Článek
Podle Wikipedie je Ojos del Salado (plným názvem Nevado Ojos del Salado) druhým nejvyšším vrcholem západní polokoule, nejvyšší horou Chile a zároveň nejvyšším aktivním vulkánem na světě. Hora vysoká 6 893 metrů se nachází v severní části země na hranicích s Argentinou nedaleko od východní hranice pouště Atacama.
A právě sem se vypravilo Porsche se dvěma notně upravenými modely 911. Samozřejmě, že nemohlo vyjet až nahoru, to by bylo fyzikálně nemožné, ale i výsledek 6 007 metrů stojí za vaši pozornost. Dojet do základního tábora v 5 500 metrech je celkem samé i pro běžná auta, každý následující metr ale byl pro německou automobilku velkou výzvou.
Řidiči se museli vypořádat s příkrými svahy, ledovými plotnami, poryvy větru, teplotami mínus 30 stupňů a citelně řidším vzduchem – vozy i lidé se museli adaptovat na zhruba poloviční množství kyslíku než u moře.
A jak moc upravené byly obě 911? Základem byl typ 911 Carrera 4S (992) se standardním přeplňovaným plochým šestiválcem o výkonu 443 koní a sedmistupňovou manuální převodovkou.
Podvozek je vyšší o 350 mm a má portálové nápravy, známé z off-roadových vozidel. Kromě toho jsou oba vozy vybaveny extrémně odolnou ochranou podvozku z aramidových vláken, umožňující například skluz po kamenech.
Extrémní úpravy pokračují manuálně přepínatelnými uzávěrkami diferenciálů, přibyl naviják, terénní pneumatiky s šířkou 310 mm nebo zařízení nazvané Porsche Warp-Connecter. Původně bylo vyvinuto pro motorsport, jeho cílem je, aby na všechna kola šel konstantní točivý moment.
„Byl to opravdu nezapomenutelný a zvláštní okamžik v místě, které je krásné a brutální zároveň. Myslím, že jediné stroje na světě, co jsou výš než my, jsou letadla,“ uvedl jeden z jezdců, tovární jezdec Porsche Romain Dumas, který například zajel rekordní čas na legendární Pikes Peak a vidět jej můžete na okruhových závodech série GT.
Sami jsme v redakci zvědaví, jaký další extrémní úkol si Porsche pro své modely vymyslí příště.