Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Když se řekne „automobilový veterán“, možná si automaticky vybavíte nějaké vyloženě staré auto. Jenže mezi veterány už několik let patří také vozy vyráběné v „devadesátkách“ minulého století. A to přece není tak dávno, ne?
No, ve světě aut ano… Hranice, která určuje, zda konkrétní vůz patří mezi veterány, je jasně daná. Pokud vozidlo dosáhlo stáří 30 let, stává se z něj veterán. Před několika měsíci se do této kategorie mimochodem dostaly například první vyrobené Škody Felicia, sériová produkce mladoboleslavského bestselleru se totiž rozběhla v říjnu roku 1994.
A možná vás překvapí, že poměrně brzy vstup mezi veterány čeká také první octavie. Tento model se totiž začal oficiálně vyrábět v září roku 1996. První „oktávky“ tohoto ročníku tak budou moci dostat veteránské registrační značky už v příštím roce. Je to svým způsobem zvláštní, když si uvědomíme, kolik octavií první generace ještě jezdí.
My se však zaměříme na letošek. I v roce 2025 totiž mezi veterány zamíří několik vozů, které ještě poměrně běžně vídáme na silnicích a jimž bychom bez přípravy na první dobrou 30 let snad nevěřili.
BMW Z3
Začít můžeme s roadsterem BMW Z3, které svůj věk maskuje nadčasovým designem. Otevřený sporťák se veřejnosti představil v červnu 1995, výroba se rozběhla v září téhož roku. Později dorazilo také kupé, to mělo premiéru v roce 1997.
BMW řady 5 generace E39
Třicet let letos oslaví také BMW řady 5 generace E39, kterou mnozí fanoušci značky považují za nejhezčí „pětku“ historie. Tato generace je i proto stále oblíbená a na silnicích ji můžete potkávat poměrně pravidelně.
BMW řady 5 E39 mělo veřejnou premiéru v září 1995. Nejprve dorazil sedan, v listopadu 1996 začala produkce kombíku.
Fiat Brava/Bravo
I když mají odlišná jména, Fiaty Brava a Bravo představují v podstatě to samé auto. Označení mělo jen rozlišit karosářské verze - Brava je pětidveřový hatchback, Bravo pak třídveřový. Novinky, které v nabídce italské značky nahradily legendární Tipo, měly silný nástup. Krátce po představení získaly titul Evropské auto roku.
Ford Fiesta 4. generace
Třiceti let letos dosáhne čtvrtá generace Fordu Fiesta, která se začala vyrábět v říjnu 1995. Malý model je nejznámější jako třídveřový nebo pětidveřový hatchback, karosářských verzí však různě ve světě existovalo víc, včetně užitkových. Zajímavé také je, že tato Fiesta měla dvojče v podobě Mazdy 121.
Ford Galaxy / Volkswagen Sharan
Přítomnost rodinného MPV na seznamu aut, která letos míří mezi veterány, vás možná překvapí nejvíce. V provozu se totiž nachází stále velké množství exemplářů vozu, jenž vznikl ve spolupráci Volkswagenu a Fordu.
Ford Galaxy se začal vyrábět v červnu 1995, zhruba měsíc po zahájení produkce příbuzného Volkswagenu Sharan. V roce 1996 přibyla ještě třetí varianta, Seat Alhambra.
Peugeot 406
Také elegantní sedan střední třídy patří mezi auta ročníku 1995. Vůz, který proslavila i hlavní role ve francouzské akční komedii Taxi, existoval ve třech karosářských verzích - po sedanu dorazil kombík Break a především mimořádně krásné kupé.
Renault Mégane
Náš výběr zakončíme francouzským kompaktem, jehož design snad také můžeme považovat za nadčasový. První generace Renaultu Mégane, představená v září 1995, navíc zaznamenala prodejní úspěchy, oblíbená byla i u českých zákazníků.
Na trh se dostalo pět karosářských verzí - kupé, pětidveřový hatchback, sedan, kombi a kabriolet. Jméno Mégane ale nosila také první generace kompaktního MPV Scénic.