Hlavní obsah

Jeep představuje sedm parádních konceptů. Vzpomíná na válku, nabízí elektromobil i verzi bez oken

Foto: Jeep

Tyto koncepty opravdu stojí za to! Je libo elektrický Jeep Magneto, který zrychlí z klidu na stovku za 2 sekundy? Nebo raději klasiku v podobě konceptu Jeep '41 odkazující na legendární Willys? Vybere si každý

Easter Jeep Safari je každoroční akce pořádaná automobilkou pro všechny fandy off-roadu. Koná se v drsném, ale zároveň malebném pouštním městě Moab ve státě Utah a na letošním ročníku tu značka představí hned sedm parádních konceptů – z toho čtyři založené na typu Wrangler, dva na typu Gladiator a najde se tu i jeden Grand Cherokee.

Článek

Jméno Jeep je pro mnohé ztělesněním terénního vozu. Než totiž vešly ve známost názvy jako SUV a další, často jste mohli zaslechnout, že ten někdo má „džíp“, i když šlo vlastně o vůz jiné značky. Automobilka Jeep je prostě pojem sám o sobě. Co myslíte, vyrobí některý z těchto konceptů, kterými se pochlubila na letošní akci Easter Jeep Safari v americkém Utahu? My doufáme, že všechny.

1. Jeep ‘41 Concept

Foto: Jeep

Není nad klasiku – koncept '41 je návrat ke kořenům, tedy ke starému dobrém armádnímu Jeepu Willys, který to celé začal

Řada značek se v současnosti vrací ke svým kořenům. Zatímco jinde však jde o připomínku závodní historie, Jeep se odkazuje na armádní Willys, který to celé vlastně odstartoval.

Jak i název napovídá, je tento Wrangler 4×e jasně inspirován vojenským Jeepem Willys z roku 1941, k čemuž neodmyslitelně patří také speciální matně olivový lak a béžový skládací „soft-top“, jak by řekli Američané. 17palcová litá kola jsou navržena tak, aby vypadala jako plechová, a obouvají 33palcové terénní pneumatiky. Nechybí ani bezrámové dveře nebo naviják.

2. Jeep Wrangler Magneto 2.0

Foto: Jeep

Koncept Magneto je pořádná elektrická střela – s výkonem 626 koní se dostane na stovku už za dvě sekundy!

Z opačné stránky spektra už je koncept Magneto. Ten je sice poháněný elektřinou, ale ještě nad ním nelámejte hůl. Dva elektromotory (po jednom na každé nápravě) berou „šťávu“ z 70kWh baterie a dávají celkový výkon… sedíte? 626 koní a 1 152 Nm točivého momentu.

Tato otevřená a krátká verze Wrangleru je tedy opravdový blesk. Jeep udává, že zrychlení z klidu na stovku má trvat pouhopouhé dvě sekundy, což je s přehledem nejlepší hodnota ze všech Jeepů. Přesto vedle karbonových dílů nebo zakázkových hnacích hřídelů nechybí možnost zvednout podvozek o 8 cm, o 30 cm delší rozvor a litá kola obutá do 40palcových terénních pneumatik.

3. Jeep Rubicon 20th Anniversary Concept

Foto: Jeep

Typ Rubicon se těší velké oblibě a letos slaví 20 let od svého uvedení – to lidé od Jeepu nemohli nechat jen tak!

Poněkud civilizovanější už je koncept 20th Anniversary, který vzdává hold dvacetiletému výročí úspěšného modelu Rubicon, při té příležitosti si tedy oblékl „kvádro“ v podobě zakázkového laku Granite Crystal, pod ním je v interiéru košile z rudé kůže.

O pohon se stará 6,4l osmiválec s aktivním výfukovým potrubím, vůz jezdí na 17palcových litých kolech od dvorního úpravce Mopar, obutých do 37palcových pneumatik. Nechybí ani podvozek s možností přizvednutí o dva palce, tedy nějakých 5 cm.

4. Jeep Grand Cherokee Trailhawk 4×e Concept

Foto: Jeep

Klasický Grand Cherokee se speciálním lakem a na pořádných terénních pneumatikách? Pro někoho by mohlo jít o ideální kombinaci, Grand Cherokee totiž příliš vylepšovat nepotřeboval

Pro tento koncept byl vybrán typ Grand Cherokee s plug-in hybridním pohonem. Oblečen je do dobrodružného paketu Trailhawk a jezdí na 20palcových litých kolech obutých do 33palcových terénních pneumatik BFGoodrich. Jinak jde o relativně normální Grand Cherokee s výjimkou speciálního odolného modrého laku, černé střechy s ližinami a zakázkového interiéru.

5. Jeep Bob Concept

Foto: Jeep

Koncept „Bob“ se zkrácenou zádí a na masivních 40palcových pneumatikách je ideálním parťákem do terénu

Termín „bobbing“ je obecně používaný pro zkracování vozidel – „Bobem“ se nazývá například kamion bez návěsu, v off-roadovém slangu to potom znamená zkrácení zádě vozu, a tedy i zadního převisu pro lepší schopnosti v terénu. Zde se o pohon stará 3,0l naftový V6.

Díky tomu má Jeep Bob Concept všechna čtyři 20palcová kola obutá do masivních 40palcových pneumatik až úplně v rozích auta, což vozu dává vynikající stabilitu a skvělé nájezdové úhly. K dalším úpravám patří dvoubarevný lak karoserie, plátěná střecha a kovová konstrukce na zadní kapotáži. Méně viditelné, avšak o to účinnější změny už jsou odolné nápravy Dynatrac Pro-Rock 60 nebo zakázkový podvozek s terénními pružinami i tlumiči, který se umí zvednout o 3 palce, tedy circa 8 cm.

6. Jeep Performance Parts D-Coder Concept

Foto: Jeep

Jeep Performance Parts je soubor úprav od dvorního úpravce Mopar – součástí je naviják, trubkové dveře a další

Jeep se rozhodl prezentovat rovněž balíček vylepšení „Performance Parts“ od Moparu, v tomto případě na typu Gladiator. Jde o vybavení, které ocení hlavně dobrodruzi: speciální modulární nárazník a k němu připevněný naviják, trubkové dveře nebo starý dobrý šnorchl sacího potrubí.

7. Jeep Performance Parts Birdcage Concept

Foto: Jeep

Druhý soubor úprav Jeep Performance Parts se předvedl na Wrangleru 4×e. Vyznačuje se mimo jiné tím, že mu chybí okna a střecha

Koncept Birdcage ukazuje na další stránku příplatkového vybavení Jeep Performance Parts, zde v podání typu Wrangler 4×e. Úpravy se projevují tím, že řada komponent ve skutečnosti chybí.

Došlo tedy na odstranění čelního i všech ostatních oken. Kabina je chráněna speciální konstrukcí, takže tu nehledejte ani střechu. To dává posádce možnost užít si během dobrodružného cestování terénem čerstvý vzduch i v té nejvyprahlejší poušti. Nechybí tu však nezbytnosti jako světelná LED rampa, poctivý naviják, terénní tlumiče od vyhlášené firmy Fox nebo obutí BFGoodrich KM3 a možnost zvednout světlou výšku o 5 cm.

Načítám