Hlavní obsah

V garáži Richarda Hammonda: Do kterého auta se zamiloval v Top Gearu a jakou motorku pořídil ženě?

Foto: Hagerty

Britský moderátor se s námi podělil o svoji sbírku vozidel včetně už hotových i „zatím“ nedokončených projektů. Nechybí osobitý komentář a vzpomínky

Jaké poklady ukrývá ve své garáži takový Richard Hammond? Pokud jste si tuto otázku někdy pokládali stejně jako my, tak máme opravdu štěstí, protože britský moderátor se s internetem podělil o jeho „tajnou“ sbírku vozidel, která… no, jednoduše se mu domů nevejdou.

Článek

Richard Hammond je benzinový šílenec každým coulem, to je známá věc. Má velmi osobitý, vytříbený a občas i trochu zvláštní vkus na auta a motorky. Ale faktem je, že ke každému z těchto vozidel má co říct.

1. Suzuki GSX-R 1100

Foto: Suzuki

První z exponátů Hammondovy sbírky je zejména vzpomínkou na dětství – když se v 16 letech učil na svém mopedu, velcí chlapi se proháněli na těchto monstrech. Hammond uznává, že tato motorka Suzuki není krásná, ale miluje ji

Prvním exponátem v Hammondově sbírce je jeden z jednostopých „vetřelců“. Jde o Suzuki GSX-R 1100 a je to Hammondův splněný sen z dob „Kdy jsem byl dítě a učil se jezdit na mém 50cc mopedu.“

Tehdy se zrovna rozvíjela bitva mezi výrobci o co nejvyšší dosažený objem motoru a Japonci byli na koni. No uznejte sami, že 1,1l motor o výkonu 158 koní by stačil i na menší auto – ale co taková síla mohla dělat na začátku 90. let v motorce, která váží 250 kilo?

2. Ford Mustang GT 390

Foto: Ford

„Zbožňuju ho, Mustangy zkrátka mají něco do sebe,“ přiznává Hammond

Tady máme patrně adepta na absolutního favorita – Ford Mustang z konce 60. let se přece líbí snad každému. Jde konkrétně o verzi 390 GT v klasické (a původní!) barvě Highland Green.

Zasvěceným se jistě v hlavě rozsvítila ona pomyslná žárovka: „To je to auto z filmu Bullitův případ?“ No, ano i ne. Tento vůz v onom filmu pochopitelně nehrál, ale filmový štáb tehdy opravdu používal model 390 GT z roku 1968, jen mírně upravený. Takže ano, to je TO auto. Hammond navíc dodává, že na „staré americké auto“ se překvapivě dobře řídí.

3. Jaguar XK150

Foto: Beacham

Tohle XK se vyrábělo v druhé polovině 50. a začátkem 60. let. Je ve fantastické kondici, má dokonce původní lak Dove Grey

Jako správný britský vlastenec má Hammond také jeden klasický Jaguar z přelomu 50. a 60. let, což je éra, ze které pochází dnes ty patrně nejcennější a nejhodnotnější vozy, které kdy z Coventry vyjely. Vedle této XK150 je také jedna „rozdělaná“ XK120, ze které by jednou rád měl restomod.

Hammond kdysi XK150 koupil jako projekt, načež vůz nechal zrenovovat ve svojí dílně Smallest Cog, kde se o něj postarali Neil a Anthony, což jsou mistři svého řemesla. Vůz je v úchvatném stavu – má dokonce původní šedý lak Dove Grey a červené kožené čalounění. Pro Hammonda je mistrovským kouskem, zejména díky jeho skvělému řadovému šestiválci

4. Klasický Mini Cooper

Foto: Austin

Paradoxní je, že jeden z nejskvělejších exponátů Hammondovy sbírky je vůz, který ve skutečnosti nevlastní

Tento krásný Miník ve skutečnosti není Hammondův – patří jeho příteli, který si jej nechal zrenovovat u Hammonda v dílně a který nemá kde skladovat. Načež se Hammond nabídl, že přes zimu může Mini zůstat u něj ve stodole. Pozorné, že?

Ve skutečnosti by Hammond byl možná rád, kdyby šlo o jeho auto, protože jak sám říká: „Nejde nemilovat klasické Mini, prostě nejde. Je to něco jako zákon.“

5. Buick Riviera

Foto: Buick

„Předpokládám, že tohle auto znáte – z jedné takové televizní show s mými dvěma idiotskými kamarády,“ říká Hammond

Vedle povalujících se šasi Land Roveru z 1. série a Jaguaru XK120 vidíme Buick Riviera z roku 1972 s osmiválcovým motorem osazeným obřím kompresorem (který se okázale tyčí nad kapotou). Podle Hammonda je i tohle auto tak trochu projekt – uvažuje o snížení podvozku, přelakování na černo, ale jak sám řekl: „S tím se vypořádáme někdy v budoucnu.“

6. Ducati 916, BMW R90 S, Honda CB-750 a Harley-Davidson

Hammond je ve skutečnosti poměrně velký fanda jedné stopy, a tak je tu těch „vetřelců“ trochu víc. Například Ducati 916 vyráběná, jak si „děti devadesátek“ možná ještě pamatují, v letech 1994-1998, se už dnes považuje za klasiku. Obdivuhodný kousek je také BMW R90 S, což byla ve své době pekelně rychlá mašina.

Je tu také Honda CB-750, a jak připomíná Hammond, jde o jednu z nejoblíbenějších motorek jeho kolegy Jamese Maye. Poslední motorkou ve sbírce je Harley-Davidson s nájezdem pouhých 200 mil (cca 320 km), kterou Hammond koupil svojí ženě Mindy ke 40. narozeninám. Jo, moc na ní nejezdí…

7. MG B GT

Foto: MG

„Nikdy před tím natáčením jsem ho neřídil, ale tehdy v Top Gearu jsem si ho naprosto zamiloval,“ vzpomíná Hammond na své poslední auto ze starých časů

Tohle auto má v Hammondově životě zvláštní místo – tipnete si proč? Nebudeme vás dlouho napínat – jde o úplně poslední auto, které Hammond řídil ještě ve starém Top Gearu, než „se všechno změnilo“, jak nostalgicky vzpomíná moderátor.

S tímto fešákem má Hammond ještě velké plány. Chce totiž posunout dílnu Smallest Cog na vyšší level, a tak se Smallest Cog bude účastnit také závodů veteránů. Ano, hádáte správně – jezdit se bude právě s tímto vozem.

Foto: Porsche

Kromě nedokončeného projektu Peugeot 504 Pickup v této sbírce (ne)můžeme najít také tuto 911 z roku 1969. Hammond ji před časem prodal, aby mohl zafinancovat vybavení své dílny

Některá místa v této tajné stodole jsou prázdná. Například to vedle Jaguaru XK150, kde bývalo Porsche 911 T z roku 1969, které musel Hammond prodat za účelem pořízení nového vybavení do dílny – společně s několika dalšími skvosty. Inu, sběratelství má občas i své smutné chvilky.

Pak je tu také Peugeot 504 Pickup, ale o tom jsme se dozvěděli jen tolik, že s ním má ještě velké plány a více k tomu říct momentálně nehodlá. Ale suma sumárum – co říkáte na „Hamsterovu“ sbírku? Který z vozů je vaším favoritem? Dejte nám vědět prostřednictvím ankety pod článkem. A celou prohlídku v angličtině můžete absolvovat ve videu níže.

Načítám