Článek
Porsche 911 Turbo generace 993 platilo svého času za jeden z nejrychlejších sporťáků reálného světa. Kombinace výkonu a hlavně využitelnosti z něj dělala v dobrých rukou mocnou zbraň – a stejně tak tomu bylo i u následujících generací. Pro mnohé staromilce však evoluce typu 911 Turbo skončila u generace 993.
Tento restomod od firmy Gunther Werks dost možná přináší to nejlepší z obou světů – jsou tu všechny charakteristické znaky, které jsme milovali na 993, jako manuální převodovka a hlavně vzduchem chlazený motor, ovšem výkonově se dokáže vyrovnat svému modernímu protějšku.
To je dáno částečně tím, že každičký panel karoserie (s výjimkou dveří) byl nahrazen karbonovou variantou, takže Project Tornado, jak tomuhle krasavci lidé od Gunther Werks říkají, je o zhruba 230 kg lehčí než originál – výsledná hmotnost činí pouhých 1 225 kg. Zajímavé je, že kromě odlehčení přináší nová karbonová karoserie lepší chlazení a optimalizované proudění vzduchu pomohlo také zvýšit přítlak.
Kromě nižší hmotnosti se však Project Tornado může pochlubit také podstatně vyšším výkonem než původní 993 Turbo – o pohon se totiž stará na zakázku zkonstruovaný motor od firmy Rothsport Racing.
Jde o 4,0l plochý šestiválec twin-turbo, který má chlazení vzduchem (!), inspirovaný světem motorsportu – v motorovém prostoru dokonce najdeme horizontálně orientovaný větrák, jako tomu kdysi bývalo u slavných sportovních prototypů Porsche.
Tohle staromódní monstrum dává v normálním režimu výkon 608 koní, v okruhovém nastavení je to celých 700 plnokrevníků, točivý moment je 760 Nm. Všechna tato síla putuje výhradně na zadní kola, řazení obstarává řidičova levá noha a pravá ruka – jasně, tady manuál prostě musel zůstat!
Šasi prošlo kompletní modernizací a odpovídá současným standardům, ovladatelnosti pomáhá dokonce sofistikovaný aktivní podvozek, který umí regulovat nejen příčné, ale i horizontální náklony auta pro zachování maximální stability. Pro všechny případy jsou tu ještě karbon-keramické brzdy Brembo.
Firma Gunther Werks z kalifornské čtvrti Huntington Beach touto dobou už provádí testování na okruhu Laguna Seca, Project Tornado tedy bude velmi schopné náčiní. Pro ty, kteří si raději užívají o něco uvolněnější jízdu po silnicích, je k mání i verze Touring uzpůsobená k jízdě na silnicích či oblíbených serpentinách. Schválení k provozu však mají obě varianty.
Verzi Touring byste spolehlivě poznali podle decentního zadního spoileru ve tvaru klasického „kachního ocasu“, karbonová sedadla mají více polstrování pro větší pohodlí, kufr je o něco praktičtější a mapování motoru je méně divoké.
Project Tornado má vzniknout v omezené sérii 25 kusů, prozatím však není známo, kolik z toho připadá na kterou variantu. Víme však, že každý exemplář bude navržen na míru svému majiteli. Vzhledem k výrobě na míru, karbonové karoserii a zakázkovému motoru není divu, že cena začíná cca na 560 tisících dolarech (okolo 14 milionů Kč).