Hlavní obsah

V Sosnové proběhne přehlídka historických vozů, nultý ročník ozdobí jízda unikátní škodovky

Foto: Škoda Auto

Příjemný závodní okruh v Sosnové u České Lípy letos slaví 45 let od svého vzniku. V sobotu 14. května na okruhu coby oslava jubilea proběhne nultý ročník přehlídky historických vozů Sosnová Classic. K vidění bude kromě jiného i unikátní Škoda 1100 OHC – vůbec poprvé po náročné renovaci.

Článek

Brány areálu se již tuto sobotu otevřou už v osm hodin ráno a nabitý motoristický program je připraven až do páté hodiny odpolední a po něm ještě následuje hodinový koncert skupiny Čechomor. A příjemná zpráva hned na úvod – vstupné se neplatí, celý den je pro návštěvníky zadarmo.

Dopolední jízdy takzvaného Jarního Sosnění proběhnou celkem ve čtyřech kategoriích – klasické sportovní automobily, závodní automobily, formule a speciální kategorii mají historické vozy značky Škoda.

Návštěvníci se dále mohou těšit na mistra světa v rally z roku 1984 Stiga Blomqvista nebo domácí legendu Ladislava Křečka, bývalého továrního jezdce týmu Škoda. V exhibičním vystoupení s vozem Fabia Rally2 evo se představí Jan Kopecký, několikanásobný mistr ČR v rally.

Chybět nebude ani jízda pravidelnosti, do které je přihlášeno na 50 posádek. Organizátoři uvádějí, že k vidění bude například Chrysler 58 (1925), Ford A (1928), McLaughlin (1931), Buick (1934), Bristol 400 (1950), Jaguar XK 140 (1955) nebo Mercedes-Benz 190 z roku 1959.

Odpolední program je věnován exhibičním jízdám zajímavých závodních historických automobilů – představí se vozy ze sérií Grand Prix nebo Le Mans a dále Tatry nebo unikátní Škoda 1100 OHC. Připomeňme, že posledně jmenovaného okruhového speciálu vznikly v uzavřeném provedení pouze dva exempláře. Naposledy 1100 OHC závodilo v roce 1961 v Čisté u Bělé pod Bezdězem (kousek od Sosnové, mimochodem).

Aerodynamický vůz s hliníkovou karoserií a nízkou hmotností 555 kg poháněla čtyřválcová atmosféricky plněná jedenáctistovka se dvěma karburátory o výkonu 92 k (68 kW). V šedesátých letech létala Škoda 1100 OHC jako vítr – až dvoustovkou! Motor se nechal vytočit až k hranici 7 700 otáček, krátkodobě dokonce 8 500 otáček!

Po skončení závodní kariéry byly oba vozy odprodány soukromým zájemcům. S oběma vozy ale jejich majitelé havarovali tak, že došlo k jejich zničení. Až v roce 2014 se po mimořádně náročné rekonstrukci podařilo firemnímu muzeu v Mladé Boleslavi jeden exemplář obnovit – a v akci jej poprvé můžete vidět již tuto sobotu na závodním okruhu v Sosnové.

Související témata:
Načítám