Článek
Jaguar XK120 je jedním z nejvýznamnějších sportovních vozů první poloviny dvacátého století, možná i celého. Vyráběl se v letech 1948 až 1954 a svého času šlo dokonce o nejrychlejší auto na světě – číslice 120 v názvu značí maximální rychlost v mílích, v přepočtu tedy 192 kilometrů za hodinu. Jde o velmi vzácný veterán, ceny za opravdu pěkný exemplář se dnes mohou vyšplhat až k částce 9 milionů Kč.
Troufnout si na renovaci, a dokonce i následnou úpravu – tedy aby vznikl takzvaný restomod – chce opravdu hodně odvahy a zkušeností. Jednou z firem, které si na to troufnou, je Thornley Kelham. Lidé z této společnosti se sídlem v britském Cirencesteru nejsou zvyklí renovovat jen tak ledajaká klasická auta, nýbrž opravdové lidově řečeno „špeky“, jako je například Lancia Aurelia.
Jejich nejnovějším projektem je „Jaguar XK European“. Restomod vznikne v omezené sérii pouhých několika jednotek, každý s cenovkou 550 tisíc liber – tedy nějakých 16,2 milionu korun – a to se do částky nepočítá cena za původní vůz určený k úpravě.
Pokud svůj bedlivě opečovávaný typ XK120 necháte převézt do velké a několika oceněními ověnčené dílny v Cirencesteru, bude jej čekat (v závislosti na stavu vozidla) až 5 tisíc hodin renovace, kterou následuje proces úprav – drtivá většina úkonů se provádí právě v Thornley Kelham, včetně zpracování materiálů.
Až jsou hotovy práce pod kapotou, přijdou na řadu mistři karosáři. Zbrusu nová karoserie pro typ XK120 je kompletně z lehkých slitin a navrhnul ji chlapík jménem Paul Howse, který mimo jiné „nakeslil“ třeba takový hypersport McLaren P1. To vše však pochopitelně s úctou k originálním tvarům původního vozu.
Aerodynamický tvar s nízkou linií střechy tedy zůstává, oproti originálu tu však přibylo pár křivek společně s výraznějšími blatníky po vzoru neméně ikonického Jaguaru E-Type, jednoho z nejkrásnějších vozů všech dob. Zajímavé potom je, že většina ozdob jako například chromované nárazníky byly odstraněny pro „čistší“ vzhled, nicméně restomod od Thornley Kelham jezdí na o chlup širších kolech pro sportovnější postoj.
I zde se však ctí klasický design, takže byť jsou nová kola moderní, stále jde o klasický „drátěný“ styl, což je velmi příjemné zjištění. Na závěr tu jsou potom zadní světla, která jsou společně se zadním oknem lépe integrovaná do zbytku karoserie, a méně tak narušují celkový tvar. Nakonec tu potom zpod dlouhého zadního převisu vykukují dvě koncovky výfuku.
Firma prozatím neposkytuje fotografie interiéru, prý se však můžeme těšit na novou palubní desku kompletně z jednoho kusu hliníku v barvě vozu, skvěle se bude vyjímat i čalounění z vysoce kvalitní kůže Connolly. Díky novým ukotvením sedadel se prý zlepšila také jízdní pozice a v neposlední řadě i v případě sedadel slibují o něco lepší boční vedení.
Překvapivě si do svého zrenovovaného a upraveného XK120 můžete nechat namontovat moderní vymoženosti jako bluetooth, klimatizaci, posilovač řízení, a dokonce i decentní ochrannou klec pro zvýšení pasivní bezpečnosti.
O pohon se tu stará modernizovaný 3,8l řadový šestiválec, který automobilka Jaguar nabízí v rámci svého programu Jaguar Classic, přičemž jeden vyjde na necelých 14 tisíc liber, tedy circa 400 tisíc korun. Moderní efektivnější inkarnace motoru pro typ XK má kromě chlazení oleje také přímé vstřikování a poskytuje výkon krásných 340 koní, což je nárůst o více než 100 koní oproti originálu.
Pokud se domníváte, že z řidičského hlediska musí jít o fantazii, pak se domníváte naprosto správně. Síla motoru totiž putuje na zadní kola přes značně přepracovaný pětistupňový manuál a samosvorný diferenciál.
Aby podvozek stačil výkonnějšímu pohonnému ústrojí, jsou tu místo archaických listových per pružiny od značky Eibach, tlumiče dodal Bilstein, o dostatečnou brzdnou sílu se starají moderní větrané kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech. Mimochodem, první kus už je momentálně ve výrobě a firma přijímá další objednávky!