Článek
Jednoho by napadlo, že za vznikem této bestie stojí jistě nějaký šílenec. A vlastně to asi nebude daleko od pravdy – iniciátorem projektu Navarra-R je totiž profesionální závodník Steve Biagioni a lidé z jeho závodního týmu SB Motorsport.
Jen pro pořádek, Steve Biagioni, přezdívaný Baggsy, je chlapík z britského Essexu, který začínal jako drifter v regionálních soutěžích se svým Volvem 340. Později, v roce 2008, se vypracoval až na poloprofesionální úroveň, tedy do tzv. třídy „Semi Pro“ s Nissanem 200SX S13 – rok nato se stal britským šampionem v driftu, což byla jeho vstupenka mezi elitu.
Poté, co se Biagioni začal pravidelně umisťovat „na bedně“ v profesionálních soutěžích a stal se jednou z tváří výrobce limonád Monster Energy, se dostal až… k tomuhle. Teréňák Navarra už ve skutečnosti na většině evropských trhů nekoupíte, dá se však i nadále sehnat v Austrálii a na Novém Zélandě. Jak víme, typ Navarra bývá nejčastěji vyhledáván zejména pro své terénní schopnosti…
Jenže pak si „Baggsy“ a jeho tým SB Motorsport jednoho dne po obědě sedli a řekli si, že by byl skvělý nápad z off-roadu udělat závodní auto.
Došlo tu na opravdu zásadní úpravy – rozsáhlý zakázkový bodykit s rozšířenými blatníky, bočními prahy a řadou aerodynamických vylepšení. Tyto úpravy byly nutností, neboť základem vozu je teď kompletně nové šasi, které vychází z Nissanu GT-R. Podvozek byl navíc doplněn o profesionální pružiny KW V4 a hydraulický systém od firmy HLS.
Pozorný čtenář si jistě všiml, že i kola a jejich obutí příliš nepřipomínají ona původní šestnáctipalcová s vysokým profilem, na kterých Navarra běžně jezdí. A je tomu opravdu tak – Navarra-R totiž jezdí na 20palcových kolech BBS, která obouvají sportovní pneumatiky Accelera PHI R.
Ten nejdůležitější upgrade je pochopitelně pohonné ústrojí. „Střeva“ z Nissanu GT-R by znamenala obrovský nárůst výkonu sama o sobě, Steve Biagioni a jeho tým se však s výchozím nastavením motoru označovaným jako VR38 DETT nespokojili.
Motor byl tedy „převrtán“ na větší objem 4,1 litru, dvě turbodmychadla přirozeně zůstala. Úprav doznalo rovněž sací a výfukové potrubí, agregát navíc k tomu dostal mapování od expertů z firmy Syvecs, takže řídicí jednotka je schopna z úprav vydolovat těžko uvěřitelných 1 000 koňských sil.
Není to ovšem jen tak. I když je původní GT-R terminátor mezi automobily, tak původní převodovka na takový výkon už nestačila. Kupodivu se zůstalo u dvouspojkové skříně s možností řazení pomocí pádel pod volantem, musela však být zkonstruována kompletně na zakázku a následně dopravena až z Nového Zélandu od odborníků z Dodson Motorsport.
Výsledek práce i samotný průběh projektu Steva Biagioniho a jeho týmu si můžete prohlédnout v galerii:
Projekt je zdokumentován na Baggsyho webových stránkách a je pozoruhodné sledovat jeho jednotlivé fáze – od poměrně běžného pick-upu Nissan přes vybrakované holé šasi a skoro komicky vyhlížející karoserii Navarry, napasovanou na nezvykle rozšířené šasi (před nasazením bodykitu), až po plnohodnotnou polozávodní bestii, která si supersporty dává k snídani.
Celý projekt zabral více než dva roky tvrdé práce a odříkání a až na zakázkovou výrobu odolnější převodovky je vše dílem britského týmu SB Motorsport. Dle informací ze sociálních sítí Steva „Baggsyho“ Biagioniho o Navaře-R neslyšíme naposledy, je tedy možné, že se časem ukáže ještě na nějaké veřejné akci v rámci exhibice.