Článek
Jméno Jeep je pro mnohé ztělesněním terénního vozu. Než totiž vešly ve známost názvy jako SUV a další, často jste mohli zaslechnout, že ten někdo má „džíp“, i když šlo vlastně o vůz jiné značky. Automobilka Jeep je prostě pojem sám o sobě. Co myslíte, vyrobí některý z těchto konceptů, kterými se pochlubila na letošní akci Easter Jeep Safari v americkém Utahu? My doufáme, že všechny.
1. Jeep ‘41 Concept
Řada značek se v současnosti vrací ke svým kořenům. Zatímco jinde však jde o připomínku závodní historie, Jeep se odkazuje na armádní Willys, který to celé vlastně odstartoval.
Jak i název napovídá, je tento Wrangler 4×e jasně inspirován vojenským Jeepem Willys z roku 1941, k čemuž neodmyslitelně patří také speciální matně olivový lak a béžový skládací „soft-top“, jak by řekli Američané. 17palcová litá kola jsou navržena tak, aby vypadala jako plechová, a obouvají 33palcové terénní pneumatiky. Nechybí ani bezrámové dveře nebo naviják.
2. Jeep Wrangler Magneto 2.0
Z opačné stránky spektra už je koncept Magneto. Ten je sice poháněný elektřinou, ale ještě nad ním nelámejte hůl. Dva elektromotory (po jednom na každé nápravě) berou „šťávu“ z 70kWh baterie a dávají celkový výkon… sedíte? 626 koní a 1 152 Nm točivého momentu.
Tato otevřená a krátká verze Wrangleru je tedy opravdový blesk. Jeep udává, že zrychlení z klidu na stovku má trvat pouhopouhé dvě sekundy, což je s přehledem nejlepší hodnota ze všech Jeepů. Přesto vedle karbonových dílů nebo zakázkových hnacích hřídelů nechybí možnost zvednout podvozek o 8 cm, o 30 cm delší rozvor a litá kola obutá do 40palcových terénních pneumatik.
3. Jeep Rubicon 20th Anniversary Concept
Poněkud civilizovanější už je koncept 20th Anniversary, který vzdává hold dvacetiletému výročí úspěšného modelu Rubicon, při té příležitosti si tedy oblékl „kvádro“ v podobě zakázkového laku Granite Crystal, pod ním je v interiéru košile z rudé kůže.
O pohon se stará 6,4l osmiválec s aktivním výfukovým potrubím, vůz jezdí na 17palcových litých kolech od dvorního úpravce Mopar, obutých do 37palcových pneumatik. Nechybí ani podvozek s možností přizvednutí o dva palce, tedy nějakých 5 cm.
4. Jeep Grand Cherokee Trailhawk 4×e Concept
Pro tento koncept byl vybrán typ Grand Cherokee s plug-in hybridním pohonem. Oblečen je do dobrodružného paketu Trailhawk a jezdí na 20palcových litých kolech obutých do 33palcových terénních pneumatik BFGoodrich. Jinak jde o relativně normální Grand Cherokee s výjimkou speciálního odolného modrého laku, černé střechy s ližinami a zakázkového interiéru.
5. Jeep Bob Concept
Termín „bobbing“ je obecně používaný pro zkracování vozidel – „Bobem“ se nazývá například kamion bez návěsu, v off-roadovém slangu to potom znamená zkrácení zádě vozu, a tedy i zadního převisu pro lepší schopnosti v terénu. Zde se o pohon stará 3,0l naftový V6.
Díky tomu má Jeep Bob Concept všechna čtyři 20palcová kola obutá do masivních 40palcových pneumatik až úplně v rozích auta, což vozu dává vynikající stabilitu a skvělé nájezdové úhly. K dalším úpravám patří dvoubarevný lak karoserie, plátěná střecha a kovová konstrukce na zadní kapotáži. Méně viditelné, avšak o to účinnější změny už jsou odolné nápravy Dynatrac Pro-Rock 60 nebo zakázkový podvozek s terénními pružinami i tlumiči, který se umí zvednout o 3 palce, tedy circa 8 cm.
6. Jeep Performance Parts D-Coder Concept
Jeep se rozhodl prezentovat rovněž balíček vylepšení „Performance Parts“ od Moparu, v tomto případě na typu Gladiator. Jde o vybavení, které ocení hlavně dobrodruzi: speciální modulární nárazník a k němu připevněný naviják, trubkové dveře nebo starý dobrý šnorchl sacího potrubí.
7. Jeep Performance Parts Birdcage Concept
Koncept Birdcage ukazuje na další stránku příplatkového vybavení Jeep Performance Parts, zde v podání typu Wrangler 4×e. Úpravy se projevují tím, že řada komponent ve skutečnosti chybí.
Došlo tedy na odstranění čelního i všech ostatních oken. Kabina je chráněna speciální konstrukcí, takže tu nehledejte ani střechu. To dává posádce možnost užít si během dobrodružného cestování terénem čerstvý vzduch i v té nejvyprahlejší poušti. Nechybí tu však nezbytnosti jako světelná LED rampa, poctivý naviják, terénní tlumiče od vyhlášené firmy Fox nebo obutí BFGoodrich KM3 a možnost zvednout světlou výšku o 5 cm.