Článek
Asi nejslavnějším historickým RS modelem Škodovky je bezesporu ikonická 130 RS, které se přezdívalo Porsche východu. Jednak kvůli tvaru a koncepci připomínající stuttgartskou 911, ale také kvůli excelentním jízdním schopnostem.
Víte ovšem, že základy sportovních škodovek tvořila mimo závodních prototypů RS 180 a RS 200 také Škoda 110 R? Ta debutovala v roce 1970 a už tehdy nabídla například maximálku přes 140 km/h.
Český designér Rostislav Prokop se rozhodl, že právě „erku“ složí poctu a přepracuje jej formou takzvaného restomodu, což lze jednoduše popsat jako vylepšení veterána moderními komponenty.
V rámci virtuálního tuningu vetknul návrhář původnímu kupé hi-tech přední světla z Porsche Cayman GT4, rozšířil a přepracoval jeho bodykit, snížil a upravil střechu plus přemodeloval záď osazenou panelovými diodovými světly. Kromě toho Prokop integroval koncovky výfuku do zadních difuzorů.
Nově navržená kola s límcem spojují design Porsche a původní Škody 110 R, čímž se náramně hodí k moderní karoserii respektující křivky výchozího originálu.
Do interiéru sice vidíme jen omezeně, ale Prokop prozradil, že v rámci restomodu vůz dostal kompletní kabinu včetně palubní desky rovněž z Porsche Cayman.
A stejný „caymanský“ recept použil designér při volbě motoru, proto srdcem restomodované 110 RS je plochý šestiválcový atmosférický boxer o objemu 3,8 litru. Maximální výkon jednotky je 385 koní a nejvyšší točivý moment 420 Nm, který přenáší šestirychlostní manuál. Z nuly na sto modernizované „erko“ zrychlí za 4,4 sekundy a maximálka atakuje 300 km/h.
Ryze počítačová Škoda 110 RS od Rosti Prokopa je čistou fantazií ve smyslu restomodu, která ukazuje, jak šíleně moc by mohl jít upravit ideový zakladatel dodnes úspěšných českých modelů s označením RS.