Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Stáčet kilometry u vozidel bylo až donedávna národním sportem, přičemž tento trend dosud zcela nevymizel. Podvodníci argumentují, že Češi auta s vysokými nájezdy nechtějí (a také se na nich nedá tolik vydělat), a tak se stále smotává a smotává, byť už dnes není tak těžké na podvody s tachometrem přijít.

A vítězem je…? Porsche Cayenne!
Každopádně společnost carVertical, která se prověřováním aut zabývá, zveřejnila výsledky roční analýzy (11/2022–11/2023) a zjistila, že nejrizikovějším autem z hlediska stáčení je v ČR model Porsche Cayenne.
Ze všech automobilů prověřených na carVertical mělo stočený tachometr 15,07 % modelů Cayenne. Jde tak o významná čísla, která naznačují, že až 1 ze 7 vozů Cayenne v ČR může mít stočené kilometry.

Žebříček dvaceti nejčastěji stáčených modelů v Česku dle carVertical.
V těsném závěsu za ním se umístilo BMW řady 6 (11,72 %), Mercedes-Benz CLS (9,49 %), oblíbený Peugeot 206 (9,09 %) a Audi TT (9,03 %). Statistika dále pokračuje - jak můžete sami vidět na grafu 20 nejčastěji stáčených modelů v Česku - takřka samými německými modely včetně populárního Opelu Astra.
Největším průšvihářem je ovšem automobilka Audi, která v první dvacítce figuruje hned sedmkrát. Tyto modely jsou prý mezi podvodníky oblíbené, protože je na trhu velká poptávka po ojetých vozidlech vyšší třídy v dobrém stavu. A bohužel v očích českého člověka je obvykle dobrý stav podmíněn nízkým počtem km na tachometru, což ovšem dogmaticky neplatí.

Na druhém místě se umístilo BMW řady 6.
Zajímavý je také průměr stočených kilometrů, kdy se dle analýzy carVerticalu smotávalo o více než 78 000 km! A takový nájezd navíc jednak ovlivní hodnotu samotné ojetiny a také potřebné investice, což se prodraží zejména u prémiových značek. Opět o tom mluví jasně tato statistika, kdy 15 z 20 modelů náleží k prémiové značce.
Všeobecně se tedy dle názorů odborníků z carVerticalu týká manipulace s tachometrem spíše luxusnějších značek, jakými jsou např. Audi, Volvo, Porsche, Land Rover nebo Mercedes-Benz. Prodej takových „ciknutých“ aut podvodníkům vynese větší zisk, zatímco na běžném hatchbacku mainstreamové značky udělají pár tisíc. A to šmelinářům za ten risk obvykle nestojí.