Hlavní obsah

Škoda Scala jako virtuální Dakar buggy! Je třídveřová, šílená a skáče přes zrádné duny

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

A vypadá jako reálná!

Ještě ani nedozněly korkové výbuchy hlásící příchod nového roku a už tu máme rozjetou další show jménem Dakar, kde se více než tisícovka jezdců pere se zákeřným terénem Saúdské Arábie. Jeden z nejnáročnějších závodů na světě je také přehlídkou všemožné techniky a my jsme jeden takový závodní speciál navrhli. Škoda Scala jako Dakar buggy? Tady je!

Článek

Zatímco u nás ještě doznívají poslední zbytky oslav příchodu roku 2023, v Saúdské Arábii vozidla létají vzduchem, písku je ve vzduchu více než kyslíku a jako hudební doprovod celé akce slouží řev motorů různých strojů – od motorek po vrtulníky.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Vize dakarské Scaly ožila díky 3D designu, který působí velmi realisticky

Svou trochou do mlýna přispějeme také my, byť virtuálně. Spolu s naším dvorním designérem Rosťou Prokopem jsme pro vás stvořili jedinečnou dakarskou buggy, postavenou na bázi Škody Scala.

Začneme platformou, která je pochopitelně vysoce upravená, avšak její základy už jednou využité při stavbě Škody Afriq. Tady ovšem místo studentů úřadovali profesionálové a pomocný rám k tomu, takže hovořit o nějaké unifikaci v případě dakarské Scaly nelze. Je zkrátka jedinečná.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Použitá platforma je silně upravená, avšak její základy najdete v Afriqu

Navazujeme na disky, které se sice zdají být obyčejné, ovšem jde o velmi lehkou slitinu blíže neurčených kovů, vyvíjenou v České republice. Proslýchá se, že se na jejich zrodu podílela jak univerzita ČVUT, tak hutní podnik Liberty Ostrava pracující s ocelí.

V rámci pneumatik s ventilky napojenými na centrální dofukování se vsadilo na osvědčené BFGoodrich ze závodní edice Baja T/A KDR2+, což je speciální obutí určené do pouště a dostupné pouze skrze severoamerickou společnost Jackson Motorsports Group.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Jedna pneumatika BFG Baja T/A KDR2+ stojí bez dopravy, daně a cla 14 tisíc korun

Bez dopravy, cla a DPH vyjde jedna guma na 620 dolarů, tedy na více než 14 tisíc korun. No a když si takhle vezmete deset kousků, tak jste v tom za dvě stě tisíc Kč, a to jenom za pneu.

Odpružení je pochopitelně zcela unikátní, vyvíjené Škodovkou s přispěním KYB Česká republika. Brzdy pochází od ZF Jablonec nad Nisou, stejně tak naladění závodního ABS.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Ano, ano. Motor je uložen za předními sedadly

Mnohým z vás asi při pohledu na boční výfuky došlo, že pohonná jednotka nebude umístěná jako u běžné Scaly. Inu další nápovědou by mohly být zkrácené a zajištěné boční zadní dveře, což z dakarské škodovky dělá třídveřáka. A co teprve ty průduchy nahoře…

Držíme se tradic

Nebudeme vás napínat, motor je uložený za předními sedadly a pohání zadní kola. Ostatně totožně tomu je i u buggy 3008 DKR od Peugeotu či u MINI John Cooper Works německého týmu X-Raid.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Zrádné dakarské duny? Žádný problém!

Sluší se tedy upřesnit, že hnacím agregátem je vznětová motorizace, v případě Scaly Dakar zajisté koncernová. Třílitrové TDI jsme si totiž vypůjčili od Volkswagenu Touareg, zbavili jej eko udělátek, malinko víc poladili v dílnách Škoda Motorsport a spárovali s modifikovanou šestirychlostní sekvenční převodovkou, původně (základy) pocházející z rallyové fabie.

No a když to dáme všechno dohromady, vyjde nám výkon necelých 370 koňských sil a krouťák pohybující se okolo 800 Nm. To vše na necelých 1 600 kilogramů suché hmotnosti. Maximální rychlost pak činí bezmála 190 km/h, přičemž nádrž pojme asi 335 litrů paliva.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Suchá hmotnost vozu je necelých 1 600 kilogramů

Z hlediska osvětlení sází Scala na čtveřici vysoce výkonných kulatých diodových lamp vpředu, přičemž do akce se mohou zapojit ještě zatmavená hlavní světla, a to formou denního svícení nebo přídavného osvětlení.

Nakonec zmíníme dvoumístný interiér chráněný kovovým rámem, kde mají své místo dva jezdci a dvě závodní křesla z dílen Škoda Auto. Mimochodem tušíte, proč mají sedačky tohoto typu ještě boční vedení okolo řidičovi hlavy?

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Tušíte, proč mají závodní sedačky boční vedení i okolo hlavy?

Je tomu kvůli bezpečnosti a prevenci zranění, jelikož naše hlava spojená se zbytkem těla páteří a svalstvem umí rozsahem poměrně dobře snášet prudké kyvné pohyby dopředu a dozadu, ovšem není tomu tak v případě kyvů doleva a doprava.

Dakarská rodinná bestie

Dakarskou Scalu s ikonickou dvoubarevnou zádí a polepy Garáž.cz nikde ve zrádných písečných dunách u Saúdů nehledejte, protože jde pouze o naši vizi, jak by se jinak obyčejný rodinný hatchback mohl proměnit v šílenou prach a písek drtící bestii.

Jeden z nejnáročnějších závodů letošního roku je tedy v plném proudu, tak nás nezapomeňte sledovat, jelikož se k Dakaru v rámci našich článků několikrát vrátíme. Fanděte i našim borcům, například Martinovi Macíkovi, Martinovi Prokopovi či Ondřeji Klymčiwovi, a nezapomeňte, že jedny z nejlepších fotografií této události dělá rovněž Čech – vsetínský talent Marian Chytka.

Naše prototypy

Máte rádi naše vize? Podívejte se na další naše prototypy! V této tematické sérii pro vás navrhujeme a vytváříme různé automobilové modely, ať už československé, či zahraniční. Dále vracíme zpátky do života motorizované legendy nebo představujeme sofistikovaná technická řešení.

Načítám