Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Stáčet kilometry u vozidel bylo až donedávna národním sportem, přičemž tento trend dosud zcela nevymizel. Podvodníci argumentují, že Češi auta s vysokými nájezdy nechtějí (a také se na nich nedá tolik vydělat), a tak se stále smotává a smotává, byť už dnes není tak těžké na podvody s tachometrem přijít.
Každopádně společnost carVertical, která se prověřováním aut zabývá, zveřejnila výsledky roční analýzy (11/2022–11/2023) a zjistila, že nejrizikovějším autem z hlediska stáčení je v ČR model Porsche Cayenne.
Ze všech automobilů prověřených na carVertical mělo stočený tachometr 15,07 % modelů Cayenne. Jde tak o významná čísla, která naznačují, že až 1 ze 7 vozů Cayenne v ČR může mít stočené kilometry.
V těsném závěsu za ním se umístilo BMW řady 6 (11,72 %), Mercedes-Benz CLS (9,49 %), oblíbený Peugeot 206 (9,09 %) a Audi TT (9,03 %). Statistika dále pokračuje - jak můžete sami vidět na grafu 20 nejčastěji stáčených modelů v Česku - takřka samými německými modely včetně populárního Opelu Astra.
Největším průšvihářem je ovšem automobilka Audi, která v první dvacítce figuruje hned sedmkrát. Tyto modely jsou prý mezi podvodníky oblíbené, protože je na trhu velká poptávka po ojetých vozidlech vyšší třídy v dobrém stavu. A bohužel v očích českého člověka je obvykle dobrý stav podmíněn nízkým počtem km na tachometru, což ovšem dogmaticky neplatí.
Zajímavý je také průměr stočených kilometrů, kdy se dle analýzy carVerticalu smotávalo o více než 78 000 km! A takový nájezd navíc jednak ovlivní hodnotu samotné ojetiny a také potřebné investice, což se prodraží zejména u prémiových značek. Opět o tom mluví jasně tato statistika, kdy 15 z 20 modelů náleží k prémiové značce.
Všeobecně se tedy dle názorů odborníků z carVerticalu týká manipulace s tachometrem spíše luxusnějších značek, jakými jsou např. Audi, Volvo, Porsche, Land Rover nebo Mercedes-Benz. Prodej takových „ciknutých“ aut podvodníkům vynese větší zisk, zatímco na běžném hatchbacku mainstreamové značky udělají pár tisíc. A to šmelinářům za ten risk obvykle nestojí.