Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ono to opravdu není tak dávno, kdy třeba ženevský autosalon praskal ve švech a evropské automobilky se předháněly v tom, která na světovou premiéru pozve větší hvězdu, celebritu. Tehdy jsme si také ještě dělali srandu z čínských špionů, o které jste často doslova zakopávali, jak si do detailu fotili tehdejší evropskou automobilovou špičku i zespodu. Teď nám všem tak trochu ztuhl úsměv na rtech. O to víc, jak strašně rychle se poměry změnily. Stačilo pár let a řeší se zavírání evropských továren, cla na dovoz čínských elektromobilů, problémy v dodavatelském řetězci a vrůstající technologický deficit tradičních evropských značek.
Na tohle všechno jsme mohli alespoň na chvilku zapomenout v rámci světové premiéry Škody Elroq. Jasně, je to elektromobil, tady to srovnání se starými časy lehce pokulhává, je to však elektrické auto, které minimálně svojí základní cenou může konečně zaujmout i širší publikum. „Necelých osm set tisíc je už plně srovnatelných s obdobným spalovacím Karoqem. Předpokládáme, že v Česku bude stále převažovat zájem ze strany firemních zákazníků, dovedeme si však představit, že Elroq zaujme třeba dobře situované bezdětné páry,“ přemýšlí Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto.
Nakousli jsme i aktuální téma kolem zvažovaného uzavírání německých továren Volkswagenu. „V České republice podobný scénář nehrozí, rozhodně neplánujeme uzavřít žádnou z našich tuzemských továren,“ prohlásil Jahn.
V hlavní roli Vltava
Samotný slavnostní, světově premiérový večer začal na jedné z výletních lodí, ještě se zamaskovanými elroqy jsme se od právnické fakulty vydali směrem ke Karlovu mostu. Tohle bylo pochopitelně divadélko hlavně pro zahraniční novináře, kouknout na dominanty hlavního města České republiky z lodní paluby (pro zajímavost, loď to byla elektrická) se však nikdy neokouká ani mně.
Před Karlovým mostem udělala naše elektrická bárka otočku a vrátili jsme se k Občanské plovárně, kde chvilku po osmé došlo k samotnému odhalení nové Škody Elroq. Ve stejný moment spadla plachta i z našeho exempláře na palubě, a my si tak společně se zahraničními hosty mohli elektrickou novinku důkladně prohlédnout a prolézt.
Jakmile jsem se probojoval přes tisíc a jednoho youtubera do Elroqu konečně i já, musel jsem ocenit velmi odvážnou barevnou kombinaci interiéru vystaveného kousku, světlá s červenými detaily vypadá opravdu skvěle! Jinak jsem si uvnitř připadal vlastně jak v lehce menším Enyaqu. Samozřejmě hlavně díky prakticky shodné přístrojové desce a ovládání, ale ještě jednou bych zdůraznil, že prostorové poměry mi proti větší elektrické škodovce nepřišly skutečně nijak dramaticky skromnější (Enyaq je delší o 161 mm). Na zadní místo jsem si za sedačku řidiče nastavenou na sebe (měřím 181 cm) sedl s velkou rezervou, svrchník a brašnu jsem si mohl odložit do zavazadlového prostoru o objemu 470 litrů. Připomínám i novou simply clever vychytávku v kufru na uskladnění nabíjecích kabelů.
Elroq | Enyaq | Karoq | |
---|---|---|---|
Délka | 4 488 mm | 4 649 mm | 4 382 mm |
Šířka | 1 879 mm | 1 879 mm | 1 841 mm |
Výška | 1 625 mm | 1 616 mm | 1 603 mm |
Rozvor | 2 766 | 2 765 mm | 2 638 mm |
Objem kufru | 470 – 1 580 l | 585 – 1 711 l | 521 – 1 630 l |
Zpracování, kvalita a celkový dojem vynikne o to víc v porovnání s některými podobně cenově laděnými konkurenty. Třeba MG4 (je o necelých padesát tisíc levnější než základní verze Elroqu) - jinak fajn a velmi slušně fungující elektromobil, interiér je však neporovnatelně lacinější.
Jak to bude s tou elektrickou ofenzivou?
Před rokem a kousek jsem psal o škodováckých sochách, které jsem si mohl prohlédnout v ateliéru v Mnichově Hradišti. Tyto sochy, pro zjednodušení prostě modely budoucích aut, měly předznamenávat budoucnost připravovaných elektrických škodovek. Zajímalo mě, jestli z těchto docela ambiciózních plánů nesešlo, vzhledem ke klesající poptávce po elektromobilech. „Řekli jsme, že v letošním roce představíme Elroq, příští rok se ukáže malý Epiq a modernizovaný Enyaq. Poté, v roce 2026, dojde na velký sedmimístný model, který vychází ze studie Vision 7S. Zde k revizi dřívějších plánů nedošlo,“ prohlašuje Jahn. „Dynamičtější vývoj je kolem spalovacích vozů, v tuto chvíli samozřejmě jen těžko odhadovat, jak dlouho budeme tyto modely vyrábět. Jisté je, že to bude minimálně do roku 2030.“ Dovolil bych si odhadovat, že to bude ještě mnohem, mnohem delší dobu.
Jako velký fanoušek motorsportu jsem se Martina Jahna musel pochopitelně zeptat také na budoucnost rallyové Fabie. „Je pravda, že motorsport je v poslední době složitější téma, také není jisté, jakým směrem se budou ubírat nová pravidla. Ale my u rallye zůstáváme, Fabia je mimořádně úspěšná.“
To bychom měli docela dost dobrých zpráv, ne? V relativně těžké době… Slibně vypadající elektromobil za zajímavé peníze, jistota spalovacích škodovek minimálně do roku 2030 a pokračování Fabie v motorsportu. Ono nějak bude!