Hlavní obsah

Představujeme svatý grál českých motorek v moderním provedení. Rozbijte prasátko, přijíždí úchvatná Jawa 500 OHC!

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž

Víme, že není apríl, ale stejně… Není to nádhera?

Pravděpodobně nejoblíbenější československá jawa je právě model 500 OHC typ 15/00, jemuž se přezdívá Šnek. Na aukcích se tato mašina prodává za sumy přesahující milion korun, takže co kdyby ji někdo stvořil v moderním provedení? Nikdo se dlouho nehlásil, tak jsme to udělali my…

Článek

Podzimní Retro Garáž 2024, kde se očividně oblíbená Jawa 500 OHC typ 15/00 prodala za 1,36 milionu korun, nás inspirovala k tomu, abychom se zamysleli nad tím, jak by tahle česká ikona vypadala v moderním provedení.

Foto: Retro Garáž

Jawa 500 OHC typ 15/00 Šnek patří asi k nejoblíbenějším historickým motorkám u nás.

A protože máme v našem kolektivu designéra Rosťu Prokopa, svěřili jsme mu tento nelehký úkol. Tedy zachovat tradici, původní tvary, ale postavit moderní (virtuální) mašinu… Zcela novou Jawu 500 OHC pro 21. století.

Námi navržená moderna přijíždí v typickém červeném laku, nicméně na první pohled zaujme velké centrální diodové světlo s kulatým denním svícením. Je daleko masivnější než u originálu, ovšem má to svůj důvod.

Klasicky střižené blatníky a moderní tlumiče doplňuje stylová kapkovitá zvětšená nádrž, kde se nachází tradiční logo Jawy. Kvůli pohodlí se na bocích nádrže ovšem objevují měkčené opěrky pro kolena.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž

Moderní Jawa 500 OHC svými tvary odkazuje na originál.

Protažený a zakrytý zadek sází na osvědčené vinuté odpružení, avšak celkově svým tvarem a základním rámem novodobá česká pětistovka věrně odkazuje na původní předlohu. Stačí se podívat třeba ještě na sedlo a jeho umístění nebo obdivovat dvojici výfuků vyvedených dozadu.

Také rukojeti prošly modernizací a jsou vyhřívané, zrcátka v nostalgickém designu kulatá a chromovaná. Rosťa motocyklu sice nasadil lehká kola, ovšem jejich vzhled opět připomíná jednostopý svatý grál českých aukcí. A pochopitelně brzdy už jsou na jiné úrovni, větší, účinnější a vybavené povinným ABS.

Zvláštní péči dostal pokročilý digitální přístrojový štít (proto je předek se světlem masivnější), kam se vešel jednak kulatý rychloměr kombinovaný s otáčkoměrem i palivoměrem, ale také multimediální displej.

Ten nabídne mimo jiného bezdrátovou konektivitu Apple CarPlay, takže si můžete pustit on-line navigaci přímo před oči nebo přehrávat oblíbenou hudbu.

Pohonným srdcem zůstal ikonický benzinový půllitr, akorát dostal moderní vstřikování paliva, úplně novou konstrukci a nastartujete ho otočením spínače pod přístrojovkou. Podle nových pravidel plní přísnější euronormu 5 a nabízí výkon 80 koní.

Novodobá Jawa 500 OHC není žádným reálně chystaným modelem do výroby, ale ryzí redakční a designérkou fantazií, zhmotnělou pomocí lidského umu a počítačové techniky. Netřeba volat do Týnce ani nikam jinam, mašina se v této formě nenarodí… Ale kdyby ano, kolik z vás by rozbilo prasátko a běželo pro ni?

Moderní Jawu 500 OHC...?
Bych si hned běžel koupit!
33,7 %
Bych nekoupil, ale líbí se mi.
46,8 %
Bych nechtěl ani zadarmo.
19,5 %
Celkem hlasovalo 2628 čtenářů.
Načítám