Článek
O historii Jawy už vyšlo mnoho knih, některé dobré, jiné horší. V tomto případě bylo cílem zpracovat historii značky tak zodpovědně, aby se daly jen velmi obtížně nalézt neúplné nebo chybné informace. Však už jen počet stránek hodně napovídá – je jich 888. Pak není divu, že se vše do jednoho svazku nevešlo, a tak spolu s popisem historie také číslování stránek prostě jen pokračuje z knihy první do té druhé. Kniha se jmenuje jednoduše Jawa 1/2 a Jawa 2/2, cena za každý díl činí 1 250 Kč, jednotlivě je objednávat nelze.
Rozsáhlost díla zapříčinilo především množství fotografií. Nejen dobových, z nichž menší část byla již dříve někde publikována, nýbrž především fotografií dochovaných původních motocyklů, jejich dílů a archiválií pořízených autorem knih. Pro fanouška značky Jawa je proto obtížné se od nich odtrhnout.
Zpracovat historii výrobce motocyklů, to je jako vyluštit křížovku nebo zpracovat účetnictví firmy. Musí souhlasit řádky i sloupce, všechno do sebe zapadne. V popisu historie tomu tak ale někdy není. Před lety jsem se dostal do sporu s jedním sběratelem motocyklů Jawa, který mi jako argument přinesl knihu o historii Jawy z devadesátých let. „Tady to tak píšou, tak je to přece pravda!“ Bohužel, někdy není. První obsáhlejší kniha o motocyklech Jawa „Motocykly Jawa – sedmdesátiletá historie“ toho byla velmi smutným dokladem. Množství chyb v textu i chybné popisky u obrázků nesvědčily autorovi ke cti.
Naproti tomu autor nové knihy – dvojknihy - si dal záležet stejně na výběru kvalitních a původních objektů, které fotografoval, jako na vyobrazených archiváliích a dobových propagačních materiálech, které doprovázejí obsáhlý text. Libor Marčík odvedl už v mnoha předchozích letech spoustu vynikající práce a má za sebou několik publikací, v nichž zpracoval historii mnoha našich známých i neznámých výrobců motocyklů.
Už před mnoha lety říkal, že se mu do Jawy nechce. Při svém zodpovědném přístupu k práci totiž dobře věděl, že jej čekají roky cestování po archivech, muzeích a návštěvy sběratelů po celé republice.
Po osmi letech náročné badatelské práce tak nová publikace v podstatě ukončila řadu předcházejících knížek o historii Jawy s tím, že o období 1929 až 1954 jen stěží někdo ještě přinese něco významného, co by zde scházelo. Pokud by chtěl dílu někdo něco vytknout, tak snad trochu překlepů, kterých si korektor nevšiml. Určitě bychom uvítali i větší obrázky, především toho, co kdo z nás považuje za důležité. Jenže to by se rozsah ještě zvětšil a 888 stránek je už tak neskutečná nadílka.
Historie Jawy je šestým pokračováním řady knih s názvem Naše motocykly pojednávajících o československých motocyklech. Dílo z nakladatelství Marčík má encyklopedický charakter, autor se při dokumentování historických faktů snaží vyhýbat vyobrazením motocyklů i zodpovědně zrestaurovaných. Věnoval spoustu času hledání zcela původních, byť někdy zubem času poznamenaných motocyklů i jejich součástí.
První část začíná krátkým životopisem vynálezce, později zbrojaře Františka Janečka, zakladatele Jawy. Kapitola o jednání s německou firmou Wanderer o koupi licence a převzetí výroby jejich motocyklu v roce 1929 předchází zahájení výroby motocyklů Jawa v pražské továrně. Kromě pečlivě zpracované historie všech následujících modelů, verzí a odchylek sériových motocyklů se dočtete i o tom, jaké úspěchy a strasti provázely jejich výrobu, prodej a servis u nás i v zahraničí. Sportovní podniky, kterých se úspěšně účastnili stroje Jawa a naši slavní závodníci, jsou spolu s mnoha fotografiemi včetně popisů závodních speciálů chronologicky zařazeny mezi kapitoly pojednávající o výrobě cestovních strojů.
Tím soubor dvou obsáhlých knih, které jsou na jednu stranu skutečnou detailní encyklopedií, dostal další rozměr - pro fanoušky historie našich jednostopých vozidel se stal publikací, již lze skutečně celou přečíst. Text není encyklopedicky suchopárný, a tak pro ty, kteří se o historii Jawy zajímají, se stane především první část zajímavým čtením, místy téměř detektivkou.
Velmi podrobně jsou popsána válečná léta, kdy se firma připravovala po smrti zakladatele značky nejen na poválečnou mírovou výrobu nového motocyklu, ale i na opětovný vstup na znovu otevřené závodní tratě. V knize jsou popsány okolnosti tajné konstrukce sportovních strojů, především ale prototypů cestovního motocyklu, které dříve, než se stačil celý průmyslově vyspělý svět vzpamatovat z válečné výroby, vyústily ihned po skončení druhé světové války ve výrobu tehdy nejmodernějšího motocyklu Jawa pérák. Poutavé je i čtení o prototypech poválečných cestovních motocyklů s vlastními čtyřdobými motory zakončené sériovou výrobou Jawy 500 OHC.
Nejobsáhlejší druhá část díla se podrobněji zabývá sériovou výrobou a stane se neocenitelnou pomůckou všech, kteří historické motocykly Jawa restaurují nebo jen opravují či uvažují o jejich koupi. Ti ocení mnoho tabulek s chronologickými řadami výrobních čísel. Jsou zde podrobně popsány i vyobrazeny všechny modely a jejich odchylky v souvislosti s datací. Už by tedy nemělo být problémem odhalit na konkrétním motocyklu díly pocházející z jiných výrobních sérií, a posoudit tak míru skutečné originality, která určuje hodnotu historického vozidla.
Poslední, krátká část druhého svazku přináší některé dosud nepublikované informace o cestovních prototypech motocyklů Jawa z let 1929 až 1954. K nim lze jen suše poznamenat, že kromě v malých počtech vyrobených dvouřídítkových speciálů pro autoškoly a tříkolové rikši bychom našim předkům a starším generacím moc přáli, aby se zde popsané a vyobrazené prototypy dostaly do sériové výroby a oni na nich mohli jezdit.
Stejně tak by je jistě do svých garáží a sbírek s velkým potěšením zaparkovalo mnoho současných milovníků veteránů. Nyní se díky nové publikaci můžeme seznámit alespoň s dochovanými prototypy a informacemi o nich.