Hlavní obsah

Škoda Vojaq 6 × 6 je vojenský speciál pro vrchní velení armády. Šestikolový otevřený vůz odkazuje na předchůdce z 30. let

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Šestikolové armádní osobní vozy jsou dnes spíše výjimečné, ovšem v rámci evropské vojenské historie byly nasazovány zejména za druhé světové války. Koncem 30. let jeden takový štábní speciál postavila i Škodovka, půjčila si k tomu tehdejší Superb a přestavěla jej do podoby modelu Škoda 903. Ten jsme teď oživili, přepracovali do moderny a pracovně jej nazvali Vojaq.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Štábní, nebo dokonce velitelské šestikolky se viditelně používaly zejména za druhé světové války, ne vždy šlo o vozy s pohonem 6 × 6, nýbrž často jen 6 × 4. Třetí náprava byla přidávaná kvůli jízdním vlastnostem a rozložení hmotnosti na větší plochu, díky čemuž auto lépe odolávalo zapadnutí v terénu.

Foto: Lukáš Volšický

Tak tohle je výchozí originál, otevřená Škoda 903. Najdete ji v muzeu v Rokycanech.

Koncem 30. let postavila takový model i mladoboleslavská Škodovka. Konkrétně vzala Superb 902 a přetvořila jej do Superbu 903 s pohonem 6 × 4. Ostatně kompletní informace najdete v TOMTO ČLÁNKU.

Nedávno jsme se zamysleli nad tím, jak by podobně koncipované štábní/velitelské vozidlo vypadalo dnes, kdyby jej vyráběla současná automobilka Škoda Auto. Oslovili jsme proto našeho dvorního designéra Rosťu Prokopa a požádali ho, aby něco virtuálního vymyslel. Tady je výsledek.

Do khaki maskování oblečená šestikolka Vojaq nosí moderní škodováckou příď s typickými dělenými světlomety, kdy nahoře máme diodové denní svícení a pod ním hlavní diodové lampy.

Přední mlhovky chybí stejně jako radar adaptivního tempomatu (proč asi, že?). Původní masku nahradila nová, khaki, s velmi jemným žebrováním. Po vzoru původní 903 bylo u moderny zachované logo (ornament) ve vertikální pozici. V armádě se totiž na ochranu chodců nehraje.

Přední nárazník doplňuje ještě stříbrně lakovaný podspoiler, což je typický prvek pro soft-roadové skaut modely od Škoda Auto.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Karoserie je typicky škodovácká a i do armádního stroje obtiskla designový jazyk z civilních modelů.

Boční linie vojenského jezevčíka nabídnou čtyři dveře a kliky lakované v barvě karoserie. Tvarované spodní prahy v sobě mají výztuhy, aby se samonosná karoserie bez střechy hned nezlomila.

Kvůli lepší průchodnosti lehkým terénem dostala armádní Škoda mimo pohonu všech šesti kol také lehké ocelové disky obuté na terénních pneumatikách. Ani na brzdách se nešetřilo, pochází od divize Škoda Motorsport.

Vyvýšená záď naznačuje úctyhodné úhly klesání, zadní diodové lampy jsou pro škodovku typicky bumerangové. A neminete ani nápis ŠKODA namísto zadního loga nebo dvojici koncovek výfuku.

Pětimístný interiér sází na jednoduchost a odolné omyvatelné čalounění. Zadní korba poté slouží pro převoz zavazadel nebo materiálu.

O pohon vozidla se stará přeplňovaný třílitrový benzinový šestiválec o blíže nespecifikovaném výkonu, který se navíc umí přepnout do vysokoemisního bojového režimu, kdy mu ještě více vzroste výkon. Podobně to zvládá například vojenská Tatra Force.

Novodobá Škoda Vojaq 6 × 6, nástupce původní Škody 903, je pouhým virtuálním návrhem podobně jako celá naše sbírka různých malůvek, návrhů a prototypů. Vyrábět se nebude, do služeb armády nezamíří. Nelze jí však upřít to, že jí to v khaki uniformě a se šesti koly náramně sluší.

Načítám