Článek
Čtvrtá generace Octavie není na našich stránkách žádný nováček, už jsme se jí mnohokrát věnovali v testech nových aut, a dokonce už prošla i naší rubrikou Testy ojetin. Přesto je to ještě poměrně nové a aktuální vozidlo, proto o ní mnoho lidí jako o ojetině vůbec neuvažuje.
Ale na trhu už je skoro pět let a zavedení prodejci ojetých vozů už mají k Octavii IV zajímavá čísla. Poměrně rozsáhlé statistiky teď zveřejnil největší prodejce ojetých vozů u nás, bazar AAA Auto. „Nejoblíbenější bazarovou volbou zůstává dvoulitrový naftový kombík ve dvou výkonových variantách 85 a 110 kW. Diesely tvoří v AAA AUTO 55 % prodejů, benzinové motorizace pak 45 %. Slušné oblibě se těší benzinová 1.5 TSI s 23 %, 12 % pak patří silnější 2.0 TSI, do prodejů promlouvají i plug-in zásuvkové hybridy iV s 10 %. U nich je sekundární trh už jedinou možností ke koupi, od letošního faceliftu čtyřkové Octavie je výrobce nenabízí,“ uvádí bazar v tiskové zprávě.
„Mediánová cena Octavie IV na sekundárním trhu se aktuálně pohybuje kolem 450 tisíc korun, průměrný nájezd je zhruba necelých 90 tisíc km a nejčastěji jsou to tříletá auta, pocházejí tedy z roku 2021. Průměrně se drží v nabídce 63 dní, což je o něco méně, než činí český průměr (68). Octavia čtvrté generace je tak, stejně jako její předchůdkyně, nadprůměrně dobře prodejným modelem,“ vysvětluje největší český prodejce ojetých aut.
AAA Auto také uvádí, že nejlevnější kusy z roku 2020 a nájezdem přes 200 tisíc km stojí už jen něco málo přes 300 tisíc korun, nejdražší jsou naopak téměř nové sportovní modely RS z roku 2023, s nájezdem pouhých několika tisíc kilometrů a cenovkou kolem 900 tisíc korun, nové RS stojí přes milion. Hezké octavie se prý cenově pohybují kolem půlmilionové hranice, tedy výrazně níže, než kolik stojí nová auta, jejichž ceny jsou dnes hodně vysoké. „Jestliže prodáváme například Octavii Combi 2.0 TDI 110 kW se sedmistupňovým automatem DSG, nájezdem 55 tisíc km a velmi bohatou výbavou, odpovídající současné Top Selection, za částku 550 tisíc korun, pak takové auto stojí jako nové 890 tisíc Kč,“ říká k tomu společný generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.
Právě ceny nových vozů zkreslují situaci, takže se může zdát, že ojetá auta vůbec nezlevňují, dokonce spíše naopak. Musíme si ale asi zvyknout, že čtyřletou Octavii s necelými 100 000 km prostě za 250 tisíc korun už nikdy nekoupíme, když nová stojí skoro milion. Ale jak se nabídka rozrůstá, bude to samozřejmě na ceny tlačit. A nejstarší a nejvíce ojeté kusy budou logicky padat s cenou dolů.
I u dalších prodejců se čtvrtá generace českého bestselleru usadila. „Octavia IV se v rámci ojetin objevila v prodeji v roce 2021 jako roční auto. Jako o klasické ojetině o ní můžeme hovořit až v roce 2023. Přesto se v roce 2023 její prodeje pohybovaly v řádech jednotek kusů měsíčně a za rok 2023 byl jejich podíl na prodeji modelu Octavia jedno procento,“ říká Filip Kučera z Auto ESA. „V letošním roce je měsíční objem v řádech desítek kusů a prodeje modelu Octavia IV již tvoří 5% podíl na prodejích všech generací Škoda Octavia,“ doplňuje.
Auto ESA dále uvádí, že průměrný nájezd u nich prodávaných Octavií IV je 60 000 km s cenou kolem 550 000 Kč. Ještě v lednu přitom byla průměrná cena Octavií IV přes 700 000 Kč, ale postupně během roku významně klesla. „Největší zájem je o dieselové motory, které tvoří 65 % prodejů modelu Octavia IV. To je obecně u vozidel vyrobených po roce 2020 netradiční, protože u nich je dvakrát vyšší zájem o benzinové motory než o motory naftové,“ dodává Kučera.
Češi tak ojetým dieselům stále věří a už jsme si jednou napsali, že po divokých letech a úpadku popularity zažívají ojeté nafťáky jakousi renesanci. Může za to především příznivější cena nafty a skutečnost, že dříve diskutované závady ojetých dieselů se servisy naučily řešit a proti některým velmi drahým poruchám existují přece jen levnější alternativy oprav nebo aspoň řešení, aby se s autem dalo jezdit.
Co je na konci roku 2024 na trhu?
Když se podíváme na podíl motorizací, tak z těch více než dvou tisíc inzerátů ojetých vozů to vychází pro diesely a benziny zhruba půl na půl, hybridů iV je jen pár desítek. Naopak převládají karoserie kombi, i když proti liftbackům nemají takový náskok. Převodovky to mají také rozděleno zhruba půl napůl, ale zatímco dieselů je víc s automatem, benzinové verze koupíte spíše s manuálem. Pohon všech kol má ale v inzerci relativně málo aut, necelá stovka.
Nejlevnější Octavii IV jsme aktuálně našli těsně pod 300 000 Kč. Je z roku 2020, má motor 1.0 TSI a najeto 171 000 km. Do 300 000 Kč se ale vejde ještě pár dalších aut, i s motory 2.0 TDI a 1.5 TSI. Patnáctistovka má na tachometru už 210 000 km, diesel 2.0 TDI od roku 2021 ujel už 144 000 km.
Jsou ale i mnohem více ojetá auta, například je aktuálně v inzerci kus v karoserii kombi s motorem 2.0 TDI 110 kW s automatem DSG, který už má najeto 298 000 km. To je mezi čtyřkovými octaviemi v inzerci zatím rekord. Od února 2021 je to tak opravdu solidní porce. Vůz je na prodej za 329 900 Kč. Celkem je aktuálně v inzerci na webu Sauto.cz osmnáct Octavií IV, které už mají najeto přes 200 000 km.
Kdo chce málo ojeté vozidlo, tak na Octavii s nájezdem do 100 000 km vám může stačit 400 000 Kč, pokud se smíříte se skromnějším motorem a výbavou. Auta s nájezdem do 50 000 km stojí od asi 450 000 Kč, zase záleží na výbavě, motorizaci a původu.
Motory, které u nás nejsou
Zajímavé je, že na některých mimoevropských trzích se Octavia IV prodává s motorem 1.4 TSI (110 kW a 250 Nm), manuálem nebo osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem momentu od Aisinu a také s klasickým motorem 1.6 MPI ještě s nepřímým vstřikováním (81 kW a 152 Nm) a také klasickým měničovým automatem od Aisinu, zde šestistupňovým. V EU ale na takové verze zapomeňte.
Českému trhu ale dominují motorizace 2.0 TDI, které jsou dostupné v několika výkonových verzích (85, 110 a 147 kW), kombinací převodovek a pohonů. Naopak základní benzinový tříválec 1.0 TSI je jen s pohonem předních kol a často s manuálem, i když také k němu se nabízel automat.
Rozšířené jsou i čtyřválce 1.5 TSI, kde je i vyšší podíl automatických převodovek. Naprostá většina benzinových dvoulitrů je pod kapotou verze RS, „uškrcená“ verze dvoulitru o výkonu 140 kW nabízená od března 2021 (ve čtyřkolce s automatem) je v inzerátech poměrně vzácná.
Tipy, jak správně koupit ojetou Octavii IV
Stejně jako u všech aut platí, že by Octavia měla mít kompletní servisní historii a čistý rodokmen. Ono pak vlastně moc nezáleží na kilometrech, pokud je nájezd doložený a o vůz se někdo dobře staral. Jestli má auto najeto hodně a průměr vychází třeba na 40 až 50 000 km ročně, chtějte vidět i servisní záznamy nad rámec základní údržby, hlavně jestli byl měněn olej v automatické převodovce a pohonu všech kol.
Asi nejméně rizikové jsou běžné benzinové verze 1.0 TSI a 1.5 TSI s manuální převodovkou. Tříválce se vůbec nebojte, je to povedený a spolehlivý motor, což jsme si ukázali během testu předchozí Octavie. Sice vyžaduje trochu zvyku jeho projev, ale už to není taková ucukaná potvora jako dřív. Patnáctistovka jede také slušně, a i když nemá kvůli emisím vyloženě ostrý projev, je to příjemný motor. Navíc s ním umí Octavia jezdit velmi úsporně, klidně i za 6 litrů na 100 km.
Diesel 2.0 TDI sice nezakazujeme, ale mějte se na pozoru. Složité emisní systémy a jejich drahé poruchy mohou zdánlivou výhodnost dieselu rychle zvrátit. Kdo ale jezdí opravdu hodně a nebude šetřit na údržbě, mohl by mu diesel pořád dávat smysl. Základní verze 85 kW s manuálem je vlastně celkem rozumná volba. Se čtyřkolkami s automatem ale buďte opatrní, už je tu hodně drahých věcí.
Nejčastější závady a problémy
Octavia IV byla už od startu celkem dobře udělané auto, aspoň pokud jde o mechaniku. Ale první ročníky se nesly v duchu neustálých servisních a svolávacích akcí, které měly dořešit vady v softwaru. Nejvíce zlobil palubní infotainment, funkce konektivity a na to navázané systémy. S mechanikou ale problémy v zásadě nejsou. Občas jen kvůli degradované chladicí kapalině a ucpanému výměníku nefunguje ve voze pořádně topení.
U některých dieselů se ale objevovaly špatně namontované rozvody nebo vadná kladka, někdy selže systém rozvodu chladicí kapaliny (Octavia už nemá klasický termostat ale takovou zvláštní „krabičku“ s elektronicky ovládanými přepouštěcími ventily). Rozmáhají se však závady okruhu AdBlue, nejčastěji auto nechce nastartovat kvůli vadnému čerpadlu aditiva.
S benzinovými motory velké potíže nejsou. Dřívější cukání benzinové patnáctistovky způsobené softwarem se snad už podařilo definitivně odstranit, ale zas se objevuje novinka v podobě vadného olejového separátoru a netěsnostech v přívodu nasávaného vzduchu (svítí kontrolka motoru a auto cuká). S tříválcem 1.0 TSI prakticky vůbec žádné potíže nejsou. Jen je potřeba benzinovým motorům dávat kvalitní palivo, netrápit je jen na krátkých trasách a včas měnit olej. Do budoucna pozor na zanášení sání karbonem, ale moderní jednotky TSI na to nijak zvlášť netrpí.