Článek
První sériové kusy sjely z výrobní linky až nyní, ale my už s Toyotou Aygo X máme osobní zkušenost. První jízda s předsériovými kusy nás přesvědčila, že jde o sympatické a praktické malé auto s módním nádechem crossoveru, které by vás mělo zajímat. I s ohledem na cenovku, která začíná na částce 327 000 Kč.
Není tedy divu, že se na něj po celé Evropě stojí fronty. Na Toyotu prší objednávky za všech stran a sotva je všechny stíhá uspokojit, takže si na nový kousek – přestože produkce už jede na plné obrátky – počkáte klidně hned několik měsíců.
Historicky první vyrobený kus Ayga X však zamířil k českým zákazníkům, kteří si jej předobjednali – stejně jako tři stovky dalších Čechů. Manželům z Moravskoslezského kraje jejich nové červeno-černé Aygo X předal přímo v továrně šéf evropské Toyoty Matt Harrison.
„Do zahájení výroby nových modelů Aygo X a Yaris jsme investovali více než 4,5 miliardy korun. Závod jsme rozšířili o nové budovy a dokončili jsme instalaci nových zařízení. To vše za pokračující pandemie, při zablokování Suezského průplavu, a i přes těžkosti s dodávkami dílů, zejména polovodičů,“ uvedl Koreatsu Aoki, prezident kolínského závodu Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.
Výroba malého Ayga má v Česku dlouhou tradici, vozy první generace začaly sjíždět z kolínské linky již v roce 2005, druhá generace na ni navázala v roce 2014 a nyní přichází generace třetí. TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech) ve středočeském Kolíně vyráběla automobily od roku 2005. Prvním lednem roku 2021 kolínskou automobilku převzala Toyota Motor Europe – kromě Ayga X se v Kolíně vyrábí také Toyota Yaris, a to včetně hybridního provedení.
Toyota patří v Česku mezi čtvrtou nejprodávanější automobilku. Ve světovém měřítku je pak japonská Toyota pravidelně nejoblíbenější automobilovou značkou. Loni prodala 10,5 milionů vozidel. a překonala tak konkurenční koncern Volkswagen.