Hlavní obsah

Škoda vládne českému trhu, za ní se však děly divy: Posílily prémiovky, Dacia ztrácí, skokanem roku je MG a Tesla

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Statistika nuda je, ale z řeči čísel se dá vyčíst spousta zajímavých informací. My jsme tu nudnou část udělali za vás, a vy se tak můžete „porochnit“ jen v zajímavostech o českém automobilovém trhu. Kdo si polepšil a kdo si pohoršil, jaké auto je skokan roku a po kterém neštěkne ani pes?

Článek

Tak sláva! To nejhorší je, zdá se, za námi – automobilky po sérii krizí už konečně mají co prodávat a nyní se předhánějí, kdo toho prodá víc (v čemž je podporuje doběh objednávek právě z období krize). To potvrzuje meziroční zvýšení prodejů nových osobních aut v ČR o 15,3 procenta na celkových 221 422 vozů. Kdo na tom ale nejvíc vydělal a kdo se naopak propadl?

Nečekaný nástup prémiovek

Nebylo nejmenších pochyb, že vládcem českého trhu zůstane tuzemská automobilka Škoda, jejíž modely tvoří třetinu všech prodaných aut. Čtveřice importérů za ní si udržela pořadí z loňského roku (jen mírně navýšila absolutní čísla prodejů), velkým překvapením je však pokles Dacie (skončily modely LodgyLogan, pohoršily si bestsellery Sandero a také Duster, který již čeká na svého nástupce), jež udělala místo prémiovému Mercedesu (zabodoval novou třídou C a odvozeným SUV GLC, dařilo se SUV GLE, GLSG a také elektromobilům EQEEQS). Polepšilo si i BMW (díky nástupu nové X1, ale také zlepšení SUV X3, X5 a X7), které poskočilo o dvě příčky nahoru na úkor Fordu a Peugeotu. Nedivili bychom se, kdyby na to zázračné zlepšení prémiových značek (polepšilo si i Audi, Volvo, Lexus, Porsche nebo Land Rover) nemělo vliv omezení nákupu luxusních aut pro podnikatele

ZnačkaProdeje 2023Meziroční změnaPořadí 2022
1.Škoda77 490 ks+23,2 %1.
2.Hyundai20 068 ks+7,9 %2.
3.Volkswagen18 938 ks+18,2 %3.
4.Toyota17 435 ks+42,1 %4.
5.Kia11 424 ks+10,1 %5.
6.Mercedes-Benz8 642 ks+17,9 %8.
7.Dacia7 830 ks-15,1 %6.
8.BMW6 037 ks+30,6 %10.
9.Ford5 655 ks-23,6 %7.
10.Peugeot4 360 ks-10,9 %9.

Mimo desítku si zaslouží zmínit značky SsangYong (zlepšení skoro o třetinu na 3 170 aut), Suzuki (2 960 prodaných vozů je zlepšení o polovinu) a MG (skok z loňských 410 prodaných aut na letošních 2 609 kusů), které si hodně polepšily (možná na úkor Dacie), také Tesla v ČR následuje světový trend rychle rostoucí značky díky agresivní prodejní politice (jejích 1 618 prodaných vozů představuje meziroční zlepšení více než pětinásobné). Velkých poklesů se naopak dočkali u Opelu (o třetinu), Citroënu (skoro o čtvrtinu) nebo Seatu (o čtvrtinu).

Octavia vládne všem

Nadvláda Škody se jasně ukazuje i na prodejích jednotlivých modelů – ty mladoboleslavské se úhledně seřadily na špici desítky nejprodávanějších aut. Propadl se jen výběhový Superb, jehož slabosti využily dva hyundaie, oblíbený model i30 (loni však byl třetím nejprodávanějším autem) a SUV Tucson (ten si mírně polepšil v prodejích i v pozici o jednu příčku). Desítku uzavírá VW Golf.

ZnačkaProdeje 2023Meziroční změnaPořadí 2022
1.Škoda Octavia21 815 ks+56,9 %1.
2.Škoda Fabia10 775 ks-18,0 %2.
3.Škoda Scala9 784 ks+50,6 %6.
4.Škoda Kamiq9 447 ks+38,3 %5.
5.Škoda Karoq9 032 ks+13,5 %4.
6.Škoda Kodiaq8 659 ks+36,9 %8.
7.Hyundai i307 728 ks-6,2 %3.
8.Hyundai Tucson6 495 ks+11,7 %9.
9.Škoda Superb6 309 ks-2,2 %7.
10.Volkswagen Golf5 461 ks+74,9 %-

Radost mají jistě v BMW z nástupu nové X1 (zlepšení na více než dvojnásobek) a v Lexusu z nového NX (zlepšení skoro na trojnásobek), výsledky MG zase táhlo ZS (zlepšení na pětinásobek) a HS (nově uvedený model), vozů SsangYong Korando se prodal také skoro dvojnásobek, Toyota Corolla si polepšila o 80 % a VW Golf 75 %. Naopak velké mrzení je u Citroënu, který pohřbil své Berlingo (a bude ho těžko oživovat), u Opelu oplakávají zhoršení Crosslandu i přes jeho modernizaci (která ho však také prodražila) a u Seatu opomíjené Arony, na novou generaci se už třese Dacia s Dusterem nebo Peugeot s 3008.

Elektromobily posilují jen velmi pomalu

Nově prodávaná auta jsou z naprosté většiny poháněná benzinem (podíl 66 %) a čtvrtina jezdí na naftu, roste však počet elektrifikovaných vozů – celkem se jich loni prodalo 40 tisíc (z toho 6 640 elektromobilů a 5 653 plug-in hybridů), což je takřka pětina všech prodaných aut. Čisté elektromobily si meziročně polepšily o 50 %, stále však tvoří mizivá tři procenta celkových prodejů. Toto číslo by se však letos mělo zvýšit, a to i díky zavedení dotace na elektromobily.

Foto: Svaz dovozců automobilů

Šest a půl tisíce prodaných elektromobilů je pořád velmi málo.

Skokanem roku v oblasti elektromobility je samozřejmě Tesla, její prodeje o celkovém počtu 1 618 aut však tvoří čtyři modely (a skoro polovina je Model Y). Nejprodávanějším modelem je tak Škoda Enyaq iV (1 442 prodaných kusů představuje meziroční zlepšení o 11 %) následovaná Teslou Model YModel 3, prodeje ostatních konkurentů se pohybují v řádu nízkých stovek nebo vysokých desítek kusů.

ModelProdeje 2022
1.Škoda Enyaq iV1 442 ks
2.Tesla Model Y1 075 ks
3.Tesla Model 3408 ks
4.Hyundai Kona331 ks
5.Volkswagen ID.3254 ks
6.Volkswagen ID.4176 ks
7.Kia EV6139 ks
8.BMW i4135 ks
9.Mercedes-Benz EQS131 ks
10.Hyundai Ioniq 5130 ks

Ležáky a rarity

Na českém trhu je i řada aut, která se neprodávají po stovkách a tisících, ale spíše po desítkách, nebo dokonce jednotkách kusů. Pomineme-li skutečné exkluzivity od Rolls-Royce, Ferrari nebo Maserati, vykoukne z nich pár nečekaných překvapení. Třeba Škoda odněkud vyškrábla poslední kus YetihoRapidu, u Fiatu zase našli v koutě skladu jeden zaprášený Freemont, v Toyotě jeden podobně přehlížený Avensis a v Mitsubishi opuštěný Lancer, u Smartu v šuplíku objevili zapadlý exemplář ForTwo.

Kromě šťastných nálezů jsou ale ve statistikách také vidět zcela opomíjené modely jako Audi A5 kabriolet (sedm prodaných aut), velký sedan DS 9 (tři prodané kusy), elektromobily Honda e (jeden kus) nebo Jaguar I-Pace (dva kusy). Jediný prodaný Talisman také jasně ukazuje, proč se ho Renault rozhodl pohřbít (předloňských 28 kusů není o moc lepších).

Foto: Tomáš Kopečný

DS 9 je velmi krásné auto… které ale nikdo nechce.

Jak sami vidíte, loňský vývoj českého automobilového trhu přinesl celou řadu překvapení – mnoho prémiových značek poskočilo nahoru, řada tradičních značek naopak oslabila. Často je to vinou úspěchu nebo neúspěchu jednoho dvou klíčových modelů.

A co nás čeká letos? V dnešní politicko-ekonomické situaci je velice těžké dělat jakékoliv dlouhodobé prognózy, tak se pojďme prostě jen těšit na další příliv atraktivních čtyřkolových novinek a automobilkám přejeme pevné nervy (a dobře naleštěnou křišťálovou kouli).

Načítám