Hlavní obsah

Jawa vyráběla i auta. Oživili jsme nejslavnější předválečný model 750, moderna bez světel vzpomíná na zlatá třicátá

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Původní Jawa 750 ze 30. let byla malosériovým modelem vyráběným v karoserii kupé a roadster. Vozy vznikly speciálně pro třetí ročník závodu 1000 mil československých, kde se umístily na bedně. Málokdo tehdy tušil, že se typ 750 později stane nejslavnějším předválečným automobilem značky Jawa. Nyní je ikona zpět, jen v moderní virtuální podobě.

Článek

Dlouhá kapota, krátká kabina posazená vzadu a rudý lak karoserie. Ne, nebavíme se o Viperu od Dodge, ale o typu Jawa 750 z poloviny zlatých 30. let. Vozy tolik ikonické pro svoji přední masku slavily úspěchy na závodních polích, k čemuž jim pomáhal jejich 26koňový dvouválec, který byl schopný auta rozhýbat až na 120 km/h.

Foto: Národní technické muzeum v Praze

Tohle je originál Jawa 750 Sport z roku 1935.

Rozhodli jsme se složit poctu tomuto československému skvostu a oslovili našeho dvorního designéra Rosťu Prokopa, aby navrhl a vymodeloval moderní uzavřenou Jawu 750, ovšem se zachováním klíčových atributů v duchu originálu.

Výsledkem je červené kupé s dlouhým protaženým nosem s žebry na bocích a lehce se svažující prodlouženou zádí dvoumístné kabiny. Ikonická pochopitelně musela zůstat i přední maska, kterou Rosťa vytvaroval s odkazem na tu původní a doprostřed přidal podsvícené logo JAWA.

Když jsme u toho svícení, tak vpředu najdete jen tenké diodové „oči“ kombinované s blinkry, které zajistí, aby auto bylo vidět a něco málo viděl i řidič. Nejde ovšem o hlavní potkávací světla jako taková, protože ta závodní koncept jednoduše nepotřebuje.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Dělené zadní okno navazuje na protaženou zadní část.

Přestože Jawa 750 ze 30. let nosila plná kola, my už dnes můžeme nasadit kola kovaná, co nejen dobře vypadají, ale také nabízí nižší hmotnost. Brzdy jsou drážkované ocelové, navíc vybavené sportovními třmeny.

Zadní část reprezentuje dělené okno, pod nímž má své místo obří výklopný zavazadelník, kam dáte i rezervní kolo. Koncové svítilny jsou diodové, sdružené, odrazky zabudované v nárazníku.

Dvojice koncovek výfuku napovídá, že pod kapotou vozu pracuje spalovací motor. Ano! Ovšem kvůli hmotnosti nejde o žádný osmiválec nebo šestiválec, ale o turbem nadopovaný čtyřválec 1,6 litru o výkonu 270 koní a síle 330 Nm. Který sportovní model nám to jen připomíná…

Řadové příčné uspořádání motoru koncepčnímu kupé propůjčuje pohon předních kol, a nikoli zadních. Divíte se? Vždyť originální vůz byl také předokolkou, byť na to nevypadá. Převodovka pak může být šestirychlostní manuální nebo osmirychlostní automatická.

Moderní Jawa 750 je dalším z virtuálních auto-moto děl spadajících do sekce VLASTNÍCH PROTOTYPŮ, kam čas od času přidáváme nějaký realizovaný nápad, poctu, sen nebo šílenost. Pokud byste chtěli vidět originál Jawa 750, jeden dochovaný exemplář mají v Národním technickém muzeu. Zbylých pět vyrobených už asi neexistuje.

Načítám