Článek
Jaguar E-Type je jedno z nejkrásnějších aut na světě. Koneckonců v našem žebříčku se umístil na prvním místě. Design pochválil dokonce i sám Enzo Ferrari, což opravdu nemůže říct každá značka. Že si automobilka svého výstavního modelu cení, dokládá i to, že má (podobně jako jiní výrobci) speciální program na renovaci a údržbu svých veteránů. Jejich program nese příhodné jméno „Jaguar Classic“, a právě díky němu mohl vzniknout tento modrý krasavec.
Pro barvu exteriéru byla zvolena hluboká modrá (inspirovaná modrou na britské vlajce Union Jack, jak jinak) a jen vytvořit odstín této barvy trvalo celé měsíce, než byl majitel a vlastně i vedení automobilky spokojeni. Drtivá většina karosářských dílů byla pouze zrenovována, nikoliv dále upravena, jako to bývá v případě restomodů. Tomuto E-Typu dokonce zůstaly i klasické chromované nárazníky a drátěná kola. Původní světla však byla doplněna o LED segment denního svícení.
Červená barva interiéru je opět jasným odkazem na Británii. Tento odstín byl konkrétně inspirován červenými poštovními schránkami, ačkoliv barva by se měla shodovat i s telefonními budkami – netřeba asi připomínat, že celé čalounění bylo provedeno ručně. Nechybí ani volant s dřevěným věncem a středová konzola ze staré dobré oceli.
Zajímavé je, že tento zrenovovaný E-Type disponuje moderními vymoženostmi, jako je Bluetooth konektivita nebo satelitní navigace, tedy prvky, na které jsme zvyklí ze současných aut – ovšem i přesto bylo prioritou zachovat původní vzhled, změny tedy nejsou lidově řečeno do očí bijící. Plaketka na palubní desce slouží jako upomínka, že nejde o jen tak ledajaký zrenovovaný E-Type.
Jak už zaznělo na začátku, původní myšlenka vzešla od jednoho váženého zákazníka, který vlastní hned několik vozů Jaguar, moderních i klasických. Tento konkrétní kus, se kterým majitel sdílí „rok výroby“, je však přece jen speciální – automobilce se podařilo najít exemplář určený k renovaci, který byl vyroben pouhé dva dny (!) po narození současného majitele, což je něco fascinujícího.
Jen pro zajímavost – pod kapotou se nachází původní řadový šestiválec, ovšem jeho objem tu byl zvýšen ze 4,2 litru na 4,7 litru pro lepší dynamiku, dokonce byl spárován s moderní pětistupňovou převodovkou pro „tišší a uhlazenější jízdu“, jak by řekli lidé od Jaguar Classic.
Na závěr vůz dostal upravené zavěšení, moderní brzdy a o něco širší pneumatiky pro lepší ovladatelnost – což v kombinaci se zakázkovým sportovním výfukem zní jako velmi slušný recept na krásné svezení. Tento speciální Jaguar E-Type je jedním z pouhých 15 zakázkových Jaguarů určených k oslavě letošního platinového výročí (70 let) vlády královny Alžběty II.