Článek
Armádní divize americké firmy Oshkosh totiž právě představila vylepšený vojenský speciál JLTV (Joint Light Tactical Vehicle, tedy lehké taktické vozidlo, které se stalo nástupce klasického Humvee) poháněný nejen rachtajícím dieselovým motorem, ale také naprosto bezhlučnou elektřinou. K tomu je vybaven baterií o kapacitě 30 kWh, díky níž se může plížit terénem prakticky neslyšně, a pomoci tak zaskočit nepřítele.
Další výhodou elektrického pohonu je jízda v hybridním režimu se sníženou spotřebou – podle firmy Oshkosh dokonce až o pětinu nižší než u čistě naftových speciálů. Speciál eJLTV prý také může fungovat jako energetický generátor (s výkonem až 115 kW) pro podporu bojových a průzkumných misí, kdy je často nouze i o obyčejnou elektrickou zásuvku.
To samozřejmě vzbuzuje otázku, jak se bude tento speciál v náročných podmínkách v terénu dobíjet. A odpověď je prostá – naftou. Když zrovna nebude po ruce dobíjecí infrastruktura, baterie se dá dobíjet při jízdě naftovým motorem. To sice není zrovna energeticky nejefektivnější, ale zase to posádku neomezuje v pohybu.
Žádné další specifikace pohonu nebo balistické ochrany speciálu eJLTV firma Oshkosh do veřejného prostoru nevypustila, protože by to jednoduše bylo nebezpečné pro budoucí použití. Hybridní speciál je navíc stále v procesu vývoje, výrobce chce v tuto chvíli armádním zadavatelům dokázat, že má kapacity a know-how podobný stroj vyvinout a postavit – armáda následně může začít při cvičeních testovat, jak by jeho výhody dokázala využít. Elektřina tak mění nejen svět běžného automobilismu, ale možná také změní pravidla hry při vojenských operacích.