Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
A dokonce nejen v tuzemsku nebo zemích bývalého východního bloku. Nadšence, kteří mají pro originální Octavii jistou slabost, najdeme snad po celém světě. Třeba i ve Velké Británii.
Důkazem budiž Jay Ivey z anglického města Gloucester. Jestli vám je jeho jméno povědomé, chválíme, o tomto pozoruhodném chlapíkovi už jsme totiž psali. Loni v září jsme se věnovali jeho cestě z Anglie do Česka, kterou podnikl ve svérázně upravené Škodě 1000 MB.
Nepřehlédnutelný modrý sedan kromě vzhledu zaujal i technikou: za zadní nápravou měl totiž uložen 1,8litrový čtyřválec Rover K-Series, dopovaný navíc turbodmychadlem. Jeho výkon přesahoval 200 koní. Jay tehdy v Česku prohlašoval, že po návratu do Anglie se pustí do dalších modifikací. „Rád bych se s výkonem dostal na 270 koní. A možná by se mi hodilo topení…,“ smál se.
Nakonec to ale dopadlo jinak a sympatický Angličan „embéčko“ doma prodal. Brzy se ovšem pustil do nového škodováckého projektu. Ano, tím se dostáváme právě k původní Octavii.
Jestli alespoň trochu znáte historii české automobilky Škoda, pak jistě víte, že model Octavia není záležitostí až porevoluční doby. První vůz tohoto jména se objevil už v roce 1959.
Tehdy se originální Škoda Octavia začala vyrábět jako tudor, tedy dvoudveřový sedan, nižší střední třídy. V roce 1960 dorazil také praktický kombík, který pak v produkci vydržel spoustu let. Zatímco tudor odešel na odpočinek už v roce 1964, kdy ho vystřídala Škoda 1000 MB, kombi skončilo teprve roku 1971.
Jay si pro svůj projekt vybral právě praktický kombík. Z fotek je zřejmé, že jde o exemplář, který má to nejlepší už dávno za sebou. Všimněte si mimochodem zadních světel, ta prozrazují, že jde o vůz z posledních měsíců výroby.
Anglickému nadšenci šlo každopádně hlavně o karoserii. I když by si prý uměl představit renovaci a návrat do původního stavu, jízdní výkony a dynamika starého kombíku ho nelákaly. Proto po chvilce přemýšlení zvolil řešení s použitím podvozku, pohonného ústrojí a interiéru z Mazdy MX-5 druhé generace.
Koupil tedy také jeden japonský roadster a pustil se do jeho odstrojení. Už samotné zkřížení staré škodovky s poměrně moderní Miatou vypadá jako velká výzva, to by ale nebyl Jay, aby nemířil ještě o něco výš. Počítá totiž navíc s přeplňováním turbodmychadlem, cílem je výkon okolo 200 koní. A to je oproti 51 koním sériové Octavie Combi opravdu velký posun.
Jaké má Jay plány s designem, zatím nevíme, nejprve musí vyřešit techniku a mechaniku. Ale tušíme, že výsledek ani tentokrát nebude zrovna „leštěnka“. Uvidíme, stavbu samozřejmě budeme sledovat. A držíme palce.