Hlavní obsah

Spánek nebo infarkt na dálnici? Moderní auta umí pomoci, i když jste ve voze sami

Foto: Volkswagen

Nejde o povinný systém, nýbrž leckdy volitelný, ovšem mohou nastat situace, kdy přijde vhod a zachrání vám plechy, ne-li život. Při jízdě na pokročilý adaptivní tempomat totiž auto pozná, že jste usnuli nebo třeba omdleli. A nenechá to jen tak, podnikne záchranné kroky.

Článek

Moderní vozy už nabízejí různé systémy pokročilého poloautonomního řízení, důležitým hráčem na tomto poli je například německý Volkswagen, případně luxusnější konkurence od BMW.

Oslovili jsme tisková zastoupení obou značek, aby nám sdělila, jak jejich nouzové systémy vlastně pracují a které prvky v nich hrají roli.

U Volkswagenu se záchranný pomocník jmenuje Emergency Assist a je součástí výbavy na přání v rámci systému Travel Assist, což je poloautonomní řízení druhé úrovně.

Pokud během jízdy s jeho asistencí (typicky na dálnici) řidič usne nebo se mu udělá špatně, omdlí či je jinak indisponován, systém zaregistruje neaktivitu řidiče a začne konat.

  • nejprve auto začne pípat, cukavě přibrzďuje, trhá pásem (budí řidiče, vyzývá k činnosti)
  • poté (když nezaznamená aktivitu řidiče) zahájí samočinné kontrolované odstavení do odstavného pruhu
  • aktivuje přitom výstražná světla a troubí, čímž upozorní ostatní
  • zavolá záchranné složky a udá jim polohu auta

Tento manévr je možný díky tomu, že vůz má systém pro udržování vozu v jízdních pruzích (drží automobil mezi čárami), adaptivní tempomat (udržuje vzdálenost), elektrickou parkovací brzdu (ABS čerpadlo natlakuje brzdovou soustavu, auto cíleně zpomaluje, zajistí stojící vůz), automatickou převodovku a systém eCall (zavolá pomoc).

Koukněte na oficiální video se slovenskými titulky, kde je funkce přehledně popsaná.

Od BMW přišla stručnější zpráva, ovšem de facto kopíruje funkci popsanou u Volkswagenu. Zástupci bavorské značky navíc udávají, že asistent nouzového zastavení jde přerušit sešlápnutím plynu, zásahem do volantu nebo dalších ovládacích prvků.

Elektroničtí asistenti tak mnohdy platí za spíše otravné, ovšem v případech typu usnutí na dálnici / zdravotní indispozice mohou ve finále zabránit nehodě, případně zachránit život. A to už je jiná.

Načítám