Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Německý diplomat Jan byl v roce 2016 pracovně přidělen na generální konzulát své země do Petrohradu. Zde v září 2016 koupil Škodu Yeti s benzinovým motorem 1,8 litru, automatem DSG a pohonem 4 × 4, navíc v u nás neprodávané hokejové edici.
Škodovku vyrobenou v závodě Volkswagenu v Kaluze provozoval v Rusku čtyři roky a byl s ní v rámci dovolených také v Pobaltí, Skandinávii a také v domovském Německu. V roce 2020 byl Jan převelen do Spojených států amerických, konkrétně do Chicaga, kde je mimochodem silná česká komunita.
Jan se rozhodoval, co s autem udělá. Chtěl jej poslat dál, ale tehdejší pandemie koronaviru zapříčinila prakticky rozpad ruského trhu s ojetými vozy, takže prodat Yeti za nějakou rozumnou cenu nebylo možné.
Navíc z Petrohradu v tu dobu nelétal žádný let do Chicaga, proto se sbalil a i se svou hokejovou škodovkou přejel do finských Helsinek. Tam skočil na letadlo a vozidlo naložil do lodního kontejneru.
Import vozů do Ameriky neplnících tamní podmínky sice byl pro diplomaty možný, ovšem s podmínkou, že po skončení diplomatické mise auto re-exportují nebo sešrotují. Prodej v místě nebyl legální.
Čtyři roky ježdění s Yeti ve Spojených státech poskytly Janovi obdiv okolí a zvídavé dotazy lidí. Někteří, zejména Češi v Chicagu, naši škodovku dokonce poznávali a na Jana mávali. A ty rozhovory na benzinkách… Občas to vypadalo, jako by Jan přijel tankovat nějaký supersport.
Vyvstal ovšem velký problém s náhradními díly. Škoda Auto zde nemá zastoupení a ani dealeři Volkswagenu nebyli schopni podle VIN kódu cokoli objednat. Takže například banální výměna čelního skla zabrala v zámoří několik měsíců.
A servis jako takový? Jan si musel díly shánět sám, sám si je dovézt a sám najít mechanika, který už někdy dříve pracoval v Evropě na evropských automobilech. Běžný americký mechanik si se škodovkou neporadil.
Protože má Jan cestovatelské ducha, volný čas trávil dlouhými výlety, k čemuž si pořídil střešní stan. Navštívil a okusil provoz v New Yorku, Washingtonu, objevil krásy Niagarských vodopádů, projel Appalačské pohoří a další místa.
Česká Škoda Yeti tak za čtyři roky navštívila všechny tyto severoamerické státy:
Illinois, Wisconsin, Michigan, Indiana, Ohio, Pensylvánie, New Jersey, New York, Delaware, Maryland, Západní Virginie, Kentucky, Iowa, Missouri, Tennessee, Arkansas, Mississippi, Alabama, Georgia, Florida. V Kanadě pak diplomat navštívil ještě Ontario.
Hrdý majitel škodovky vzpomíná, jak jednou v noci v Chicagu napadlo 60 cm sněhu a on v pět ráno díky pohonu 4 × 4 a pneumatikám zakoupeným ve Finsku zdárně dorazil do práce i přes naprostou kalamitu.
Letos Janovi jeho působení za velkou louží po čtyřech letech skončilo a on se rozhodoval, co s autem. Prodat jej nemohl a na vrakoviště nebylo zralé. Přece jen jde dnes o osmiletou ojetinu s nájezdem 73 000 km a pravidelným servisem. Na hrobníka ještě brzo.
Diplomat se ve finále rozhodl pro import vozu zpátky do Evropy, kde vyhledal známou českou firmu zabývající se schvalováním aut dovezených ze třetích zemí. Ta si Škodu Yeti vzala do parády (potřebuje úpravy) a aktuálně ji „staví“ na české značky.
Jakákoli škodovka v Americe je unikát, ovšem hokejová Yeti není prvním případem. Už dříve jiný diplomat ve státech jezdil Superbem. A také nesmíme zapomenout na první Škodu Kodiaq, která se proháněla na aljašském ostrově Kodiak, jenž rovněž náleží Spojeným státům americkým. Janovi tedy děkujeme za příběh a přejeme šťastné kilometry!