Článek
Tatra T700, řekněme si upřímně, byla obchodním provarem. Ono aby ne, když superluxusní auto oproti západním strojům v lecčem silně zaostávalo a detaily typu budíky z lidové Felicie mu na atraktivitě nepřidaly. A co teprve cena…
Spolu s talentovaným designérem Rostislavem Prokopem jsme se rozhodli naši legendu virtuálně vzkřísit, notně ji zatraktivnit, vybavit užitečnou moderní technikou, avšak nepohřbít odkaz na původní T700.
Hned při pohledu na úvodní i čelní fotografii je podobnost s originálním modelem zřejmá, především kvůli chromem lemované plné masce. V ní se kromě loga Tatrovky nachází čtveřice adaptivních laserových světlometů, zajišťujících excelentní hlavní osvětlení.
Spodní část poté patří diodovým pruhům denního svícení, spojeným s animovanými směrovými světly. Povšimněte si též elegantních zpětných zrcátek vybavených průběžnými blikači a jejich umístění na bočních dveřích. Díky tomu má řidič daleko lepší výhled do blízkých stran.
Čelní sklo je pochopitelně vyhřívané, akusticky odizolované. Přední hliníková kapota se dá zvednout a slouží jako úložný prostor, jelikož vzadu je nastěhovaný motor.
Boční linie navazující na původní tradici kypí chromem, oba páry dveří jsou široce otevíratelné, kovaná kola poté vyrobena s důrazem na originalitu. Nemají sice aerodynamické kryty jako škodovky či tesly, nicméně to nikoho patrně netrápí, viďte?
A konečně zadní část vybavená masivním spojlerem spojeným s prodlouženými koncovými sloupky. Toto unikátní řešení totiž aerodynamicky funguje daleko efektivněji než nějaké kryty kol a navíc dotváří tolik ikonický styl Tatry.
Líbivé křídlo doplněné třetím diodovým brzdovým světlem a logem automobilky koresponduje se zadní chromovou maskou, v níž pracují vzhledově prostá LED diodová koncová světla. Znovu jde o elegantní odkaz na T700, tentokrát však interpretovaný virtuálně stvořeným modelem T800.
Pokud jde o motory, tak jsme se rozhodli dozadu zastavět rovnou dva možné typy zážehového vidlicového osmiválce Tatra. Buď základní o objemu 3,5 litru, anebo druhý, silnější, o objemu 4,4 litru.
Obě jednotky disponují přímým a nepřímým vstřikováním paliva a jsou vždy spojené s desetirychlostním automatem – přepracovanou převodovkou původem z Fordu Mustang.
Co se týče výkonu, tak jsme u slabšího 3,5litru na 390 koních a standardním vodním chlazení, zatímco jeho 4,4litrový kolega nabídne 565 koňských sil a unikátní systém vzduchového chlazení.
Ten funguje velice sofistikovaně a vznikl vlastně jen kvůli zachování tradic. V útrobách auta totiž pracují dva elektrické kompresory ženoucí vzduch skrze dva mezichladiče právě k motoru. Tím dochází k vysoce efektivnímu a přesně řízenému chlazení, díky čemuž lze vozidlo provozovat i v extrémně horkých podmínkách.
Odpadní teplo představuje pochopitelně určitou zátěž na použité materiály, proto je například zadní víko motoru vyrobené z karbon-kevlaru.
Virtuální podoba Tatry T800 je však pouhým modelářským dílem našeho dvorního návrháře a nemá s kopřivnickou automobilkou nic společného. Můžeme jej tedy zařadit do už početné Garážnické rodiny aut snů. Aut, která bychom chtěli, ale neexistují a nejspíše ani nebudou.