Hlavní obsah

Slovenské letající auto má oficiálně povolení létat!

Foto: Klein Vision

Vynález slovenského konstruktéra Štefana Kleina se podařilo dotáhnout do finální fáze – AirCar oficiálně obdržel certifikát o letové způsobilosti a může do výroby!

Nemožné se stává skutečností, zbožné přání se přerodilo v realitu a vize se zhmotnila. Ať už to nazvete jakkoliv, je tomu opravdu tak – slovenský projekt létajícího vozu AirCar dostal od úřadů oficiální povolení k létání. Bylo k tomu zapotřebí tisíců hodin strávených kalkulacemi, náčrty a analýzami, stovky vzletů a přistání a desítky letových hodin.

Článek

Projekt AirCar společnosti Klein Vision se prohlašuje způsobilým k letu. Tak zní verdikt slovenského Ministerstva dopravy poté, co vynález úspěšně složil přísnou 70hodinovou letovou zkoušku, předepsanou Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (European Aviation Safety Agency, zkráceně EASA). Součástí zkoušky bylo dohromady okolo dvou set vzletů a přistání.

Foto: Klein Vision

„Už to není sci-fi,“ napsal list The Economic Times, „Pohled na vzlet létajícího sportovního vozu přináší neuvěřitelnou podívanou,“ napsal deník Mirror. Vynálezu se dostává slušného uznání také ve světě

Součástí náročné přejímky byl i nespočet klíčových manévrů, ke kterým při letu běžně dochází a které vyzkouší jak statickou a dynamickou stabilitu, tak i manévrovatelnost stroje v letovém režimu. Obdivuhodné potom je, že jak vzlety, tak i přistání zvládlo létající vozidlo bez zásahu pilota.

Týmu osmi vysoce kvalifikovaných odborníků zabraly okolo 100 tisíc hodin práce všemožné nákresy a náčrty, výpočty a testování. Kupodivu má testování i českou stopu – aerodynamika AirCaru byla vyvinuta za pomoci výpočetní dynamiky kapalin (CFD) v prostorech Vysokého učení technického v Brně s pomocí předních odborníků na aerodynamiku pod dohledem inženýra Roberta Popely, Ph.D.

Během letu na aeroplán působí ohromné množství sil a dalších fyzikálních jevů, lidé z firmy Klein Vision proto využili spolupráce s VUT také pro testování za pomoci nejmodernějších simulací FEM (Metoda konečných prvků) k simulaci napětí, deformací, tepla a dalších faktorů, na což dohlížel inženýr Dalibor Vlček, MSc.

Slovenský konstruktér Štefan Klein nešetří nadšením: „Oficiální osvědčení vynálezu AirCar otevírá dveře do světa masové produkci efektivních létajících vozidel. Je to oficiální potvrzení naší schopnosti navždy změnit podobu cestování na středně dlouhé vzdálenosti,“ řekl profesor Klein, který kromě role vedoucího vývojového týmu zastává také roli testovacího pilota. „Před padesáti lety bylo ztělesněním svobody auto. Náš vynález AirCar posouvá hranice a přenáší nás do úplně nové dimenze dopravy – do dimenze, kde pozemní cestování a letectví jdou ruku v ruce.“

Projekt AirCar získává ohlasy i ze světa. „Profesor Klein je aktuálně světovým lídrem ve vývoji uživatelsky přívětivých létajících vozidel,“ prohlásil Branko Sarh, technický poradce z firmy Boeing. „Automatizovaný přechod z pozemního vozidla na letoun a naopak je nejen znakem ohromného zanícení, ale také ohromných technických znalostí.“

„Ministerstvo dopravy bedlivě sleduje tento ambiciózní projekt už od roku 2017,“ nechal se slyšet René Molnár, předseda leteckého oddělení slovenského Ministerstva dopravy. „Bezpečnost je pro nás tou nejvyšší prioritou. Vozidlo AirCar kombinuje inovace s řadou bezpečnostních opatření, to vše v souladu s předpisy EASA. Stroj vytváří zcela novou kategorii sportovních vozů a spolehlivých letounů. Dohlížet na tento projekt bylo na jednu stranu náročné, na druhou stranu to bylo fascinující.“

Profesor Klein ani jeho geniální mozek však nikdy nespí – už teď se testuje nová, výkonnější pohonná jednotka od společnosti Adept Airmotive, která by spolupracovala s technologiemi, jako je drak letadla z monokoku nebo variabilní sklon vrtule. Obojí dohromady by umožňovalo cestovní rychlost až 300 km/h a dolet až 1 000 km.

Projekt AirCar společnosti Klein Vision využívá díly z převážně pokročilých kompozitních materiálů, které dodává certifikovaná firma SKMODEL s.r.o. ve městě Prievidza. Sídlo společnosti Klein Vision, která je domovem vozidla/ letounu AirCar, se potom nachází v Nitře. Díky chytré konstrukci trvá proměna z letounu na vozidlo a obráceně pouhé dvě minuty.

Načítám