Hlavní obsah

V Řecku našli Škodu Favorit s nájezdem 37 km, ještě měla sedačky v igelitu. Po 30 letech se vrátila do Česka

Foto: Škoda Auto

Z autosalonu do garáže a pak už jen stát. Takový byl osud bílé Škody Favorit, která za 30 let ujela pouhých 34 kilometrů. Nyní jich má 37 a další už jen tak nepřibydou. Jaký je celý příběh extrémně zachovaného modelu, který se lodí po třech dekádách vrátil do rodné vlasti?

Článek

Pokud má třicet let staré auto nižší desítky tisíc kilometrů, dá se mluvit o velmi malém nájezdu. Pokud to jsou tisíce nebo ještě nižší hodnoty, jde o něco naprosto mimořádného. Třicet sedm kilometrů bílého Favoritu je však extrémně málo. Dost možná jde o Škodu Favorit se světově nejnižším nájezdem. Tak nízký počet ujetých kilometrů často nemívají ani automobily z továrních muzeí.

Zajímavý je i celý příběh, jak se hranatá škodovka (spolu s Formanem poslední model vyvinutý před vstupem Volkswagenu do mladoboleslavské automobilky) dostala zpátky do svého rodiště. Bílý Favorit si v Řecku před 30 lety koupila jistá žena. Odjela s ním do garáží poblíž svého domu v Athénách, ale pak si pobyt za volantem rozmyslela a auto jednoduše nevyužívala. Dlouhých třicet let tak stálo vedle ostatních aut v podzemní garáži.

Dokonalý stroj času

Na autě objeveném na podzim loňského roku byly dokonce igelitové potahy, na koberečcích pak byly položené originální papíry opatřené logem automobilky. V motorovém prostoru originální papírové štítky.

Dokonalý stroj času vypadal, jako kdyby právě sjel z výrobní linky. I když popravdě, pár drobností by se našlo: zejména na laku dveří jsou škrábance od parkujících aut i procházejících řidičů. Ale jinak je Favorit v dokonalém stavu.

Foto: Škoda Auto

Škoda Favorit s 37 ujetými km je v nevídaně perfektním stavu.

Jak jste si jistě všimli, tento konkrétní kus je verze po faceliftu (1993). Poznáte to snadno podle znaku okřídleného šípu přesunutého z kraje masky přímo doprostřed. To byla jedna z prvních věcí, kterou Němci na Favoritu „vylepšili“ – v rámci koncernu VW nenajdete model, který by měl logo jinde než přesně na středu masky chladiče.

3 km ujel, další už netřeba

Na přiložených fotografiích si můžete všimnout některých anomálií. Uvnitř je imitace dřevěného dekoru palubní desky, na karoserii jsou samolepky. Jinak je stav původní a obsahuje vše, co měla, respektive neměla verze LX (například místo otáčkoměru zde jsou obří hodiny Prim).

Pod kapotou je čtyřválcová třináctistovka s výkonem 40 kW a již ve verzi s elektronickým vstřikováním Bosch. Nu, a na tachometru se skví číslice 34, respektive 37, protože nový majitel - známý závodník Jiří Mičánek ml. - s autem celé tři kilometry ujel. Víc ale nejspíš nepřibude, protože jej chce zachovat ve stejném stavu, v jakém je nyní.

„Model Favorit jsme měli doma jako auto na běžné ježdění a táta jej používal i ve svojí okruhové škole na začátku 90. let,“ uvedl Jiří Mičánek mladší, proč se rozhodl „řecký“ Favorit v aukci koupit. Vyšel jej na 24 tisíc eur, tedy v přepočtu na zhruba 600 tisíc korun.

Zájemci o něj byly dva, krom Mičánka také jeho kamarád, další český závodník Boris Vaculík. „Když jsme to zjistili, tak jsme si zavolali a na rovinu si řekli, kam jsme až ochotní jít. Já byl výš, tak jsme se domluvili, že už se nebudeme přetazovat,“ poodhaluje gentlemanskou dohodu Jiří Mičánek.

Načítám