Článek
Asi si dovedete představit, jak náročná je klientela automobilky Rolls-Royce. Nebo možná ne, takže si ukážeme pár příkladů toho, jak si zákazníci těch nejluxusnějších silničních jachet dovedou vymýšlet. Protože když jste v normální finanční situaci, toužíte po luxusních věcech. Ale pokud máte na luxusní věci, chcete mít takové, které nebude mít nikdo jiný.
Začněme u věci, kterou má každý Rolls-Royce. Ano, mám na mysli samozřejmě Spirit of Ecstasy, dle někoho též okřídlenou dámu, tedy tu sošku, kterou má každý automobil této značky na špičce masky chladiče. Řekli byste, že taková věc bude mít vzhledem ke své sériové produkci snížené výrobní náklady, ale není tomu tak.
Automobilka si svého slavného symbolu velmi cení a nikde v goodwoodské továrně neleží v regálu pár krabic se soškami jako náhradní díly do zásoby. Místo toho je v podzemí výrobního závodu zabezpečená místnost, kde se uchovává jen takový počet sošek, který je potřeba pro denní produkci. Přístupový kód pak zná jen malý okruh zaměstnanců, a tak vám ji nikdo z montérů nemůže opatřit jako suvenýr.
Na výrobě jednoho auta pracuje 60 lidí a ruční kompletace jim trvá zhruba 400 hodin, pokud jde o standardní model. Jenže to jde málokdy, pokud si zákazníci vymýšlí různé unikátnosti, třeba výšivky na strop (o tom ještě bude řeč) nebo speciální lakování. To se pak doba výroby může klidně prodloužit až na dvojnásobek. Lidský faktor je zatím při výrobě luxusních aut strojově nenahraditelný, takže jen tak auta rychleji produkovat nezačne. Uvidíme, co se stane po nástupu inteligentních robotů, ale v tak tradiční automobilce bych je stejně neočekával nijak brzy.
Pamatujete, jak Jeremy v jednom díle Top Gearu zatřese sprejem a pak s ním přestříká opravené části starého Silver Shadow? Tak to byl nejspíš jediný případ, kdy se na Rolls-Royce dostala takto barva. V reálu karoserii lakují speciální na zakázku vyvinutí roboti, které najdete pouze v britské továrně. Na pět vrstev se spotřebuje zhruba 45 kilogramů barvy. Nakonec ale dorazí Mark Court, vytáhne štěteček a ručně dodělá ozdobnou linku. Nedovedu si představit, co si automobilka počne, jestli dostane chřipku a vezme si na pár týdnů volno.
Podobně precizní je i čalounění. Kůže se získává ze skotu ze speciálního chovu, kde jim nehrozí žádné tržné rány od plotu nebo jiných zvířat, ale ani štípance od hmyzu. Žádná vada ani kaz nejsou tolerovány a trénované oči vyřadí jakoukoliv podobně znehodnocenou látku. Když je auto hotové, putují odřezky nesmírně kvalitního materiálu do oděvního průmyslu k další spotřebě. I luxusní kabelka nebo peněženka tak může být ze zbytků.
Při vývoji auta jsou sice podrobnosti o specifikaci nového modelu bedlivě střeženy, přesto automobilka svoje novinky opravdu důkladně testuje. Když totiž berete peníze od těch nejnáročnějších lidí na planetě, musíte být neustále o krok napřed a mít jistotu, že se jim výrobek bude líbit. Třeba když se připravoval Phantom s prodlouženým rozvorem náprav, tak musel podvozek vydržet opravdu silné otřesy. Ty byly dokonce tak silné, že spustily seismometr ve Worthingu v Sussexu, což je od továrny zhruba 32 kilometrů daleko. Auto to zvládlo bez ztráty kytičky.
Automobilce se ale hodí i lékařské postupy. Každé auto absolvuje regulérní endoskopii, během které se navíc simuluje až monzunový déšť. Jen tak inženýři potvrdí, že nikudy do auta nevniká vlhkost a že je perfektně připravené k provozu. Kdyby náhodou selhalo, bude sešrotováno, ale to se asi často nestává. Ovšem značka si nemůže dovolit pustit ven nedokonalý výrobek, proto musí každé vyrobené auto absolvovat tak náročný test.
Jak jistě víte, v Rollsu najdete i chladničku na šampaňské. Ti nejlepší sommeliéři vám prozradí, že ty běžné druhy byste měli chladit na šest stupňů, ale archivní by měly mít jedenáct stupňů. Je jen na vás, které vám chutná víc, ale chladnička v luxusním režimu nabízí dva režimy, jeden na šest a druhý na jedenáct stupňů. Který asi používají zákazníci holdující jiným nápojům?
O náročných výšivkách už byla řeč. Na obrázku vidíte tu vůbec nejsložitější, která zobrazuje sokola stěhovavého, nejrychlejšího ptáka (a nejspíš i živočicha) na světě. Při střemhlavém letu dokáže vyvinout rychlost až 389 km/h. Nedovedeme si představit, že by kterýkoliv Rolls-Royce jel tak rychle, ale přesto na stropnici jednoho exempláře modelu Wraith najdete realistickou výšivku z téměř čtvrt milionu stehů, která si svou kvalitou nezadá s fotografií. Vývojový tým značky strávil měsíc, než se úprava zrealizovala, tak snad se na ni majitel nekouká místo toho, aby se věnoval provozu.
Automobilka pochopitelně nemá dealerství a servis v každé zemi, když se boháči tak rádi trousí všude po světě. Nemusíte se ale bát, kdyby vás na toulkách po méně rozvinutých zemích bez showroomu luxusní značky zasáhla porucha, ještě to neznamená, že se stanete závislí na taxíku. Rolls-Royce má speciální tým mechaniků školených na to, aby doletěli k vám a opravili auto na místě. Říká se jim Flying Doctors, tedy létající doktoři, i když stetoskop kolem krku vážně nenosí. Zato ale ve většině případů zprovozní vaše auto, protože luxusní limuzína se přece nesmí vozit na odtahovce.
Asi už dávno víte, že nejdražším příplatkem v ceně menšího auta levné značky je Starlight Headliner, tedy imitace hvězdné oblohy na stropnici. Tvoří ji 1 340 optických vláken, která dokáží simulovat noční oblohu v libovolné části světa a z libovolného dne, který si vyberete. Od roku 2018 je v nabídce novinka – padající hvězdy. U modelů Black Badge padají častěji nad předními sedadly, protože jejich majitelé chtějí častěji svůj Rolls i řídit, tak aby si jej užili. Jen nevíme, jestli si pokaždé něco přejí, když jim nad hlavou padá i ta falešná hvězda.
Pokud nemáte hvězdnou oblohu, nejspíš jste se rozhodli pro otevřený kabriolet. Ani ten ale neujde důkladnému testování. Technici v něm jezdí pochopitelně se staženou střechou a kromě jinak daného dress codu pro svou práci mají v tomto případě nařízeno, aby měli na sobě kraťasy.
Kolem svých nohou totiž nesmí za jízdy zaznamenat žádný závan vzduchu, který by snižoval komfort posádky. To nezní špatně, že? Málem bychom zapomněli, že se test odehrává většinou v lednu, ideálně za teploty kolem 3 stupňů. Tomu říkáme osvěžující pracovní povinnost.
Možná je mezi vámi dost fanoušků kvalitního zvuku. Ani tento aspekt automobilka nešidí. Třeba vás zaujme fakt, že v celém autě se nachází kolem pětadvaceti metrů kvalitních kabelů, které mají co nejčistěji přenášet zvuk. Používají se kabely z optických vláken, aby byl přenos odolnější proti rušení. Škoda jen, že automobilka nemůže ovlivnit i vkus majitelů, ale díky dobrému odhlučnění naštěstí neuslyšíte, pokud by si uvnitř někdo pouštěl Michala Davida.
Vkus se dá tříbit nejen sluchem, ale i zrakem. A protože většina zákazníků je i fanoušky umění, nabízí Rolls-Royce v posledním Phantomu možnost dát najevo svou zálibu. Do palubky příznačně nazvané Gallery si ve svém autě můžete tak nechat zasadit takřka cokoliv - oblíbený vzor, obraz nebo plastiku. Dva speciálně školení technici vše vyčistí a ručně zakomponují pod skleněný panel tak, aby tam nebyly žádné nečistoty a by se tam ani v budoucnu nedostal prach. Vzhledem k ceně auta a jedinému vystavenému dílu uvnitř jde ale o galerii s nejdražším vstupným na světě.