Článek
Nejde samozřejmě o vyloženou novinku, volič převodovky u volantu známe například z mnoha amerických vozů, a to již od dávné minulosti, jde také o typický prvek automobilů značky Mercedes-Benz. V poslední době se však přidávají také další evropské značky včetně koncernu Volkswagen a s ním také české Škody. Ta vysvětluje, proč se tak děje.
Ještě než se k vysvětlení dostaneme, pro jistotu připomeneme, že tradičnější místo je pro volič samočinné převodovky na středovém tunelu, kde bývá i páka manuální převodovky. V případě čtvrté generace modelu Superb a druhé generace Kodiaqu však mladoboleslavská značka od manuálu upustila, a mohla tak přemístit voliče právě na sloupek řízení. Stejné řešení nalezneme také ve Volkswagenech Tiguan a Passat.
Důvod změny je ve své podstatě jednoduchý. Přestěhování voliče ze středové konzoly uvolňuje místo právě na ní samotné, což zvyšuje možnosti jejího využití a zvětšuje objem odkládacích prostor v ní umístěných. A kromě toho nabízí místo například pro větší plochu určenou k bezdrátovému nabíjení telefonu, šikovnější držáky nápojů a další praktické prvky výbavy.
„Přesunem voliče pod volant zlepšujeme ergonomii pro řidiče a zároveň můžeme prostor středové konzoly využít praktičtěji pro celou posádku. To lépe odpovídá samotné DNA značky Škoda,“ říká Radoslav Horák, který má v automobilce na starosti koncepční návrhy interiéru.
„Odstranění voliče převodovky ze středové konzoly znamená, že můžeme místo mezi sedadly využít pro odkládací prostory a další funkce. Zároveň to znamená posun k symetrickému designu interiéru, kdy středová část neslouží pouze řidiči, ale naopak celé posádce,“ dodává k tomu jeho kolega, designér interiéru Dimitrios Darkoudis.
Radoslav Horák připomíná, že rozšíření tohoto řešení samozřejmě umožňuje čím dál větší počet aut se samočinnou převodovkou. Pro Kodiaq a Superb ostatně Škoda už manuál ani nenabízí.
Další důležitou podmínkou pro umístění převodovky je technologie shift-by-wire, tedy kompletně elektronická volba řazení. Ještě donedávna měla auta s automatickou převodovkou mechanickou volbu jízdního režimu a převodů, teprve elektronické ovládání umožnilo plnou svobodu v uvažování nad umístěním tohoto voliče.
Teoreticky by tak výrobci mohli přijít s ovládáním převodovky i přes dotykový displej (podobně jako to má Tesla). Dimitrios Darkoudis však uklidňuje, že ve Škodě chtějí převodovce ponechat fyzický ovladač. „Podobně jako zachováváme mechanické ovladače nejdůležitějších funkcí, chceme zachovávat i ovládání převodovky. Ale v dnešní době rozsáhlého využití elektroniky existuje možnost přesunout i volbu převodů do samotného uživatelského prostředí infotainmentu vozů,“ zmiňuje. Nic takového ovšem Škoda prý momentálně neplánuje.
„Podle nás zákazníci ve svém voze nadále oceňují haptiku a známé ovládací prvky, důležité ale bude sledovat v tomto ohledu trendy i požadavky uživatelů. Ty jsou nakonec vždy nejdůležitější,“ dodává Darkoudis.
Radoslav Horák si však umí představit nové možnosti automatizace řazení. „Auto, které stojí třeba přídí ke zdi, logicky může samo při spuštění zařadit zpětný chod,“ popisuje Horák cestu, kterou elektronika umožňuje. A která by se tedy skoro obešla bez řidiče…