Článek
Jmenuje se Agáta Fraňková a momentálně studuje obor lakýrník na Škoda Auto Středním odborném učilišti. Ve druhém ročníku se Agáta zapojila do přípravy žákovského vozu Azubi Roadiaq, tedy obytného elektromobilu Enyaq. A to jí možná změnilo život.
Původně totiž měla mít u projektu na starosti právě lakování, jenže se nabídla, že pomůže se skicami úvodního návrhu. Vedla si tak dobře, že její práce zaujala koordinátora designu exteriéru Jiřího Hadaščoka i šéfdesignéra Škoda Auto Olivera Stefaniho. Ti ji dokonce po čase „vytáhli“ z lakovacího boxu a nabídli jí stáž v designovém oddělení automobilky.
Tam přišla sbírat zkušenosti, učit se. „Je to opravdu intenzivní. Na začátku mě designéři v čele s Oliverem Stefanim a Karlem Neuholdem učili například správné proporce skic, cítím, že jsem se v tom hodně posunula. Pracovat jsem také začala s grafickými programy, které se tu používají. Naučila jsem se používat moderní tablet s tužkou, který umožňuje skicovat prakticky tak jako na papíře,“ popisuje Agáta své dojmy.
„Působí to tu na mě skvěle. Všichni jsou na mě milí, pracují se mnou rádi, podporují mě v tom, abych zkoušela nové věci. Je tu vidět skvělý týmový duch. Oliver Stefani u mě jednou zahlédl nějakou skicu, která se mu zalíbila, tak se vrátil a poradil mi pár triků,“ usmívá se Agáta. „Snažím se do kreslení dávat něco nového, něco, co ještě nikdo neviděl. To je poměrně těžké, a proto je potřeba hledat různou inspiraci a posouvat se dál,“ dodává.
Práce v designu je podle ní skutečně intenzivní, ale je to něco, na co by si zvykla. „Asi každá práce dovede být stresující, můžete v ní být pod tlakem, že něco nestíháte nebo něco nevychází tak, jak potřebujete. Ale je to moje vysněná práce a na tento tlak bych si určitě zvykla,“ hodnotí Agáta. „Líbí se mi i to, jak se v místním prostředí mluví s naprostou samozřejmostí hned několika jazyky,“ dodává.
Agáta se zatím především učí, přesto by chtěla být pro designové studio i přínosem. Zapojuje se do každodenní práce a některých konkrétních projektů. A když dostane šanci, ráda by v budoucnu ovlivnila designový jazyk vozů Škoda. Líbí se jí třeba aktuální směřování rodiny elektrických modelů, které by sice měly mít jednotný designový jazyk, ale zároveň by podle ní od sebe měly být více odlišeny. „Mám ráda agresivnější křivky, když se to auto trochu mračí, působí nebezpečně. Anebo naopak auta, která působí jako taková vysmátá,“ popisuje Agáta svůj vkus.
Z moderních škodovek oceňuje třeba Octavii RS třetí generace nebo Superb třetí generace, inspiraci pro některé své kresby by však hledala i v minulosti. „Pro mě jsou parádními modely Škoda Fabia první generace a Octavia první generace, to jsou úžasně nadčasová auta,“ prozrazuje Agáta.
Momentálně se soustředí zejména na dokončení studia na učilišti, ale přiznává, že přemýšlí i o budoucnosti designérky, o které vlastně původně snila, jen nedovedla najít cestu. I auta ji bavila odmalička.
„Už první setkání s lidmi z vedení designu pro mě bylo fascinující, ale vlastně jsem si od toho nic neslibovala. To překvapení bylo veliké, za tuhle příležitost jsem moc vděčná,“ říká Agáta ke stáži, na kterou docházela už koncem minulého školního roku. Nyní má v plánu chodit do designu místo praxe na výrobní lince po celý školní rok.
„Bavili jsme se s Oliverem Stefanim o tom, že bych si po dokončení učiliště měla udělat dvouletou nástavbu s maturitou a pak nejspíš zamířit na nějakou vysokou školu. Řeším i kurzy a certifikát z angličtiny. Je vidět, že tu o mě mají zájem a chtějí mě posouvat dál,“ říká Agáta. „Pořád se snažím pracovat s tím, že nic není rozhodnuté. Mám před sebou ještě dlouhou cestu, ale ta motivace je obrovská,“ tvrdí s pokorou.
„Agáta je velmi vnímavá a pracovitá, navíc má nesporný talent. Jsme rádi, že jsme mohli takový talent objevit a že můžeme podporovat její rozvoj,“ říká Jiří Hadaščok, koordinátor designu exteriéru.
A nám nezbývá než popřát Agátě hodně štěstí na její cestě za snem.