Hlavní obsah

Stadion S22 hlásí návrat! Legendární československý moped jsme oblékli do moderního kabátu

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Záležitost druhé poloviny 50. let a poloviny 60. let, výroba v Rakovníku, dostupnost pro mladé i dospěláky. To byly mopedy Stadion, které známe ve třech provedeních – S11, S22 a S23. A protože jde o naprosté legendy Československa, na nichž spousta z vás určitě jezdila, rozhodli jsme se těmto ikonám vzdát hold a stvořit S22 v moderním provedení.

Článek

Kdo jezdil na Stadionu, ať zvedne ruku! Nehlaste se všichni. Nicméně pamatujete na to, jak „staďáky“ začínaly? Jistě víte, že zprvu neměly v prvotním provedení S11 úplně dobrou pověst, a to kvůli takzvané vidlici smrti.

První sériově produkované typy S11 totiž byly továrně vybaveny velmi jednoduchou vidlicí odpruženou zkrutnými pryžovými bloky, což na papíře vypadalo dobře a levně, ovšem realita provozu už byla jiná.

Celý komplet byl poddimenzován, takže se častokrát stávalo, že ony pryžové bloky praskly a řidič mopedu zažil ošklivou nehodu. Později došlo k přepracování této vidlice, nicméně ona originální zůstává maximálně jedinečnou právě pro autentické legendy, které okolo ní kolují.

Foto: Retro Garáž

Původní Stadion S22 je typický pro své ikonické tvary.

Nicméně později S11 doplnil typ S22, který nabídl vyšší jízdní komfort, větší unifikaci s mopedy Jawetta, jiný karburátor, objemnější nádrž a širší pneumatiky. Labutí písní pak byly typy S23 se zvýšeným výkonem a dalšími úpravami, nicméně ty byly většinově určeny pro export.

Není tedy divu, že zejména S11 i S22 byly v našich končinách oblíbené, proto jsme se rozhodli spolu s naším designérem Rosťou Prokopem navrhnout Stadion S22 v modernizovaném hávu a s technikou odpovídající 21. století.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Moderní Stadion S22 (2024) je silně inspirován původní předlohou.

Nová generace S22 si zachovává ikonické tvary původní předlohy včetně vícebarevného provedení, proto zde opět můžeme obdivovat dvě kola s výpletem a tentokrát s kotoučovými brzdami, kvůli dnešnímu provozu byly ráfky osazeny širšími pneumatikami. Jako poctu Česku jsme pak jeden model nabarvili do národní trikolory.

Přední vidlice s tlumiči navazuje na zapuštěný bi-LED diodový světlomet opatřený kulatým denním svícením a na klasická řídítka osazená zpětnými zrcátky. Přístrojový štít je už digitální, volitelně vybavitelný bezdrátovou mobilní konektivitou, proto si na obrazovce můžete kromě rychloměru a otáčkoměru promítnout také malou mapu.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Přední lampa je diodová, přístrojový štít plně digitální.

Na bocích mopedu najdete nápis Stadion a před řidičem palivovou nádrž, kam se vejde šest litrů pohonných hmot. Součástí je i komfortní ergonomické sedadlo, za ním má své místo nosič nebo další příslušenství.

Zadní vidlice je odpružená dvojitě, koncové světlo diodové (při brzdění nejdříve bliká), zapuštěné do blatníku. Jistě jste si všimli, že moped má i klasické šlapky, které dříve sloužily pro start, což bylo zachováno i u moderny, byť tedy novogenerační stroj jde nahodit též přes dotykový displej stisknutím virtuálního tlačítka.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Za sedadlem je místo pro umístění nosiče nebo jiného příslušenství.

Pohonnou jednotkou tohoto mopedu je totiž vzduchem chlazený zážehový čtyřdobý jednoválec se vstřikováním o objemu 49 cm3, který nabídne výkon 2 kW (2,7 koně) při 7 500 otáčkách za minutu. Nejvyšší rychlost je pak omezena na 45 km/h, a to kvůli tomu, aby toto jednostopé vozidlo šlo řídit jen s řidičákem skupiny AM, tedy od 15 let. Bez omezovače je stroj schopen jet až 60 km/h.

Papírová spotřeba činí okolo 2 litrů benzinu N95 na sto, takže při vyjetí nádrže do sucha byste na novém Stadionu S22 měli ujet bezmála 300 km.

Nový Stadion S22 je jen a pouze naším virtuálním dílem a poctou těmto rakovnickým splašeným trubkám, které se sice už od roku 1965 nevyrábí, ale stále jsou v našich srdcích, a u některých z vás dokonce i v garážích. Líbí se vám náš návrh? Podívejte se i na naše další návrhy různých vozidel!

Související témata:
Stadion S22
Načítám