Článek
Vzpínající se hřebec z Maranella je chloubou italského automobilového průmyslu, která vyrábí jedny z nejkrásnějších sportovních aut na světě. V minulosti Ferrari spolupracovalo hlavně se slavným italským návrhářským studiem Pininfarina, a přestože si v současnosti vyvíjí design nových modelů takzvaně „in-house“ ve vlastním stylingovém centru, stále vyrábí ohromující sporťáky, z jejichž vzhledu jdou nadšenci do kolen.
Na světě ale žijí tuneři s pocitem, že zvládnou vylepšit něco, co je zdánlivě nevylepšitelné. Jedněmi z nich jsou i návrháři proslulé kontroverzní tuningové společnosti Mansory. Ta se zaměřuje výhradně na luxusní a exkluzivní auta, přičemž v dnešních dnech představuje nové úpravy pro dvě z nejnovějších osmiválcových Ferrari – nejdostupnější kupé Roma a kupé a spider F8 Tributo s motorem uprostřed.
Hlavně tradičnější Roma, základní kupé z aktuální nabídky, je mnohými považována za jeden z nejkrásnějších modelů z Maranella vůbec. Svým elegantním minimalistickým designem odkazuje na slavnou éru továrny v 50. a 60. letech minulého století, kdy vznikly legendární modely jako Ferrari 250 GTO. Němečtí tuneři však usoudili, že je málo přeplácaná a nevkusná a rozhodli se ji zkrášlit.
Kompletní úprava Ferrari Roma od Mansory rozbíjí originální čisté linie grand toureru spoustou karbonových doplňků pro „mužný vzhled“ (jak Mansory skutečně uvádí) s výrazným předním splitterem, bočními nástavci prahů, zadním difuzorem a relativně decentním křídlem. V interiéru úpravce vyměnil jen drobnosti a podíval se i pod kapotu.
Dvakrát přeplňovaný 3,9litrový vidlicový osmiválec tak zesílil z továrních 620 koní (456 kW) a 761 newtonmetrů na výsledných 710 koní (529 kW) a 865 newtonmetrů. Dynamické vlastnosti pak vzrostly z nejvyšší rychlosti 320 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy na výrazně rychlejších 332 km/h a 3,1 sekundy.
Další novou úpravou pro Ferrari od Mansory je decentnější balíček „Softkit“ pro nejnovější standardní osmiválcový supersport F8 Tributo ve verzích kupé i Spider. Tuner jím navazuje na starší ještě radikálnější úpravu F8XX a dělá model F8 výrazně nápadnějším sporťákem, přičemž působí dost přeplácaným dojmem.
Inspirace je stejná jako u Romy, protože Mansory vsadilo na ostře vypadající karbonové exteriérové doplňky, kontrastující s červeným lakem a všudypřítomnými žlutými akcenty. A stejně jako u Romy tuneři upravili i přeplňovaný 3,9litrový osmiválec novými turbodmychadly, sacím i výfukovým potrubím a novým softwarem řízení motoru.
Výsledkem je 880 koní (647 kW) a kolosálních 960 Nm točivého momentu. Tovární síla modelu F8 přitom dosahuje „jen“ 720 koní (530 kW) a 770 newtonmetrů, přičemž z tovární maximální rychlosti 340 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy je nejvyšší rychlost 354 km/h a sprint na stovku za pouhých 2,6 sekundy.
Ceník nových tuningových úprav pro nejnovější osmiválcová Ferrari lidé z Mansory nezveřejnili, ale pokud se na ně musíte ptát, zřejmě nejste dost bohatí nebo máte příliš vkusu či respektu k tradici nejslavnější italské značky. Naopak musíme uznat, že se Mansory nebojí odlišit a navrhuje tuningové úpravy, vedle kterých standardní úpravy vypadají až moc všedně.