Článek
Tuneři prostě nikdy nespí. Rozhodně to platí i pro úpravce z německého Bottropu, který si evidentně bere k srdci moudro Paula Smithe „Kde ti život zavře dveře, tam ti Bůh otevře okno,“ – jinými slovy umí najít skulinu na trhu i tam, kde by ostatní jen ledabyle mávli rukou. Otázka tedy zní – opravdu potřebuje Mercedes-Maybach GLS 600 výkon 900 koní?
Technicky vzato ani zákazníci Brabusu nepotřebují výkon hypersportu v opulentním SUV, ale patrně jej chtějí – a o to tu jde především. Vtip je v tom, že Maybach GLS 600 už v sériové podobě není žádný lenoch – osvědčený 4,0l osmiválec twin-turbo z dílen AMG dává výkon 550 koní a 730 Nm točivého momentu.
Díky pohonu všech kol a asistenci mild-hybridního systému EQ Boost umí i přes své ohromné rozměry a hmotnost 2,7 tuny zrychlit z klidu na stovku za 4,9 sekundy, což by mu leckterý sporťák mohl závidět. V Brabusu si o tom však myslí svoje, a tak zvýšili objem motoru na 4,5 litru a osadili jej většími, na zakázku vyrobenými turbodmychadly, došlo i na nové sání a výfukové potrubí z nerezu se zabudovanou aktivní klapkou.
Výkon motoru tak poskočil na 900 koní a 1 250 Nm „krouťáku“. Druhá hodnota však musela být elektronicky omezena na „pouhých“ 1 050 Nm kvůli životnosti zbytku pohonného ústrojí. Úpravce potom poskytuje záruku tři roky nebo 100 tisíc kilometrů.
Úpravy exteriéru jsou na poměry šíleného úpravce relativně decentní, došlo tedy jen na nový přední a zadní nárazník, nástavce bočních prahů s nášlapy a karbonové lemy blatníků. Tvary předního nárazníku, prahů a zadního difuzoru v kombinaci s karbonovými doplňky potom pomáhají snižovat vztlak ve vysokých rychlostech.
Z čistě vizuálních záležitostí tu je tu taky nová maska chladiče v barvě Shadow Gray. Ve stejné barvě jsou i zakázková kovaná kola „Monoblock M“ o průměru 24 palců, která obouvají „papuče“ o rozměrech 295/35 vpředu a 335/30 vzadu.
V interiéru pak nelze přehlédnout dvoubarevné kožené čalounění s diamantovým prošíváním a spoustu karbonových doplňků. Sluší se však říct, že vůz, který vidíme na fotografiích, je vzorový a interiéry jednotlivých Brabusů-Maybach 900 se budou lišit – každý je totiž vyhotoven na zakázku.
Dynamické parametry jsou na tak velké a těžké auto vlastně trochu děsivé. Dle úpravce tento Maybach GLS na steroidech zrychlí z klidu na stovku za 4,2 sekundy, to nejlepší ale přichází, když se všechna ta masa kovu rozhýbe – aerodynamický odpor tohoto mastodonta zbrzdí až v rychlosti 320 km/h.
Překvapivě úpravce neuvádí žádné zmínky o úpravách brzdové soustavy, došlo však na drobné úpravy vzduchového podvozku, který byl snížen o 25 milimetrů, takže tento mastodont sedí o trochu blíže k zemi.
Trocha brouzdání na stránkách tuningové firmy Brabus odhalila, že k dispozici je i nadále také předchozí a „rozumnější“ verze 800 o výkonu – překvapivě – 800 koňských sil, ta však zrychluje na stovku za líných 4,5 sekundy a maximálka je „pouhých“ 300 km/h. I tak cena činí 355 518 eur bez daně, tedy těžko uvěřitelných 8,7 milionu korun. Cenu varianty 900 úpravce prozatím nezveřejnil.
Výchozí Mercedes-Maybach GLS bez úprav od Brabusu potom cenově začíná na částce circa 4,2 milionu korun. Nabízí se otázka – vyplatí se připlácet jednou tolik za něco, co je už samo o sobě téměř dokonalé? Tady se asi zákazníci neřídí tím, co potřebují, ale tím co chtějí. Čímž se vlastně vracíme zpět na začátek.