Článek
Příkladem za všechny je Porsche 911. Jeho klasické modely mají dodnes šmrnc a grácii a v mnoha případech s nimi vzbudíte větší pozdvižení než s moderním supersportem. Do auta starého řekněme 30 nebo i 40 let se však nedá jen tak naskočit a zarazit plynový pedál do koberečku. Musí se na ně pomalu.
I to bude patrně jeden z důvodů, proč vznikla firma Singer Vehicle Design, která platí za guru automobilových restomodů. Pokud přivezete svoji klasickou 911 do Singeru, udělají z ní auto, které bude úplně jako nové. Ne, ono bude dokonce lepší!
V tom právě spočívá krása restomodů – kromě renovace veteránů dochází také k jejich delikátní úpravě. A v tomto směru je opravdu málo firem natolik zručných jako Singer z americké Kalifornie. Nejnovějším důkazem budiž jejich zbrusu nová varianta „911 Turbo Study“, designová studie vycházející z typu 930 Turbo z konce 80. let.
Vidíme tu napřímená přední světla, velmi povědomý tvar předního nárazníku, na boku je sání před zadními blatníky ve tvaru žraločí ploutve, vzadu vidíme typické křídlo alias „velrybí ocas“ a pod ním zadní světlomety tvořené jedním štíhlým pásem táhnoucím se téměř po celé šířce zádě.
Že už to snad ani lepší být nemůže? Ale může – karoserie je totiž rozšířena pomocí karbonového bodykitu, takže i přes jednoduché základní tvary originálu vůz vypadá vlastně poměrně současně.
Přirozeně nesmí chybět klasická černá kola Fuchs se stříbrným límcem, zde jsou však obutá do podstatně širších a, co je asi nejdůležitější, moderních pneumatik, takže kola teď blatníky krásně vyplňují do posledního centimetru.
Jasně, jde o restomod, takže se pod na pohled staromódní karoserií ukrývá moderní technika – ovšem pořád je tu úcta k originálu. Motor má i přes vyšší objem a rovnou dvě turbodmychadla stále chlazení vzduchem, což mu propůjčuje zcela nezaměnitelný charakter a velmi typický zvukový doprovod, který k Porsche 911 z tohoto období zkrátka a dobře patří.
Zbrusu nový motor postavený podle receptu ze staré školy teď dává velmi „moderní“ výkon 510 koní, přesto se tu řadí opět moderním, leč staromilským šestistupňovým manuálem, přes který síla motoru putuje výhradně na zadní kola. Tohle „staré“ Porsche 911 tedy nejenže má obrovský šmrnc, ale když na to dojde, nenechá se zahanbit ani před těmi ctižádostivými moderními sporťáky.
Jelikož se tu vychází z Porsche 930 Turbo ve verzi Cabrio, má tato studie klasickou plátěnou střechu, pod ní se, jak už jsme od Singeru zvyklí, ukrývá zcela fantastický retro interiér. Zůstává tu tedy jednoduchá „plovoucí“ palubní deska s fyzickými přepínači, zpoza tříramenného „ne-multifunkčního“ volantu vykukuje klasická pětice budíků s otáčkoměrem ve středu přístrojového panelu.
„První Porsche, typ 356/1, byl rovněž kabriolet – na svou dobu výkonný a přesto půvabný,“ řekl zakladatel a předseda firmy Singer Vehicle Design, Rob Dickenson. „Dlouhá léta jsem chtěl tyto počátky velké automobilové legendy oslavit a naše nedávno představená 911 Turbo Study se zdála být skvělým odrazovým můstkem. Její otevřená verze umožní užít si stejný požitek z jízdy, nyní ovšem i se staženou střechou.“