Hlavní obsah

Tenhle rekord nechcete zažít na vlastní kůži. Rimac Nevera couval takovou rychlostí, jakou jste nejspíš nikdy nejeli ani dopředu

Foto: Rimac Automobili

Elektrický hypersport Rimac Nevera drží více než 20 světových rekordů, které nějak souvisejí s výkonem, rychlostí, dynamikou nebo brzděním. Nyní na sebe tenhle stroj upozorňuje dalším primátem.

Článek

Auto chorvatské automobilky se totiž čerstvě stalo nejrychleji couvajícím vozem planety. Na zpátečku se na testovací dráze v Německu zvládlo rozjet na neuvěřitelnou rychlost 275,74 km/h! Elektrickému hypersportu se to povedlo právě díky elektrickému pohonu a skutečnosti, že má pouze jeden převod. Proto není tak složité zařídit, aby se kola točila se stejnou vervou opačně, než je obvyklé.

Nevera navíc spoléhá na čtyři elektromotory, které poskytují maximální výkon 1 408 kW (1 914 k) a nejvyšší točivý moment 2 340 Nm, takže je opravdu velice, velice rychlá. Výrobce se chlubí schopností akcelerovat z klidu na stovku (popředu) za 1,8 sekundy, zrychlení z nuly na 300 km/h zabere jen 9,22 sekundy. Auto se rozjede až na 412 km/h.

„Už během vývoje nás napadlo, že Nevera bude pravděpodobně nejrychlejší auto na světě se zařazenou zpátečkou, ale spíš jsme se té představě zasmáli,“ vzpomíná zakladatel a šéf automobilky Mate Rimac.

Rimac Nevera má rekord v rychlosti při couvání.Video: Rimac Automobili

„Aerodynamiku, chlazení a stabilitu jsme totiž pochopitelně nenavrhovali pro rychlé cestování směrem vzad. Ale pak jsme začali mluvit o tom, jak zábavné by bylo zkusit to. Naše simulace ukázaly, že bychom mohli dosáhnout rychlosti hodně přes 240 km/h, ale neměli jsme moc ponětí, jak při tak rychlém couvání bude vůz stabilní – vstupovali jsme do neprobádaného území,“ říká Rimac.

Nakonec se tedy Nevera při couvání rozjela až na 275,74 km/h. Za volantem seděl testovací řidič Rimacu Goran Drndak. „Chtělo to trochu zvyku. Přece jen sedíte proti směru jízdy a sledujete, jak se před vámi scenérie míhá rychleji a rychleji, přitom cítíte, že máte krk tažený dopředu podobně jako při prudkém brzdění,“ popsal Drndak svoje dojmy po stanovení rekordu.

„Při jízdě bylo potřeba pohybovat volantem jemně a pečlivě, abych nenarušil rovnováhu a stabilitu. Přes zpětné zrcátko jsem pak hlídal svůj směr i brzdný bod a současně stále sledoval aktuální rychlost,“ dodal.

Mimochodem předchozí rekord měl hodnotu 165,09 km/h a stanovil ho Caterham 7 s motorem z Hondy Fireblade, vydržel celých 22 let. Tušíme, že Rimacu ho také jen tak nikdo nevyfoukne…

Dokážete si představit jet 275 km/h na zpátečku?
Levou zadní!
10,5 %
Ani náhodou!
89,5 %
Celkem hlasovalo 275 čtenářů.
Načítám