Článek
Snímek se odehrává v roce 2041, v němž lidé, kteří zemřou nepřirozenou smrtí, mají nárok na to být „obnoveni“. Jediné, co pro to během života musejí udělat, je pravidelně se zálohovat – tedy dosáhnout „bodu obnovy“. Speciální agentka ale dostává na stůl případ, v němž tato pravidla nebyla dodržena, záloha mrtvého je totiž smazaná. Tolik ve zkratce k ději filmu, který je nyní k dispozici například na platformě Netflix.
V české sci-fi detektivce se objevují také automobily, což samozřejmě vzhledem k zasazení děje do budoucnosti přineslo tvůrcům jisté výzvy. Poradili si tak, že využili vozy jedné existující automobilky a upravili je.
„Od začátku jsme měli za cíl vytvořit ikonický film se sebevědomou vizí, která bude ryze středoevropská a nekompromisní. Chtěli jsme zapojit co nejvíce místních prvků — ne jako product placement, ale jako dokonale uvěřitelnou součást budoucnosti. Baví mě ukazovat budoucnost, která má oporu v realitě, nechtěl jsem se schovávat za nějakou fiktivní značku. Role aut je pro sci-fi velmi důležitá, je to definující designový element ve společnosti,“ vysvětluje to režisér Robert Hloz.
Štáb, jak už asi tušíte, sáhl po automobilech české značky Škoda. Půjčenou flotilu zbrusu nových vozů Škoda přitom filmaři - z pochopitelných důvodů - nemohli agresivně a nenávratně upravovat – ke slovu tak přišly třeba polepy fóliemi, aby se vytvořila policejní grafika nebo vznikl jiný přechod masky do přední kapoty a podobně.
„Pro policejní Octavii RS jsme vytvořili tuto čelní masku z Forexu, což je velmi slabá deska z PVC, která je poddajná a dá se dobře řezat a tvarovat. Tato fólie se používá k vykrytí požadovaných míst, s nimiž se potom pracuje v postprodukci v počítačích,“ popisuje architekt filmu Ondřej Lipenský.
Film se odehrává v budoucnosti vzdálené dvě dekády, což je z hlediska vývoje automobilů i designu celkem krátký čas, zpravidla tak pro tři generace jednoho modelu.
Tvůrci filmu Bod obnovy nicméně počítají s tím, že v té době už budou auta jezdit zcela samostatně, minimálně ve městě. Přesto vozům ještě ponechali například volant.
Jak se „vyrábí“ auto budoucnosti?
„Záhy jsme vycítili, že nás čeká vlna světel propojených do jedné linky, v zadní i přední části karoserie. To se dnes potvrzuje, protože už taková auta jezdí, ale před šesti lety, kdy jsme začali nad designem vozů přemýšlet, to lidé mimo automobilovou branži považovali za překvapivé nebo jen na efekt pro film. Mně to přišlo nevyhnutelné a bylo pro mě důležité to dotáhnout do finální designové podoby – plného vysokého pruhu, ve kterém už nejsou rozeznatelné reflektory na krajích. To proto, abychom v době vydání filmu byli s designem pořád napřed před realitou, která zatím dělá opatrné krůčky s jemnou linkou propojující mohutnější tradiční světla,“ objasňuje režisér.
Tvůrci Bodu obnovy přiznávají, že jistým vzorem jim byl slavný snímek Minority Report. Jeho štáb vyvinul i model vozu budoucnosti za řadu desítek let. Ve filmu jsou dokonce záběry z výrobní linky a je vidět, jak celý automobil vzniká.
„Škoda Auto nám něco podobného nabízela. Že bychom společně s designovým oddělením mohli vyvinout škodovku budoucnosti. Byli otevřeni naprosto úžasným a zajímavým věcem,“ říká Lipenský. Nakonec se však filmaři vydali jinou cestou. Ve snímku jsou všechny scény, v nichž se objevují automobily, sofistikovanou kombinací fyzických úprav vozů a počítačové postprodukce.
Autorský tým pečlivě zkoumal aktuální designové trendy elektromobilů a dotáhl je ke své vlastní verzi představující novou čistou formu budoucnosti. Tak například poklice kol jsou dokonale ploché, nanejvýš s jemným designovým prvkem – ty si nechal štáb pro každé auto vyrobit na míru, protože to bylo jednodušší než všechna kola nahrazovat v postprodukci. Naopak zmíněná světla a modifikace kapoty byly výhodnější jako CGI (computer-generated imagery, tedy obraz kompletně vytvořený počítačem), protože nad tím je větší kontrola.
Režisér Hloz vzpomíná na jednu scénu, jíž věnoval obzvlášť velkou péči. „Jde o moment, kdy postava detektiva v podání Václava Neužila přichází na scénu, kde je zaparkovaných několik futuristických verzí policejních vozů Octavia RS a Enyaq, a u jednoho z nich se zastaví. Kamera, stejně jako jeho postava, auto velmi pečlivě zkoumá, protože detektivovi na něm něco nehraje. Je to extra dlouhý záběr, který je v plném světle, a vše musí vypadat naprosto perfektně, aby diváka vůbec nenapadlo, že v záběru jsou vizuální efekty. Trikový tým Magiclab, který dělá na největších hollywoodských filmech, to zvládl skvěle a s desítkami mých poznámek, často o naprostých designových detailech, jako bylo správné zakřivení každého centimetru linie světel, se trpělivě poprali. Vznikl tak záběr, který není nic jiného než čisté wow!“
V jednu chvíli potřeboval tvůrčí tým zaplnit garáž futuristickými vozy budoucnosti, aby to působilo uvěřitelně. Škoda Auto pro tuto scénu zapůjčila několik prototypů ze svého muzea, z nichž většina je jediným exemplářem na světě. Tyto prototypy postrádají sériové detaily z běžných vozů, což filmařům pomohlo snáz dosáhnout futurističnosti.
„Byla to obrovská zodpovědnost, aby se autům během natáčení nic nestalo. Napětí se dalo krájet obzvlášť ve chvíli, kdy jsme začali některé vozy posypávat umělým prachem, aby působily, že v garáži už nějakou dobu stojí. Šlo o co největší věrnost - přesně taková zaprášená auta v normálních garážích často potkáte, jen v Bodu obnovy to jsou unikátní prototypy,“ vypráví filmový architekt Lipenský.
Autonomní řízení? Kdepak, schovaný kaskadér
V několika záběrech diváci vidí autonomní jízdu — auto na zavolání samo přijede vyzvednout hlavní hrdinku. Byly to prý velmi zábavné chvíle při natáčení, protože auto řídil poslepu řidič-kaskadér, který se musel naučit trasu úplně přesně, aby mohl být schovaný pod úrovní oken.
„Celá scéna potom pro kolemjdoucí působila jako něco z Knight Ridera, kde auto jezdilo samo po place a nebyly k tomu potřeba žádné digitální efekty. Obtížná část nastala, když auto samo otevře dveře a hrdinka má nastoupit — najednou vidíme dovnitř, jenomže já jsem nechtěl záběr rozstřihnout, protože by se z toho vytratila ta magie. Takže řidič opustí vůz v momentě, kdy je nejméně vidět, a v ten krátký okamžik jsme ho vyretušovali. Bylo to dost náročné na synchronizaci celého štábu, protože nad autem v tu chvíli ještě muselo měnit barvu signální světlo garáže, které upozorňuje chodce, že přijíždí autonomní vozidlo. A k tomu za pomoci vlasce ve správnou sekundu někdo další otevíral dveře vozu. Tyhle chvíle ale na natáčení miluju!“ uzavírá s úsměvem režisér.