Článek
Pokud má třicet let staré auto nižší desítky tisíc kilometrů, dá se mluvit o velmi malém nájezdu. Pokud to jsou tisíce nebo ještě nižší hodnoty, jde o něco naprosto mimořádného. Třicet sedm kilometrů bílého Favoritu je však extrémně málo. Dost možná jde o Škodu Favorit se světově nejnižším nájezdem. Tak nízký počet ujetých kilometrů často nemívají ani automobily z továrních muzeí.
Zajímavý je i celý příběh, jak se hranatá škodovka (spolu s Formanem poslední model vyvinutý před vstupem Volkswagenu do mladoboleslavské automobilky) dostala zpátky do svého rodiště. Bílý Favorit si v Řecku před 30 lety koupila jistá žena. Odjela s ním do garáží poblíž svého domu v Athénách, ale pak si pobyt za volantem rozmyslela a auto jednoduše nevyužívala. Dlouhých třicet let tak stálo vedle ostatních aut v podzemní garáži.
Dokonalý stroj času
Na autě objeveném na podzim loňského roku byly dokonce igelitové potahy, na koberečcích pak byly položené originální papíry opatřené logem automobilky. V motorovém prostoru originální papírové štítky.
Dokonalý stroj času vypadal, jako kdyby právě sjel z výrobní linky. I když popravdě, pár drobností by se našlo: zejména na laku dveří jsou škrábance od parkujících aut i procházejících řidičů. Ale jinak je Favorit v dokonalém stavu.
Jak jste si jistě všimli, tento konkrétní kus je verze po faceliftu (1993). Poznáte to snadno podle znaku okřídleného šípu přesunutého z kraje masky přímo doprostřed. To byla jedna z prvních věcí, kterou Němci na Favoritu „vylepšili“ – v rámci koncernu VW nenajdete model, který by měl logo jinde než přesně na středu masky chladiče.
3 km ujel, další už netřeba
Na přiložených fotografiích si můžete všimnout některých anomálií. Uvnitř je imitace dřevěného dekoru palubní desky, na karoserii jsou samolepky. Jinak je stav původní a obsahuje vše, co měla, respektive neměla verze LX (například místo otáčkoměru zde jsou obří hodiny Prim).
Pod kapotou je čtyřválcová třináctistovka s výkonem 40 kW a již ve verzi s elektronickým vstřikováním Bosch. Nu, a na tachometru se skví číslice 34, respektive 37, protože nový majitel - známý závodník Jiří Mičánek ml. - s autem celé tři kilometry ujel. Víc ale nejspíš nepřibude, protože jej chce zachovat ve stejném stavu, v jakém je nyní.
„Model Favorit jsme měli doma jako auto na běžné ježdění a táta jej používal i ve svojí okruhové škole na začátku 90. let,“ uvedl Jiří Mičánek mladší, proč se rozhodl „řecký“ Favorit v aukci koupit. Vyšel jej na 24 tisíc eur, tedy v přepočtu na zhruba 600 tisíc korun.
Zájemci o něj byly dva, krom Mičánka také jeho kamarád, další český závodník Boris Vaculík. „Když jsme to zjistili, tak jsme si zavolali a na rovinu si řekli, kam jsme až ochotní jít. Já byl výš, tak jsme se domluvili, že už se nebudeme přetazovat,“ poodhaluje gentlemanskou dohodu Jiří Mičánek.