOP 10 obsahuje jen jednu celoroční pneumatiku od výrobce Sava (zvládla 234,1 N, což je jen kousek za nejlepšími zimáky). Ale celkově na tom nejsou celoroční pneumatiky vůbec špatně a ty nejlepší překonávají s přehledem mizerné zimní pneumatiky. Jen pro zajímavost, letní pneumatiky by ve stejných podmínkách zvládly přibližně 100 N.

A teď jedno překvapení. Čekali jste, že při brzdění na ledu budou nejlepší zimáky? Omyl! Z 20 km/h nejlépe zastavily celoročky, konkrétně gumy Pirelli (brzdná dráha 18 m) a Semperit (18,1 m). Pak je teprve zimní Continental (18,3 m) a následují zase celoročky (Uniroyal 18,5 m, Goodyear 18,7 m). Je nezbytné připomenout, že led je extrémně kluzký, a je celkem jedno, jaké pneumatiky máte. Klouže to na letních, celoročkách i zimákách. Vždyť i na sněhu je z 30 km/h brzdná dráha poloviční proti brzdné dráze na ledu z 20 km/h. Naměřené výsledky najdete v tabulce, celoročky jsou opět vyznačené tučně.

pneumatikabrzdy 20-0 km/h (m)
Pirelli Cinturato All Season SF218,0
Semperit AllSeason-Grip18,1
Continental WinterContact TS 87018,3
Uniroyal AllSeasonExpert 218,5
Goodyear Vector 4Seasons Gen-318,7
Nankang Cross Seasons AW-619,0
Pirelli Cinturato Winter 219,1
Sava All Weather19,2
Falken Eurowinter HS0219,4
Vredestein Wintrac19,4
Winrun Winter-max A1 WR2219,4
Kumho Solus 4S HA32+19,6
Firestone Multiseason219,6
Infinity Ecofour19,7
Hankook Winter i*cept RS319,8
Michelin CrossClimate219,8
Dunlop Winter Sport 520
Zeetex WH 100020
GT Radial WinterPro2 Evo20,3
Vredestein Quatrac20,4
Falken EuroAll Season AS21020,5
Michelin Alpin 620,8
Hankook Kinergy 4S221,0
Toyo Celsius AS221,2
Goodyear UltraGrip Performance 321,2
Yokohama BluEarth-4S21,2
Nokian Tyres Snowproof 221,6
Kenda Kenetica 4S22,0

Celoroční pneumatiky už nejsou k smíchu

Ve výdrži jsou na tom o trochu lépe celoroční pneumatiky, ale jen Goodyear odskočil a jako jediný má podle ADACu zvládnout přes 60 000 km. Pak jsou zimáky Michelin (53 200 km) a Hankook (52 800 km), následují celoročky Hankook, Kumho a Toyo, které se ještě dostanou přes 50 000 km. Překvapivě nižšího valivého odporu a spotřeby dosáhl ADAC na zimních pneumatikách, v hlučnosti je to celkem vyrovnané. Zas se ale nepotvrdilo, že zimáky budou mít skokově menší výdrž než celoročky.

Pokud jde o ceny, celoroční pneumatiky jsou levnější, ale samozřejmě záleží na tom, co srovnáváte. Výrobci prémiové řady si za své produkty nechají zaplatit, ale když srovnáte nabídku od stejné značky, vychází obvykle celoroční pneumatika o pár stovek levněji. Při objednávání pneumatik dejte pozor na výběr správných rozměrů a také hmotnostních a rychlostních indexů. Hlavně u zimních pneumatik se za vyšší rychlostní index poměrně masivně připlácí.

Co z toho tedy vyplývá? Pořád platí, že do extrémního počasí bude lepší specifická pneumatika, v tomto případě zimní. Ale nejde automaticky říci, že pořád lepší levný zimák než dobrá celoročka. Vlastě to vůbec není pravda. Naopak si musíte připlatit za opravdu špičkové zimní pneumatiky, aby opravdu vynikly, až napadne sníh. Jinak můžete klidně jezdit na dobrých celoročních pneumatikách, neboť v těch nejběžnějších českých podmínkách se slušným zimákům vlastně vyrovnají.

Načítám