Článek
Když vyrábíte dostupná auta, koukáte se na svět tak nějak racionálněji – elektřina je určitě v mnoha směrech budoucnost a pokrok, nicméně levná technologie to v tuto chvíli stále ještě není. Takže pokud chcete nadále prodávat auta za přiměřený peníz, musíte vycházet z levnějších zdrojů. „Kdybych měl být úplně brutálně upřímný, spalovací auta budeme vyrábět tak dlouho, dokud nám je úplně nezakážou,“ nebál se přímé odpovědi Xavier Martinet, viceprezident značky Dacia.
Ale jak se říká a píše, jedním dechem dodává. „Úplně bez elektřiny se však neobejdeme, vždyť už teď nabízíme elektromobil, který má úspěch. Nabídku motorizací rozšiřujeme o hybridy a v budoucnu i plug-in hybridy. Nejnovějším příkladem je hybridní varianta Jogger, který už v tuto chvíli dosahuje pětadvacetiprocentního podílu na evropských prodejích tohoto modelu,“ pochlubil se Martinet.
Českého zákazníka však bude spíš zajímat – a nepochybně ho potěší - že se Dacia nehodlá vzdávat ani LPG. „Však se bez něj neobejde ani nový Duster, který se ukáže už za pár týdnů,“ slibuje Xavier. Bez nafty se však novinka bude muset naučit žít. „Vznětový motor pro nový Duster neplánujeme, se čtyřkolkou však počítáme. V tuto chvíli vám ještě nemůžu říct, jakým způsobem bude pohon všech kol realizován, musíte ještě chvíli vydržet.“
Dobře, to bychom měli nejbližší roky, respektive na dohled vzdálenou budoucnost, ale co bude s Dacií, až se Evropa vydá výhradně elektrickou cestou? Tedy když jim ty spalováky opravdu definitivně zakážou? Sám Xavier totiž přiznává, že i přes evropský prodejní úspěch Springu je tento elektromobil méně ziskový než ostatní modely Dacie. „Budeme vždy značkou orientovanou na nižší cenu, budeme tedy vyrábět cenově dostupnější elektromobily. Vždy si vybíráme technologie, která dávají smysl. Víte, já mám pocit, že v Evropě chceme, aby auta uměla úplně všechno. Jasně, pokud máte dost peněz, auto může umět úplně všechno,“ pokrčí rameny Xavier, když naráží na testy Euro NCAP, kde stále větší roli hrají nejrůznější elektronické bezpečnostní systémy. „Myslím, že náš zákazník nepochybuje o bezpečnosti modelů značky Dacia, jenom zkrátka méně pípají a tím pádem mají méně bodů,“ usměje se Xavier. „Když jsem na letišti v Praze sedl do auta, jako první jsem zkoumal, kde se všechno to pípání vypíná.“ Máte naše velké sympatie, pane Martinete.
Další kladné body nasbíral, když se na dotaz jednoho z kolegů pochlubil se svým nejnovějším „služebákem“. „Pořídil jsem si Alpinu. To víte, i já rád řídím,“ přiznal Xavier. „Velmi se však těším na Bigster, to bude auto přesně pro mě. To víte, tři děti a dva psi…“
Na Bigster se nepochybně těšíme i v Česku, ještě zhruba dva roky však musíme počkat. Podle Martineta s novinkou nastanou i příjemné problémy s kapacitou výroby. Dacia v tuto chvíli využívá tři výrobní závody, za prvních devět měsíců letošního roku se přitom v Evropě prodalo zhruba půl miliony dacií. „S Bigsterem už narazíme na strop. Alespoň tedy doufám! Ale máme plán, takže se nemusíte bát, že budete muset na svou Dacii dlouho čekat,“ slibuje Martinet. V současnosti se čekací doba pohybuje kolem třech měsíců.
Řeč přišla samozřejmě i na Čínu. Zvlášť pro cenově orientovanou značku by mohl být agresivní nástup nové čínské konkurence velmi nepříjemný. „Jsem přesvědčený, že Číny by se měli bát všichni. My se s novou situací snažíme vypořádat mimo jiné tím, že pracujeme s naší image. Už dávno to není tak, že by si zákazníci vybírali Dacii jenom pro nízkou cenu. Z našich nejnovějších průzkumů vyplývá, že kritériem číslo jedna je design,“ překvapuje nás Xavier. A nejde jen o vzhled nebo nové logo, možná jste zaznamenali, že se Dacia v roce 2025 vydá na Dakar. A rovnou se Sébastienem Loebem. Zatím se domluvili na tříleté spolupráci. „Neříkáme, že hned první rok vyhrajeme. Ale i sám Loeb se nechal slyšet, že náš projekt dává smysl. Jinak by do toho pochopitelně ani nešel,“ směje se Xavier.
Sympatická značka, sympatický šéf… Dacii budeme určitě dál fandit. A nejenom na Dakaru. Je to velmi vítaný ostrůvek dostupné mobility, která se s těžkou dobou vypořádává po svém. A evidentně to špatně nedělá. Už jsem zmínil, že za prvních devět měsíců Dacia v Evropě prodala půl milionu aut. A ještě doplním, že se meziročně jedná o téměř sedmnáctiprocentní nárůst. Ano, dostupná a normální auta pořád táhnou!