Článek
Tak sláva! To nejhorší je, zdá se, za námi – automobilky po sérii krizí už konečně mají co prodávat a nyní se předhánějí, kdo toho prodá víc (v čemž je podporuje doběh objednávek právě z období krize). To potvrzuje meziroční zvýšení prodejů nových osobních aut v ČR o 15,3 procenta na celkových 221 422 vozů. Kdo na tom ale nejvíc vydělal a kdo se naopak propadl?
Nečekaný nástup prémiovek
Nebylo nejmenších pochyb, že vládcem českého trhu zůstane tuzemská automobilka Škoda, jejíž modely tvoří třetinu všech prodaných aut. Čtveřice importérů za ní si udržela pořadí z loňského roku (jen mírně navýšila absolutní čísla prodejů), velkým překvapením je však pokles Dacie (skončily modely Lodgy a Logan, pohoršily si bestsellery Sandero a také Duster, který již čeká na svého nástupce), jež udělala místo prémiovému Mercedesu (zabodoval novou třídou C a odvozeným SUV GLC, dařilo se SUV GLE, GLS a G a také elektromobilům EQE a EQS). Polepšilo si i BMW (díky nástupu nové X1, ale také zlepšení SUV X3, X5 a X7), které poskočilo o dvě příčky nahoru na úkor Fordu a Peugeotu. Nedivili bychom se, kdyby na to zázračné zlepšení prémiových značek (polepšilo si i Audi, Volvo, Lexus, Porsche nebo Land Rover) nemělo vliv omezení nákupu luxusních aut pro podnikatele…
Značka | Prodeje 2023 | Meziroční změna | Pořadí 2022 | |
---|---|---|---|---|
1. | Škoda | 77 490 ks | +23,2 % | 1. |
2. | Hyundai | 20 068 ks | +7,9 % | 2. |
3. | Volkswagen | 18 938 ks | +18,2 % | 3. |
4. | Toyota | 17 435 ks | +42,1 % | 4. |
5. | Kia | 11 424 ks | +10,1 % | 5. |
6. | Mercedes-Benz | 8 642 ks | +17,9 % | 8. |
7. | Dacia | 7 830 ks | -15,1 % | 6. |
8. | BMW | 6 037 ks | +30,6 % | 10. |
9. | Ford | 5 655 ks | -23,6 % | 7. |
10. | Peugeot | 4 360 ks | -10,9 % | 9. |
Mimo desítku si zaslouží zmínit značky SsangYong (zlepšení skoro o třetinu na 3 170 aut), Suzuki (2 960 prodaných vozů je zlepšení o polovinu) a MG (skok z loňských 410 prodaných aut na letošních 2 609 kusů), které si hodně polepšily (možná na úkor Dacie), také Tesla v ČR následuje světový trend rychle rostoucí značky díky agresivní prodejní politice (jejích 1 618 prodaných vozů představuje meziroční zlepšení více než pětinásobné). Velkých poklesů se naopak dočkali u Opelu (o třetinu), Citroënu (skoro o čtvrtinu) nebo Seatu (o čtvrtinu).
Octavia vládne všem
Nadvláda Škody se jasně ukazuje i na prodejích jednotlivých modelů – ty mladoboleslavské se úhledně seřadily na špici desítky nejprodávanějších aut. Propadl se jen výběhový Superb, jehož slabosti využily dva hyundaie, oblíbený model i30 (loni však byl třetím nejprodávanějším autem) a SUV Tucson (ten si mírně polepšil v prodejích i v pozici o jednu příčku). Desítku uzavírá VW Golf.
Značka | Prodeje 2023 | Meziroční změna | Pořadí 2022 | |
---|---|---|---|---|
1. | Škoda Octavia | 21 815 ks | +56,9 % | 1. |
2. | Škoda Fabia | 10 775 ks | -18,0 % | 2. |
3. | Škoda Scala | 9 784 ks | +50,6 % | 6. |
4. | Škoda Kamiq | 9 447 ks | +38,3 % | 5. |
5. | Škoda Karoq | 9 032 ks | +13,5 % | 4. |
6. | Škoda Kodiaq | 8 659 ks | +36,9 % | 8. |
7. | Hyundai i30 | 7 728 ks | -6,2 % | 3. |
8. | Hyundai Tucson | 6 495 ks | +11,7 % | 9. |
9. | Škoda Superb | 6 309 ks | -2,2 % | 7. |
10. | Volkswagen Golf | 5 461 ks | +74,9 % | - |
Radost mají jistě v BMW z nástupu nové X1 (zlepšení na více než dvojnásobek) a v Lexusu z nového NX (zlepšení skoro na trojnásobek), výsledky MG zase táhlo ZS (zlepšení na pětinásobek) a HS (nově uvedený model), vozů SsangYong Korando se prodal také skoro dvojnásobek, Toyota Corolla si polepšila o 80 % a VW Golf 75 %. Naopak velké mrzení je u Citroënu, který pohřbil své Berlingo (a bude ho těžko oživovat), u Opelu oplakávají zhoršení Crosslandu i přes jeho modernizaci (která ho však také prodražila) a u Seatu opomíjené Arony, na novou generaci se už třese Dacia s Dusterem nebo Peugeot s 3008.
Elektromobily posilují jen velmi pomalu
Nově prodávaná auta jsou z naprosté většiny poháněná benzinem (podíl 66 %) a čtvrtina jezdí na naftu, roste však počet elektrifikovaných vozů – celkem se jich loni prodalo 40 tisíc (z toho 6 640 elektromobilů a 5 653 plug-in hybridů), což je takřka pětina všech prodaných aut. Čisté elektromobily si meziročně polepšily o 50 %, stále však tvoří mizivá tři procenta celkových prodejů. Toto číslo by se však letos mělo zvýšit, a to i díky zavedení dotace na elektromobily.
Skokanem roku v oblasti elektromobility je samozřejmě Tesla, její prodeje o celkovém počtu 1 618 aut však tvoří čtyři modely (a skoro polovina je Model Y). Nejprodávanějším modelem je tak Škoda Enyaq iV (1 442 prodaných kusů představuje meziroční zlepšení o 11 %) následovaná Teslou Model Y a Model 3, prodeje ostatních konkurentů se pohybují v řádu nízkých stovek nebo vysokých desítek kusů.
Model | Prodeje 2022 | |
---|---|---|
1. | Škoda Enyaq iV | 1 442 ks |
2. | Tesla Model Y | 1 075 ks |
3. | Tesla Model 3 | 408 ks |
4. | Hyundai Kona | 331 ks |
5. | Volkswagen ID.3 | 254 ks |
6. | Volkswagen ID.4 | 176 ks |
7. | Kia EV6 | 139 ks |
8. | BMW i4 | 135 ks |
9. | Mercedes-Benz EQS | 131 ks |
10. | Hyundai Ioniq 5 | 130 ks |
Ležáky a rarity
Na českém trhu je i řada aut, která se neprodávají po stovkách a tisících, ale spíše po desítkách, nebo dokonce jednotkách kusů. Pomineme-li skutečné exkluzivity od Rolls-Royce, Ferrari nebo Maserati, vykoukne z nich pár nečekaných překvapení. Třeba Škoda odněkud vyškrábla poslední kus Yetiho a Rapidu, u Fiatu zase našli v koutě skladu jeden zaprášený Freemont, v Toyotě jeden podobně přehlížený Avensis a v Mitsubishi opuštěný Lancer, u Smartu v šuplíku objevili zapadlý exemplář ForTwo.
Kromě šťastných nálezů jsou ale ve statistikách také vidět zcela opomíjené modely jako Audi A5 kabriolet (sedm prodaných aut), velký sedan DS 9 (tři prodané kusy), elektromobily Honda e (jeden kus) nebo Jaguar I-Pace (dva kusy). Jediný prodaný Talisman také jasně ukazuje, proč se ho Renault rozhodl pohřbít (předloňských 28 kusů není o moc lepších).
Jak sami vidíte, loňský vývoj českého automobilového trhu přinesl celou řadu překvapení – mnoho prémiových značek poskočilo nahoru, řada tradičních značek naopak oslabila. Často je to vinou úspěchu nebo neúspěchu jednoho dvou klíčových modelů.
A co nás čeká letos? V dnešní politicko-ekonomické situaci je velice těžké dělat jakékoliv dlouhodobé prognózy, tak se pojďme prostě jen těšit na další příliv atraktivních čtyřkolových novinek a automobilkám přejeme pevné nervy (a dobře naleštěnou křišťálovou kouli).