Článek
Označení CSL vždy nesla jen ta nejlepší BMW. Očesané speciály přímo ovlivněné světem motorsportu, ve kterém má automobilka bohaté zkušenosti. Přirozeně jde také o jedny z těch úplně nejvzácnějších BMW – jmenovitě o typy 3.0 CSL, M3 E46 CSL a teď i nová M4 CSL. Věděli jste ale, že jich ve skutečnosti mohlo být více? Podívejte se na projekty, které se nakonec do produkce nedostaly.
1. BMW M3 CSL Prototyp E46 V8
BMW M3 CSL generace E46 je jedním z nejvytříbenějších moderních BMW a automobilovou veřejností je (právem) považováno za jedno z nejlepších řidičských BMW, které kdy neslo na víku kufru označení M. 3,2l řadový šestiválec tu byl vyladěn na krásných 360 koní, vůz byl navíc o více než metrák lehčí než standardní auto. Tohle už snad ani nemůže být lepší – nebo?
Nemůže – ale mohlo. BMW totiž pracovalo na verzi E46 CSL s osmiválcovým motorem z M5 E39. Ten ve třetí generaci M5 dával skvělých 400 koní, zde však motor dosahoval výkonu až 430 koní. Své šance se M3 CSL V8 nikdy nedočkala, svůj účel však splnila – z jejího vývoje později těžily motory typu M5 E60 a M3 E92.
2. BMW M5 CSL Prototyp E60 V10
M5 CSL byla vlastně takovým dárkem, který si BMW nadělilo k 25. výročí typu M5 – a pak se rozhodlo, že jej nevyrobí. M5 CSL měla mocný atmosférický desetiválec, zde však byl objem zvýšen z 5 litrů na 5,5 litru a výkon dosahoval fantastických 630 koní v 8 750 otáčkách.
Nejenže byla M5 CSL výkonnější, jakožto CSL byla i lehčí. Zadní sedadla letěla do koše, přibyla karbonová střecha a sportovní sedadla Recaro, díky čemuž hmotnost klesla o 150 kilogramů. Vznikl jen tento jediný exemplář.
3. BMW M6 CSL Prototyp E63 V10
Podobně jako osmiválcová M3 CSL i M6 CSL generace E63 nakonec získala své „místo v životě“ – sloužila totiž jako testovací prototyp pro aktivní aerodynamiku emkových BMW, což je patrné i z výsuvného spoileru na víku kufru. Aktivní však byl i splitter předního nárazníku, který v případě nutnosti buď zvyšoval přítlak, nebo uměl snížit odpor vzduchu.
Motor 5,0l V10 v tomto případě zůstal nedotčen, dává tedy standardních 507 koní, vůz byl však odlehčen a kromě aktivní aerodynamiky má kompletně zakrytovanou spodní část auta, což pomáhá zvýšit přítlak a v kombinaci s aktivní aerodynamikou také zajišťuje stabilitu ve vysokých rychlostech. S motorem je spárována dvouspojková převodovka DCT, která se později objevila na sériových vozech BMW M.
4. BMW M2 CSL Prototyp F87
V roce 2018 přišla posílená verze BMW M2, typ M2 Competition, který s výkonem 410 koní a 550 Nm ve své třídě jen těžko hledal konkurenci. Přesto tu byla i nadále poptávka po vyšším výkonu a větší dávce rychlosti, a tak se inženýři z divize M dali opět do práce.
S využitím komponentů z typu M4 GTS tak vznikla M2 CSL – výkon zvýšený na 450 koní, ideální rozměry, karbonová sedadla, karbonová palubní deska, vnitřní ochranná klec, karbonové zadní křídlo a navrch k tomu ještě karbon-keramické brzdy. M2 CSL byla ve skutečnosti vyvíjena souběžně s M2 CS – vedení značky však nakonec dalo zelenou druhému jmenovanému modelu, M2 CSL tedy zůstala doslova jedinečným vozem.
Co myslíte, mělo BMW jít do výroby těchto vybroušených řidičských strojů? Který z nich je váš osobní favorit? Hlasujte v anketě.