Hlavní obsah

Tajemství VIN: Jedinečné identifikační číslo jako rodný list každého auta. Vyčtete z něj i informace, které byste nejspíš nečekali

Foto: Škoda Auto

Už desítky let má každý vyrobený automobil jedinečné identifikační číslo známé pod zkratkou VIN. Na první pohled vypadá jako shluk písmen a čísel, má však svou logiku. Navíc ukrývá zajímavé údaje.

Článek

Standard, pomocí kterého výrobce každému vyrobenému vozu přiřadí identifikační číslo, takzvané VIN (zkratka termínu Vehicle Identification Number), byl poprvé použit roku 1954 ve Spojených státech amerických, ale teprve v roce 1981 standardizovala formát VIN Národní správa bezpečnosti silničního provozu USA.

Mimochodem, před příchodem VIN kódu se auta identifikovala většinou podle výrobního čísla motoru. Od počátku navíc platilo, že číslo podvozku se shoduje s číslem vestavěného agregátu. U vozů se samonosnou karoserií neslo funkci hlavního nositele identity číslo karoserie.

VIN mívají vozy vyražený na karoserii uvnitř motorového prostoru (obvykle vpravo vpředu, na pevné části, která není jednoduše vyměnitelná), ale nachází se i na dalších částech auta, dnes je obvykle umístěn i viditelně na štítku vlevo vpředu pod čelním sklem. Tady mohou podle VIN přečíst detaily o voze i záchranné složky.

VIN je sedmnáctimístný kód, který auto označuje skutečně jednoznačně, kód se totiž vzhledem ke své skladbě může opakovat nejdříve po 30 letech. To znamená, že dnes vyrobený vůz může mít 30 let starého „dvojníka“, nicméně je to celkem nepravděpodobné.

Tvar čísla VIN je v zásadě jednotný pro celý svět a lze z něj vyčíst různé informace. V základním tvaru jsou první tři znaky VIN určeny pro identifikaci výrobce, přičemž první dva znaky tohoto světového kódu WMI určují oblast a zemi původu výrobce a třetí znak je přidělen pro konkrétní značku.

„Pro Českou republiku jsou určena písmena v řadě TJ až TP a Škoda Auto konkrétně využívá kód výrobce TMB,“ vysvětluje Jiří Vašina ze Škoda Auto a dodává, že třeba Indie má kódy začínající na MA–ME, Japonsko začíná na J, čínské VIN kódy mají na začátku L a v Severní Americe se země označují číslovkou, takže USA má číslo 1, Kanada 2 atd. Evropa má kódy začínající na písmena S–Z. Automobilka Volkswagen v Německu má kód W, takže výsledný WMI kód je WVW. Kód přiděluje výrobci pověřený schvalovací úřad v zemi, kde má výrobce sídlo.

Škoda Auto mimochodem používá označování svých vozů pomocí VIN od modelového roku 1984.

Zjistit lze motor i počet airbagů

Na pozicích 4 až 9 se ve VIN nachází takzvaný popisný kód vozidla, který určuje model daného vozu. Jeho podoba je na výrobci. Škoda Auto v tomto případě používá formát, kdy je na pozici 9 takzvaná kontrolní číslice, která umožňuje ověřit, že je VIN skutečný a nikoli jen náhodně vymyšlený. „U vozů Škoda jde z této části VIN zjistit typ karoserie, motoru, informaci o zádržných systémech a typu vozu. U elektromobilů Škoda Enyaq iV lze z páté pozice VIN zjistit výkon pohonného ústrojí,“ popisuje Vašina detaily.

Označení A znamená vůz s výkonem 109 kW, písmeno B patří k vozidlu s výkonem 132 kW, výkon 150 kW má písmeno C, E je pro auta s výkonem 195 kW a F pro nejvyšší výkon 220 kW.

Z popisného kódu se dá poznat opravdu hodně - například Škoda Octavia Combi s motorem 1.5 TSI má VIN kód TMBJR8NX*PYxxxxxx. Popisný kód VDS začíná písmenem J, které označuje karoserii kombi, řízení na levé straně a poháněnou jednu nápravu. Písmeno R na páté pozici VIN kódu značí motor 1.5 TSI/110 kW. Následná číslovka 8 symbolizuje dva přední airbagy, čtyři boční airbagy a dva hlavové. Sedmá a osmá pozice VIN kódu s písmeny NX označuje modelovou řadu Octavia, na místě hvězdičky na další pozici pak bude kontrolní číslice, která se dopočítá z kompletního VIN kódu. Písmeno P patří modelovému roku 2023 a písmeno Y výrobnímu závodu v Mladé Boleslavi.

Elektromobily nemají speciální znak, to, že se jedná o čistě elektrický pohon, lze poznat z kombinace písmen na celkové páté, sedmé a osmé pozici VIN kódu.

Co kód, to originál

Pozice 10 až 17 pak tvoří jedinečný kód (VIS, Vehicle Identifier Section), který může opět vznikat dle libosti. Škoda Auto v tomto případě opět používá detailnější „americký“ (nápad zavést VIN přece jen pochází z USA) formát, kdy znak na pozici 10 určuje modelový rok vozu - nikoli však rok výroby, ten se může lišit! Rok 2010 měl přiděleno písmeno A, rok 2011 písmeno B a tak dál. Tady je nutné poznamenat, že ve VIN jsou obecně vynechána písmena O, I a Q, aby se zabránilo záměně s číslicemi 0, 1 a 9. Právě znak na této pozici se nesmí opakovat 30 let a určuje ho detailnější předpis.

Na pozici 11 je pak ve VIN vozů Škoda určen výrobní závod, kde byl vůz vyroben. „Znaky 0 až 4 označují různé provozy v Mladé Boleslavi, vozy z Kvasin mají na této pozici číslici 5 až 9. Není to ale pravidlo, výrobci mohou na těchto pozicích použít i písmena, což Škoda Auto v některých případech také využívá,“ říká Vašina.

Foto: Škoda Auto

Rozborka identifikačního čísla VIN.

Důležitý kód pro prověření ojetého auta

Díky VIN si také můžete prověřit historii vozu, například při koupi ojetiny. Kontrolou kódu se lze dozvědět, zda byl automobil bouraný, má vyměněný motor, upravené najeté kilometry a podobně. I proto se stále objevují případy manipulace s VIN, aby podvodníci zamaskovali skutečný původ vozu. Vzhledem k detailnímu popisu vozu pomocí VIN je však dnes nesmírně obtížné VIN skutečně zfalšovat.

„Objevují se však případy, kdy došlo k výměně celých částí karoserie nebo třeba rozpůlení vozidla a spojení s jiným. Pak by měla být jakákoli nesrovnalost v konfiguraci vozu s tím, co tvrdí údaje z VIN, jasným varovným signálem,“ upozorňuje Vašina.

Související témata:
Načítám