Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V místě dnešního kvasinského závodu založil František Karel Janeček továrnu, kde se už od roku 1934 rodily karoserie pro malé automobily Jawa 700. O tři roky později závod převzala Škodovka a vyráběla zde Škodu Superb OHV (1947), dále Škodu 1101 Tudor, původní otevřenou Felicii (1959–1964), Octavii Combi (1961–1971) nebo Škodu 110 R Coupé, Garde, Rapid.
V 80. letech z linek kvasinské továrny sjížděly Škody 105, 120 a 130, ale také závodní modely 200 RS a 130 RS. Po představení revolučního Favoritu s karoserií od Bertoneho a pohonem předních kol začala jeho výroba právě tady.
Od roku 2002 Kvasiny stály za vznikem první generace novodobé Škody Superb, která byla ve své čtvrté generaci přesunuta do Bratislavy a jejíž místo zaujala modernizovaná čtvrtá Octavia.
V současnosti v Kvasinách vznikají ještě dvě populární SUV značky Škoda Auto – Karoq a Kodiaq. Závod nicméně zajišťuje i produkci Seatu Ateca.
Továrna se také neustále rozvíjí, jelikož disponuje automatickým skladem malých součástek, multifunkčním kompetenčním a vzdělávacím střediskem nebo modernizovanou svařovnou. Navíc její energetické potřeby (elektřina) pokrývají obnovitelné zdroje až z 90 %.
Od vstupu Škodovky pod křídla koncernu Volkswagen v roce 1991 do června 2024 opustilo brány kvasinského závodu více než 4 000 000 různých vozů Škoda. Jistě si tedy spočítáte, že Kvasiny slaví celkově 90. výročí a 33. výročí pod křídly VW.
Vrchlabské kočáry
V roce 1864 založil ve Vrchlabí místní podnikatel Theodor Petera firmu Ig. Th. Petera & synové, která se zabývala výrobou kočárů a sedel. Roku 1904 se manufaktura (de facto malovýroba) začala transformovat na větší továrnu, přičemž už v roce 1908 zde vznikla první automobilová karoserie.
Firma totiž až do roku 1946 fungovala jakožto zakázková karosárna, což bylo toho času naprosto běžné. Od automobilky jste si koupili podvozek s pohonem a od karosárny tělo vozu. A když jste byli bohatí, tak i velmi unikátní (zakázkové) tělo.
Po roce 1946 závod spadl do náruče AZNP (tehdejší Škodovka) a začaly se zde rodit různé vozy. Mezi ty nejznámější patřila Škoda 1203 (výroba od 1968), ovšem podnik se následně zaměřil na speciální série modelů 150/120, později i akčních variant na bázi modelů Favorit, Forman či Felicia.
V roce 2012 ve Vrchlabí výroba automobilů dočasně ustala a během roku a půl se závod kompletně transformoval na továrnu na součástky, například na výrobu automatických převodovek DSG (konkrétně DQ200) pro základní modely koncernu Volkswagen.
Fabrika v současnosti funguje sedm dní v týdnu a za rok vyrobí 690 000 různých převodovek. V říjnu 2023 závod dokonce vyrobil svou pětimiliontou převodovku. Od konce roku 2020 je navíc uhlíkově neutrální, a to díky přechodu na obnovitelnou energii a vyrovnání zbývajících emisí prostřednictvím kompenzačních opatření a CO2 certifikátů.
Lehká matematika opět napoví, že vrchlabský podnik slaví celkově 160 let a 12 let jakožto výrobna součástek.
Kromě Škodovky v Česku vyrábí osobní auta také Toyota, která převzala kolínský závod po společném projektu s Peugeotem a Citroënem. Velkým hráčem je rovněž nošovický Hyundai, kde se rodí modely i30, Kona Electric a hlavně Tucson. A pak tu máme pár malých výrobců, jako třeba Kaipan ze Smržovky.