Článek
Život s invalidním vozíkem není jistě žádný med, ovšem díky různým zlepšovákům jsou každodenní činnosti lidí s hendikepem o něco snazší. Mezi podstatnou vychytávku v tomto odvětví patří také speciální úprava pro automobily zahrnující nakládací rampu i bezpečnostní ukotvení pro vozíčkáře.
Jedno takové unikátní italské řešení firmy Fadiel, brněnským autorizovaným zastoupením namontované do kosmické Starie, jsme prozkoumali i my. Tedy pojďte, seznámíme vás se světem motoristů na vozíčku o něco detailněji.
Bezpečně a automaticky
Začneme naloděním na palubu, což se zdá být tím nejsložitějším oříškem. V případě zkoumaného modelu však vozíčkář nenastupuje předními dveřmi, nýbrž zezadu za asistence elektrohydraulicky sklopné zadní rampy. Primárně je soustava ovládaná téměř plně automaticky, nicméně v případě poruchy s ní lze manipulovat rovněž manuálně.
Principiálně je poté samotný proces nástupu snadný, neb se lehká a relativně krátká rampa s protiskluzovou úpravou podlahy spustí dolů, dotyčný na ni najede, plošina jej vyveze a on se poté přesune na dedikované místo, kde si vozík bezpečně zajistí proti pohybu dalším zařízením.
Jestliže daný jedinec řídí, pak ještě potřebuje ruční ovládání pedálů, otočné šoférské sedadlo o 180 stupňů a také musí pochopitelně přesedat s pomocí vlastních rukou.
Obrovskou výhodou představovaného italského nakládacího systému jsou jeho kompaktní rozměry i nízká hmotnost, proto uživatel nepotřebuje tolik nástupního prostoru za autem a ani mu celé zadní sklo poté nepřekrývá samotná složená rampa. Součástí celku je taktéž osvětlení i akustická signalizace, zvyšující tolik důležitou bezpečnost.
Potřeby i radosti
Montáž inovativního zařízení není ani tak složitá, jak se na pohled zdá. Podle akreditovaných zástupců z brněnské firmy CanoCar zabere zhruba týden. Práce zahrnuje i demontáž původního podkladu podlahy vozu a jeho nahrazení speciální dřevěnou výztuhou. To vše proto, aby se vozík nebořil do koberce a bylo kam dát bezpečnostní ukotvení křesla.
Jistě se ptáte i na záruku na vozidlo, která v tomto případě není dotčena. Za nakládací systém a jeho zapojení do elektrosoustavy vozu ručí zhotovitel přestavby, nicméně na ostatní komponenty platí klasická tovární záruka, v případě modelu Staria činící tři roky bez omezení kilometrů.
Cena za tuto rampu včetně montáže činí 160 000 Kč, nicméně pokud si soustavu pořizuje držitel průkazu ZTP, má nárok na státní příspěvek ve výši 90 % z celkové částky. O tuto podporu je pak nutné žádat na úřadu práce.
Jak na to?
Podívejte se sami na krátké video, abyste lépe pochopili, jak celý proces nastupování vozíčkáře funguje. Po jeho shlédnutí jistě pochopíte, proč hendikepovaní uživatelé potřebují za autem o něco více místa než my ostatní.
Systém je pochopitelně kompatibilní též s ostatními minivany, dodávkami nebo minibusy, takže si kvůli němu nemusíte pořizovat zrovna jihokorejskou Starii, přestože jde o povedené MPV.
Závěrem dodáme, že jsme velmi rádi, že podobné inovativní technologie existují a umožňují bezpečné cestování, potažmo i řízení různorodých automobilů všem lidem, kteří neměli v životě tolik štěstí. Nezapomeňte, že mobilita není pro takové jedince jen nutnou potřebou, ale také cestovatelsko-motoristickou radostí.