Hlavní obsah

Frankensteinovo monstrum: Osmiválec změnil ošklivou Multiplu v silniční raketu

Foto: Vilebrequin

Dva nadšenci z Francie si postavili hodně speciální Multiplu. Mají v plánu s ní ovládnout okruhové dny, své pokroky sdílejí na sociálních sítích

Fiat Multipla je přesně jedno z těch aut, které nikoho nenechá chladným, protože jedni ho milují, druzí nenávidí. Emoce rozhodně vzbudí i tato konkrétní, protože ji pohání řádně upravený osmiválec ze staršího Chevroletu Corvette, díky kterému tohle monstrum dává výkon přes 1 000 koní.

Článek

Za monstrum řada lidí považovala i sériovou Multiplu. Přirozeně to bylo zejména kvůli jejímu vzhledu, a to i přesto, že ve svém segmentu byla vlastně dost povedené auto – starý pořad Top Gear ji dokonce vyhlásil Autem roku 2000.

Foto: Vilebrequin

Nadšenci Sylvain Lévy a Pierre Chabrier strávili prací na projektu poslední tři roky života. Původní vpředu uložená šestnáctistovka je ta tam, nahradil ji plnotučný 7,0l V8 z Chevroletu Corvette Z06 generace C6 uložený uprostřed

Tato konkrétní Multipla je však monstrum i svým projevem, protože v této specifikaci nažene na okruhovém dni strach nejednomu sportovnímu vozu. V tomto svérázném projektu mají prsty dva nadšenci z Francie, Sylvain Lévy a Pierre Chabrier. Tito dva chlapíci provozují mimo jiné youtubový kanál, kde sdílí své poznatky ze stavby a její samotný průběh.

Práce na této dost možná nejrychlejší Multiple (možná i nejrychlejším Fiatu) na světě začaly v roce 2019. Sylvain a Pierre si však poměrně rychle spočítali, že takto ambiciózní projekt se neobejde bez sponzoringu, a jelikož žijeme v 21. století, rozhodli se jít cestou crowdfundingu, tedy formou komunitního shromažďování peněz od řady nadšenců a příznivců.

Teď po třech letech tvrdé řemeslné dřiny, výpočtů, shánění vhodných dílů a několika bezesných nocích je projekt zvaný „Milletipla“ konečně hotov. Přirozeně jde o spřežku slova tisíc ve francouzštině a jména Multipla, na internetu tedy projekt lze najít pod názvem „1000tipla“. Projekt se má oficiálně představit světu na letošním autosalonu v Paříži.

Vizuální změny oproti původnímu modelu jsou patrné hned na první pohled. Vůz založený na první verzi Multiply, vyráběné v letech 1998 až 2004, kromě zavaření zadních dveří dostal plnohodnotný rozšiřující bodykit.

Ten byl zapotřebí kvůli upravenému šasi používajícímu závodní technologie a materiály a částečně také kvůli výrazným aerodynamickým úpravám, které jsou skutečně funkční.

Na první pohled jistě zaujme výrazný, na zakázku vyrobený přední nárazník s karbonovým splitterem, nad ním pak kupodivu ční přídavný přední spoiler pro omezení vztlaku na přední nápravě. Za zmínku rozhodně stojí i značně rozšířené přední blatníky, které jsou spojené novými prahy.

Nejbrutálnějším dojmem však rozhodně působí záď vozu. Tady jednak vidíme průduchy v blatnících pro odvod tepla a zejména pak „zbytečného“ vysokotlakého vzduchu pro lepší přítlak. Pro jistotu je tu však ještě velký zadní difuzor na zadním nárazníku a zcela nepřehlédnutelné křídlo ukotvené na víku (kdysi) zavazadlového prostoru, inspirované závody DTM.

A to nejlepší nakonec. Původní motor, 1,6l řadový čtyřválec o výkonu 103 koní, musel uvolnit místo motoru z výše zmíněné Corvette Z06 generace C6, tedy monstrózní 7,0l strojovně, která v základu dávala před nějakými 15 lety sama o sobě slušných 505 koní, v tomto případě však byl motor upraven na těžko uvěřitelných 1 000 koňských sil.

Ty, kteří se už chystali vůz koupit se záměrem zahanbit nějaký ten supersport, musíme maličko zklamat – Sylvain a Pierre zatím neřekli ani slovo o ceně stavby, ba dokonce zda vůz vůbec bude na prodej. O jeho dalším osudu se s největší pravděpodobností dozvíme až po oficiální premiéře na pařížském autosalonu (17. až 23. října).

Načítám